Skip to content

חקלאי הערבה מגייסים את השמש למלחמה טבעית במזיקים

חקלאי הערבה מנצלים את תנאי האקלים הקיצוני בחודשי הקיץ כדי לבצע חיטוי טבעי ואקולוגי של הקרקע בעזרת חום השמש. החיטוי הסולארי נעשה על ידי כיסוי הקרקע ביריעות פלסטיק דק שיוצרות תחתיהן חום של 60 מעלות המחסל את כל המזיקים שקיננו באדמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אזור הערבה הפך במהלך כמה עשורים משטח שומם לאסם הירקות של ישראל וליצואן מוביל של פלפלים. אולם הריכוז העצום של שטחי הגידול עלול להיות כר להתפתחות של מזיקים.

חקלאי הערבה מנצלים את תנאי האקלים הקיצוני בחודשי הקיץ כדי לבצע חיטוי טבעי ואקולוגי של הקרקע בעזרת חום השמש. בתוך מספר שבועות יכנסו החקלאים לתקופה של השבתת עבודה בחממות ובשדות לטובת ניקוי יסודי של השטח, כדי "לפתוח דף חדש ונקי" לקראת העונה הבאה בתחילת הסתיו.

פלפלים (צילום: דן בר-דוב)
הערבה הפכה לאסם הירקות של ישראל. פלפלים (צילום: דן בר-דוב)

לדברי האגרונום רמי שדה מהאגודה החקלאית "יופי של ירקות" עין-יהב, החיטוי הסולארי נעשה על ידי כיסוי הקרקע ביריעות פלסטיק דק שיוצרות תחתיהן חום של 60 מעלות המחסל את כל המזיקים שקיננו באדמה. הפלסטיק ממוחזר בתום תקופת החיטוי. החיטוי נעשה בו זמנית בכל השטחים החקלאיים של עין יהב בהיקף של 7,000 דונם. בזמן שהשמש משמידה מחלות, מזיקים ועשבים, החקלאים עוסקים בשיפוץ החממות, במשימות שלא הספיקו לטפל בהן במהלך השנה ונהנים מימי חופש.

החיטוי הסולארי מצטרף לשיטות טבעיות נוספות שנוקטים החקלאים במטרה להגן על גידולי הירקות, ובמרכזן שימוש באמצעי לוחמה ביולוגית נגד מזיקים. בחממות מפוזרים טורפים טבעיים של החרקים המזיקים שמחסלים אותם בדרך הטבע.

האגודה ממושב עין יהב הפכה למשווקת הירקות הטריים הגדולה בישראל לאחר שהגדילה את היקף המכירות ל-120 מיליון שקל בעונת 2012. הצמיחה החדה במכירות היא תוצאה של הצטרפות קיבוצים וחקלאים גדולים לשיווק באמצעות האגודה. על פי התחזית, בעונת 2013 יגדל השיווק לשיא של 180 מיליון שקל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן