Skip to content

פפואה ניו גיני אישרה: עונש מוות יוחל במדינה

המדינה מרוחקת נלחמת בגל מעשי רצח, בין השאר של נשים הנאשמות בכישוף. ניתן יהיה לפסוק עונשי מוות גם במקרים של אונס ושוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלחמה באלימות הפולחנית. ראש הממשלה פיטר אוניל (ויקימדיה).

פפואה ניו גיני היא מדינה היושבת באי השני בגודלו בעולם. בנוסף, היא גם מדינה הרווייה מתחים חברתיים ודתיים, שבשנים האחרונות מתנסה בגל גואה של אלימות קשה. השבוע החליט הפרלמנט הלאומי להתמודד עם הסוגיה הזו בדרך הקשה ביותר שניתן להעלות על הדעת: חקיקה המחייבת הטלת גזר דין מוות.

בהתאם לחקיקה החדשה, יוכל בית המשפט להטיל גזר דין מוות על מי שיורשע בביצוע אונס, שוד או רצח. את ההוצאה להורג ניתן יהיה לבצע באחת מכמה דרכים: זריקת רעל, תלייה, כיתת יורים, כיסא חשמלי וחניקה (המוגדרת באופן סטרילי משהו כ"מניעת חמצן").

כאמור, התיקון שהועבר בפרלמנט נובע מסידרה של מעשי רצח קשים ופשעי מין מחרידים שבוצעו בפפואה ניו גיני השנה. בין השאר, נאשמו נשים בביצוע כשפים והצאו להורג לעיני קהל מריע בטקסים פולחניים. באחד המקרים, הופשטה אם צעירה מבגדיה והועלתה באש בעודה בחיים במרכזו של שוק ציבורי. אישה אחרת, מורה במקצועה, נערפה.

דוברו של ראש הממשלה החדש, פיטר אוניל, פרסם הצהרה המגבה את החמרת הענישה. "אלה הם עונשים קשים מאוד, אך הם משקפים את חומרת אופיים של הפשעים ואת דרישת הקהילה שהפרלמנט יתגייס לפעולה", אמר. הוא הוסיף, כי שיטת ההוצאה להורג תיקבע על ידי ראש המדינה בתיאום עם הקבינט הלאומי.

צעד נוסף שעליו הוחלט בפרלמנט הוא ביטול חוק הכישוף משנת 1971. חוק זה איפשר לרוצחי נשים שהואשמו בכישוף לחמוק מעונש מוות. לא עוד. הפרלמנט הבהיר במפורש כי רוצחי מכשפות יוצאו להורג.

החדשות המגיעות מפפואה ניו גיני לגבי החקיקה החדשה מעוררות סערה לא קטנה במערב. ראש ממשלת אוסטרליה, ג'וליה גילארד, שביקרה בתחילת החודש במדינה, הכריזה על התנגדותה. "אוסטרליה כולה מתנגדת לעונש מוות", אמרה, "והשאלה אינה עונש המוות בפפואה ניו גיני. ההתנגדות הזו היא כלפי עונש המוות בכל מקום".

לעמדה האוסטרלית יש משמעות רבה בפפואה ניו גיני. אוסטרליה היא שהעניקה עצמאות למדינה הזו, בשנת 1975. עונש מוות היה קיים בה גם קודם לקבלת העצמאות, אבל הוא לא בוצע בפועל כבר קרוב לששים שנה. בנוסף, אוסטרליה היא גורם מפתח בכלכלה המקומית, ובין השאר מקדמת בימים אלה תוכנית מקיפה לסיוע בחינוך ילדים, אספקת תרופות והפחתת שיעורי התמותה בקרב תינוקות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן