Skip to content

"מאגר החקיקה הלאומי" יאפשר גישה בחינם לכל חידושי החקיקה

"הכוונה היא לממש את עקרון השקיפות של החוק כלפי כל אזרח", אומר יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. "אני מקווה שהשקיפות תוביל למעורבות הציבור בנעשה בבית המחוקקים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרויקט חדש קורם עור וגידים בכנסת: "מאגר החקיקה הלאומי". המדובר ביוזמה שנועדה להנגיש את החוקים לכל אזרח, באמצעות הקמת מאגר חקיקה. הפרויקט הותנע בימים אלה מחדש על ידי יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין.

"לא סביר שבשנת 2013 לא יוכל כל אדם לגשת בחופשיות לדברי חקיקה רשמיים של המדינה". יולי אדלשטיין (צילום: ציפי מנשה)
"לא סביר שבשנת 2013 לא יוכל כל אדם לגשת בחופשיות לדברי חקיקה רשמיים של המדינה". יולי אדלשטיין (צילום: ציפי מנשה)

מאגרי חקיקה דומים יש גם במדינות רבות בעולם, ובהן ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, אוסטרליה וקנדה. במדינות אלה מקובל להציג באינטרנט בפני הציבור הרחב, בחינם, את חוקי המדינה בנוסח הכולל את כל תיקוני החקיקה במסמך אחד. ישראל שואפת ללכת בעקבות מדינות אלה ולהעניק לאזרחים מידע חיוני זה, בצירוף קישורים ל"סיפור הפרלמנטרי" שקדם להם, במליאה ובוועדות, ולכל נוסחי הצעות החוק בקריאות השונות.

יו״ר הכנסת אדלשטיין אומר כי הוא מייחס לפרויקט חשיבות עצומה והוא ביקש לקדמו במהירות. "הכוונה היא לממש את עקרון השקיפות של החוק כלפי כל אזרח. אני מקווה שהשקיפות תוביל למעורבות של הציבור בנעשה בבית המחוקקים, כיוון שבסופו של דבר הכנסת משפיעה באמצעות חוקיה על חיי כל אזרח ואזרח בישראל. לא סביר שבשנת 2013 לא יוכל כל אדם לגשת בחופשיות לדברי חקיקה רשמיים של המדינה ולצערי, חובת הפרסום ברשומות, בצורתה הנוכחית, איננה נותנת לציבור מענה אמיתי״, אומר אדלשטיין.

המאגרים המשפטיים הנפוצים כיום אינם רשמיים, והם מסופקים בתשלום למנויים על ידי חברות מסחריות. באתר הכנסת מידע רב על החקיקה, אולם גם הוא עדיין חלקי, וכולל הצעות חקיקה בשלבי ההכנה השונים ואת קובצי רשומות – אך לא את הנוסח המשולב של החוק על כל תיקוניו.

ללשכה המשפטית בכנסת תצטרף בקרוב עו"ד גלי בן אור שתשמש כראש פרויקט מאגר החקיקה הלאומי. עו"ד בן אור עבדה שנים רבות במשרד המשפטים ובעלת ניסיון רב בממשק שבין משפט לעולם הטכנולוגי (הייתה בין היתר אחראית להקמת אתר התזכירים הממשלתי). בהמשך יצטרף לעו"ד בן-אור יועץ מתחום המחשוב, והכול כדי לקדם את הקמת המאגר מוקדם ככל האפשר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן