Skip to content

40 שנה אחרי: שופט מיוחד בצ'ילה חוקר את מות פבלו נרודה

נרודה, חתן פרס נובל ואיש שמאל בולט בצ'ילה, הלך לעולמו ימים ספורים לאחר ההפיכה הצבאית האלימה של פינושה ב-1973. במדינה חושדים כי הורעל למוות על ידי סוכן אמריקני שסייע לפינושה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
רופא בלתי מוכר עמד ליד מיטתו לפני מותו. האם הורעל למוות? פבלו נרודה (ויקימדיה).

צ'ילה ממשיכה לחטט בעברה הכואב. שנים רבות לאחר סילוקו מן השלטון של הרודן הפשיסטי אוגוסטו פינושה, מוסיפים במדינה הדרום-אמריקנית לחקור את הטרגדיות הרבות הקשורות במשטרו האלים. היום נודע כי שופט מיוחד מונה במטרה לחקור את פרשת מותו של המשורר הנודע פבלו נרודה, שהלך לעולמו בשנת 1973, זמן קצר לאחר הפיכת הדמים בה הופל שלטונו של הנשיא סלבדור איינדה והנשיא עצמו נרצח.

פבלו נרודה הוא שם העט של ריקרדו אליעזר נפתלי רייס בסואלטו, משורר שאף זכה בפרס נובל לספרות לשנת 1971. אביו של נרודה התנגד למשיכתו של בנו לספרות, אולם נרודה שאב עידוד מאחרים, בהם כלת פרס נובל לספרות גבריאלה מיסטרל, אשר ניהלה את בית הספר המקומי לבנות. יצירתו הראשונה של נרודה ראתה אור בהיותו בגיל 13, היה זה חיבור קצר שהתפרסם בעיתון מקומי. בשנת 1920, כאשר אימץ את שם העט פבלו נרודה, הוא כבר פרסם באופן נרחב שירה, פרוזה ומאמרי עיתונות. את שם העט בחר כמחוות כבוד למשורר הצ'כי יאן נרודה. בשלב מאוחר יותר בחייו אימץ נרודה את שם העט שבחר אף כשמו הרשמי.

נרודה היה פעיל פוליטי, הצטרף למפלגה הקומוניסטית ונבחר לסנטור. הוא הוצע למשרת נשיא צ'ילה, אך הסיר את מועמדותו ותמך בסלבדור איינדה. נרודה היה שגריר צ'ילה בארצות שונות בשנים 1927 – 1943. בהיותו שגריר בברצלונה התוודע למשורר פדריקו גרסיה לורקה. בעת מלחמת האזרחים בספרד (1936), ובעיקר לאחר הירצחו של לורקה, החל נרודה לפעול נגד הפשיזם ולכתוב שירי מחאה פוליטיים. בשנת 1943 בטקס פומבי מתוקשר בתיאטרון קאופוליקן התקבל יחד עם חברו פרופסור אלחנדרו ליפשוץ פרידמן כחבר במפלגה הקומוניסטית הצ'יליאנית. ב-1948 יצא הנשיא הצ'יליאני גבריאל וידלה נגד האיגודים המקצועיים והמפלגה הקומוניסטית. חירותו וחייו של נרודה הועמדו בסכנה והוא נאלץ להסתתר ואף לגלות מארצו.

נרודה הלך לעולמו בשנת 1973, זמן קצר לאחר הפיכת פינושה. על פי הפרסומים הרשמיים, נרודה מת כתוצאה ממחלת סרטן הערמונית. אלא שמאז אותו מוות רווחו שמועות כי נרודה נרצח על ידי שליחי פינושה, שמצידו חשש מהפופולריות שלו. תביעות לקיים בדיקה מחודשת של הגופה הועלו שוב ושוב.

עורך הדין המטפל בפרשה, אדוארדו קונטרראס, הצהיר לאחרונה כי יש בידיו ראיות המוכיחות שנרודה הורעל על ידי סוכני פינושה. לדבריו, הוא שוחח עם הרופא שהיה לצד נרודה ברגעי מותו, והלה הודה בפניו כי באותם רגעים הוא לא היה הרופא היחיד בחדר, וכי יחד עימו שהה רופא נוסף בשם פרייס. אלא ששמו של פרייס לא הופיע מעולם בתיקי בית החולים שבו מת נרודה. יתר על כן, התיאור החיצוני שנמסר לגביו תואם את מראהו של מייקל טאונלי, איש סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב שסייע בשליחותה למשטרה החשאית של פינושה. טאונלי עצמו כבר הודה בעבר כי סייע בחיסולם של מתנגדי פינושה בוושינגטון ובבואנוס איירס, ובעקבות איומים על חייו הועבר לידי התוכנית להגנה על עדים.

בשנים האחרונות הלכה וגברה התביעה לבדוק שוב ושוב את פרשת מותו של נרודה. כבר לפני שנתיים העיד נהגו של נרודה כי רופאים זיהו רעלים בגופו של נרודה שעה שעמד לצאת לגלות בעקבות ההפיכה הצבאית. השופט חואן מנואל קארוזה, שחקר את הנושא, אמר כי קיימות מספיק ראיות המצדיקות הוצאת הגופה מקברה ובדיקה מחדש של שרידיה. ב-8 באפריל השנה החלה הבדיקה, וכעת מבקש קונטרראס להביא למעצרו של מייקל טאונלי, במטרה לחקור אותו ולחשוף אם אכן סוכנות הבין המרכזית סייעה לפינושה לסלק מדרכו את המשורר האהוב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן