Skip to content

כ-9,000 רוכבי אופנוע/קטנוע בגיל 15-24 נפגעו בעשור שחלף

קרוב ל- 9,000 צעירים (15-24) נפגעו בתאונת דרכים בעשר השנים האחרונות (2003-2012) בעת שרכבו על אופנועים/קטנועים, בתחום העירוני. רק בשנת 2012, נפצעו קשה 81 רוכבי אופנוע/קטנוע צעירים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשנת 2012, נפצעו קשה 81 רוכבי אופנוע/קטנוע צעירים (15-24) בערים, ממוצע של כמעט שני פצועים קשה בשבוע, ועלייה של 12% לעומת שנת 2011. בסה"כ, בשנת 2012 נפגעו 657 רוכבים צעירים בערים – חמישה רוכבים צעירים נהרגו, 81 נפצעו קשה ו- 571 נפצעו קל.

בממוצע, בכל שנה נפגעים בערים בממוצע 894 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים בגילאי 15-24, ונהרגים שבעה רוכבים בשטח העירוני (2003-2012). מתחילת שנת 2013 ועד היום, נהרגו 12 רוכבי אופנוע וקטנוע. שישה רוכבים נהרגו בשטח העירוני ושישה נהרגו בשטח הבינעירוני. בשנת 2012, נהרגו בסה"כ 39 רוכבי רוכבי אופנוע וקטנוע. 14 רוכבים נהרגו בדרכים עירוניות ו- 25 נהרגו בדרכים בינעירוניות.

רוכבי אופנוע מהווים כ-4% מכלל כלי הרכב אך בשנת 2012 הם היו מעורבים ב-14% מכלל תאונות הדרכים שיש בהם הרוגים. מעורבות רוכבי אופנוע צעירים בתאונות דרכים חמורות (קטלניות וקשות) גבוהה יותר מאשר כל קבוצת גיל אחרת.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תפקידה של מדינת ישראל לדאוג כי התשתית בכבישים תתאים גם לרוכבי האופנועים. יש להתאים את המעקות, כך שיספגו את המכה ולא יהיו מלכודת מוות לרוכבים. יש להשתמש בצבע שלא יגרום להחלקה, כאשר הכביש רטוב ויש לעודד את הצטיידותם של הרוכבים במעילים, קסדות ומגנים איכותיים, על ידי מתן הנחות במיסוי. כמו כן על המדינה להעלות את גיל קבלת הרשיון ולהאריך את תקופת הלימוד וההכשרה".

• בתל אביב נפגעו 115 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2012.
• בירושלים נפגעו 61 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2012.
• בפתח תקוה נפגעו 40 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2012.
• ברמת גן נפגעו 40 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2012.
• בראשון לציון נפגעו 32 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2012.

אחת הסיבות לכך שאחוז הצעירים הנפגעים כרוכבי אופנועים וקטנועים היא גבוהה, היא אופן ההכשרה הבעייתי טרם קבלת רשיון הנהיגה. מחקרי עבר שחקרו את ההשפעות של הכשרות הנהיגה למיניהם לא תמיד מצאו השפעות חיוביות על שיעורי התאונות ולעיתים אף מצאו השפעות שליליות עליהם. ההסבר האפשרי לכך הוא כי נהגי רכבים דו גלגליים שעברו הכשרה מעריכים את יכולותיהם יתר על המידה, חשים ביטחון עצמי מופרז ומעריכים פחות את הסכנות שבדרך.

סיבה אחרת להיפגעות צעירים הרוכבים על אופנועים/קטנועים, קשורה בהעדר בשלות כמו גם בחוסר הניסיון שלהם. לצעירים המקבלים רישיון לכלי רכב דו גלגלי, אין את החובה לנסוע תקופה מסוימת עם מלווה, שידריך ויגשר על חוסר הניסיון.

שילוב של גיל צעיר וכלי רכב דו גלגלי, מציב את אוכלוסיית הצעירים בסיכון גבוה. לכן, על המדינה להעלות את גיל קבלת רישיון הנהיגה לאופנוע לגיל 17, ולהאריך את תקופת הלימוד וההדרכה, כדי שאותם נערים יקבלו יותר ניסיון בכביש ויותר ידע, אודות הסכנות הכרוכות ברכיבה על כלי רכב דו גלגלי.

רוכבי אופנוע/קטנוע בכלל וצעירים בפרט, חייבים לנקוט בזהירות רבה יותר בעת רכיבה על כלי רכב דו גלגלי ממונע. יש לחבוש קסדה המתאימה למידת הראש, יש ללבוש מעיל מתאים, מכנס ארוך ונעליים סגורות.

על כל רוכב ורוכב מוטלת האחריות האישית לביטחונו, אך על מדינת ישראל מוטלת האחריות לספק לרוכבים את הכלים לנהיגה בטוחה. על המדינה להגביר את ההסברה בקרב הרוכבים ואת המודעות ללבישת בגדים בהירים בלילה והדלקת אורות גם ביום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן