Skip to content

ועדת החינוך תתכנס לדיון דחוף באפלייה ב"סופרלנד"

"התנהגות בעלי המקום היא סטירת לחי מצלצלת למאמצים להתמודד עם תופעת הגזענות בקרב החברה הישראלית ולא נעבור על כך בשתיקה", אומר יו"ר הוועדה, ח"כ עמרם מצנע. ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "מדובר באחד ממקרי האפליה החמורים ביותר שישראל ידעה בשנים האחרונות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ עמרם מצנע, מכנס דיון דחוף של הוועדה בעקבות הידיעה על אפליית בית הספר הערבי ברכישת כרטיסי לסופרלנד בראשון לציון. במקביל קורא מצנע לשר החינוך למנוע מבתי ספר לשלוח תלמידים למתקני הסופרלנד; למנהלי בתי ספר להימנע מיציאה לבילוי במתקן האמור ולראש עיריית ראשון לציון לפעול משפטית כנגד בעלי המתקן.

"סטירת לחי מצלצלת למאבק בגזענות". עמרם מצנע (צילום: האתר האישי)
"סטירת לחי מצלצלת למאבק בגזענות". עמרם מצנע (צילום: האתר האישי)

"התנהגות בעלי המקום היא סטירת לחי מצלצלת למאמצים להתמודד עם תופעת הגזענות בקרב החברה הישראלית ולא נעבור על כך בשתיקה", אומר ח"כ מצנע.

הכל החל בשבוע שעבר כאשר מורה בית הספר איג'אל ל"ב ביפו, חאלד שקרה, פנה לפארק השעשועים כדי לברר מתי יהיה פנוי לקבל את תלמידיו. התשובה המקורית ב-17-19ביוני, השתנתה ברגע שהמזכירה שענתה לו גילתה שמדובר בבית ספר ערבי. לאחר פחות משעה, כך סיפר בעמוד הפייסבוק שלו, התקשר שוב לסופרלנד תחת שם בדוי, אייל, ואז, ענו לו כי אותם תאריכים ביוני דווקא כן פנויים.

"ראיתי את תגובות התלמידים שלי שחיכו שנה שלמה לרגע הזה. הרגשתי מתוסכל כמחנך", סיפר המורה, חאלד שקרה, בראיון לתכנית "נכון להבוקר" בגלי צה"ל. "נציגה אחת אמרה לי שיש מקום, ואז הנציגה השנייה חזרה בה, ואמרה שאין מקום ב-18 ביוני. זה אחד המקרים המביכים שעברתי בחיים שלי".

"הקצאה מפלה ולא ראויה". מיכל רוזין (צילום: מעמוד הפייסבוק)
"הקצאה מפלה ולא ראויה". מיכל רוזין (צילום: מעמוד הפייסבוק)

מנהל בית הספר ג'לאל תוחה סיפר כי היה המום כששמע את הפרטים: "בעידן הזה, שאנחנו מחנכים את הדור של התלמידים לדמוקרטיה אני אכן מחנך אותם לערכים, פתאום הילדים נפגשים עם מציאות עגומה שכל מבוקשם היה בסך הכל ללכת לסופלנד", אמר מנהל בית הספר, "ההפרדה הזאת היא לא הפרדה הגיונית. היא לא שפוייה. היא מביישת את המקום שבו אנחנו נמצאים. אני חושב שבאמת יש פה משהו שגובל בפשיעה אפילו".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון פרסם גינוי חריף בעמוד הפייסבוק שלו: "כשאני מאזין הבוקר ברדיו לתיאורו של המורה מבית הספר הערבי 'אג'יאל' ביפו אודות החוויה אותה עבר בשיחתו עם אנשי הסופרלנד; כשאני קורא את התגובה חסרת התקדים של הסופרלנד לאירוע – אני שואל את עצמי איך כל אחד מאתנו היה מגיב לו באחת ממדינות העולם היו טוענים מנהלי לונה פארק, שהם מבצעים הפרדה בימי אירוח בין בתי ספר 'רגילים' לבתי ספר יהודים. אני מניח שהייתי מזדעזע ומתבייש נוכח התנהגות שכזו. בדיוק כפי שאני מזדעזע ומתבייש במקרה הזה".

גם ח"כ מיכל רוזין (מרצ) פנתה לשר החינוך בבקשה להורות על ביטול ימי כיף לבתי-ספר בסופרלנד. במכתב ששיגרה אליו כתבה רוזין: "מדובר באחד ממקרי האפליה החמורים ביותר שישראל ידעה בשנים האחרונות. אקט זה אינו רק הפרה בוטה של חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, אלא הוא תסמין של חברה גזענית, שרחוקה אלפי שנות אור מהחזון של מגילת העצמאות.

"הבחירה להקצות ימים יחודיים בהם פתוח הסופרלנד לתלמידי בית ספר, המבוסס על היותם יהודים או ערבים, הינה הקצאה מפלה ולא ראויה.  מושכלות יסוד הן, כפי שקבע לא אחת בית המשפט העליון, כי מדיניות של 'נפרד אך שווה' אינה שוויונית כלל וכלל, מעצם טבעה.

"תלמיד ערבי, שנאסר עליו להיכנס ביום מסוים לפארק השעשועים, מפאת הלאום או הדת אליהם הוא משתייך בלבד, חווה השפלה רבתי. איסור שכזה מהווה מסר של עלבון קשה כלפי אותו תלמיד, ולמעשה כלפי כל קבוצת המיעוט אליה הוא משתייך, שכן מחדד את השוני בין יהודים וערבים".

1 Comment

  1. רפונזל
    30 במאי 2013 @ 12:42

    למה בדיוק מצפים כשח"כים דוגמת רגב, אלדד, בן-ארי, ודמויות מפתח כגון הבנגבירים והמרזלים נחשבים למנהיגים?
    לדגים יש נטיה מצחינה להסריח מהראש

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן