Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 31.5.2013

סיבוב חובק עולם מאפגניסטן לצפון קוריאה ועד למערב הפרוע. ואחרי כל זה, בשביל להירגע, קצת שירים וקצת שירה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קו אורך דם או אדום של ערב במערב / קורמאק מקארתי בעקבות 'הדרך' אשר ראה אור לפני מספר שנים והיה להצלחה גדולה בישראל יתחילו כנראה לטפטף אט אט ספריו המוקדמים יותר של מי שנחשב לאחד הסופרים האמריקאים הגדולים של זמננו. גם בקו אורך דם בוחר מקארתי שלא לתת שם לגיבור וקורא לו הילד בדומה לספרו האחרון.

נער בן ארבע עשרה באמצע המאה התשע-עשרה במסע התבגרות אלים ורווי תלאות המלווה גם את התפשטותה האלימה של אמריקה אל המערב. מדובר במערבון לכל דבר, וברוח הז'אנר, תפגשו גם אינדיאנים, מסבאות וציידי קרקפות. במשאל שערך הניו יורק טיימס לפני מספר שנים, נבחר קו אורך דם למקום השלישי מבין הספרים האהובים בעשרים וחמש השנים האחרונות.

קו אורך דם או אדום של ערב במערב מאת קורמאק מקארתי, הוצאת מודן, תרגום:אמיר צוקרמן, 319 עמ'

 

בנו של אדון היתומים / אדם ג'ונסון אז בניגוד ל'קו אורך דם' שהמתין כמעט שלושים שנה הנה אחד חם מהתנור. הספר ראה אור בארה"ב ובמדינות נוספות בשנת 2012 ומגיע אלינו זמן קצר לאחר שזכה בפרס פוליצר היוקרתי והנחשב (לאחר שגבר על 'על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אנה פרנק' של נתן אנגלדר שכבר יצא לאור בישראל, ו'ילדת השלג' של אווין אייבי שיצא לאור בקרוב).

פאק ג'ון דו הוא בנו של מנהל מחנה עבודה ליתומים אשר לומד להכיר את טעם הכוח אחרי שמוטל עליו לבחור מי מהיתומים יצא לעבודות כפיה ומי יזכה לחסד. במשך שבע שנים ביצע אדם ג'ונסון תחקיר מקיף על החיים בצפון קוריאה ואף "זכה" לבקר שם ולחוות את המציאות מקרוב. נועז וגאוני הם רק חלק מהשבחים שחלקו הניו-יורק טיימס והוושינגטון פוסט לספר שטיפס אל ראש מצעדי המכירות בארה"ב.

בנו של אדון היתומים מאת אדם ג'ונסון, הוצאת מחברות לספרות, תרגום: שאול לוין, 523 עמ'

 

קולות מן ההרים / חאלד חוסייני  גם אם לא כולם מצליחים להבין את סוד קסמם של ספריו של חוסייני הזוכים להצלחה אדירה בישראל ובעולם, כולם מבינים שמדובר בקסם. שני ספריו הראשונים של הסופר (רופא אמריקאי ממוצא אפגני) תורגמו כמעט לכל שפה אפשרית ונמכרו בלמעלה מ-40 מליון עותקים.

קשר יוצא דופן נרקם בין עבדאללה בן העשר ופארי בת השלוש, זוג אחים יתומים מאם בכפר אפגני נידח. השניים חווים אין ספור טלטלות המניעות את העלילה ולוקחות אותה למסע מקאבול דרך פאריס, סן פרנסיסקו ועד לאי יווני קטן. באופן נדיר, הספר יוצא לאור בישראל ממש במקביל ליציאתו בעולם.

קולות מן ההרים מאת חאלד חוסייני, הוצאת מטר, תרגום:צילה אלעזר, 392 עמ'

 

מתי כספי – הקסם והחידה / ציפי פליישר הנה אחד מאותם ספרים שאני לא בטוח שאני אמור להתייחס אליהם, ובכל זאת, לא יכול שלא. נכון, זה לא בדיוק ספרות, ומצד שני, כמה מיצירותיו של מתי כספי ממש נושקות לתחום. המוזיקולוגית ציפי פליישר (שרשימת התארים האקדמאים שלה והפרסים בהם זכתה היא הרבה יותר ממרשימה) מגישה מונוגרפיה המכילה ניתוח מעמיק של ארבעים מיצירותיו של מתי כספי ואת עולמו ההרמוני העשיר והייחודי.

אוהבי מתי כספי, וישנם רבים כאלה, ימצאו כאן לא מעט סיפורים וחידושים הקשורים ליצירתו. יחד עם זאת, נדמה לי שעניין אמתי בספר יגלו בעיקר כאלה שזכו גם למעט השכלה מוזיקלית.

מתי כספי-הקסם והחידה / ציפי פליישר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 346 עמ'

 

רציתי לספר לך על השועלים / נעמה גרשי האמת, אני חייב להודות, די הופתעתי כשהסתבר לי שמדובר בספר הביכורים של נעמה גרשי. כל מי ששירה היא חלק מעולמו זכה בוודאי כבר לשמוע את שמה לא פעם. גרשי היא עורכת שותפה של כתב העת לספרות "לרוחב", השתתפה בכמה אנתולוגיות וחברה בקבוצת המשוררים "גרילה תרבות".

וככה היא נשמעת:  רָצִיתִי לְסַפֵּר לְךָ עַל הַשּׁוּעָלִים. / עַל כַּמָּה מֵהֶם / אֵלּוּ המתגוררים בַּחוֹלוֹת / הַמִּצְטַמְּקִים /   בֵּין רִאשׁוֹן לְאַשְׁדּוֹד / הַמּוֹפִיעִים רַק בִּפְנֵי מִי / שֶׁמְּבַקֵּשׁ לִרְאוֹתָם / אוֹ יוֹרֵד בִּשְׁעוֹת לַיְלָה מִן הַדֶּרֶךְ / הָרָאשִׁית / מַבִּיט עֲמֻקּוֹת / אֶל תּוֹךְ הַחֲשֵׁכָה הַסְּבוּכָה / בֵּין עַנְפֵי הַקִּיקָיוֹן וְהַשִּׁיטָה הַמַּכְחִילָה.

רציתי לספר לך על השועלים מאת נעמה גרשי, הוצאת ידיעות ספרים, 60 עמ'

[related-posts title="הצעה לספר – 3 טורים אחרונים"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן