Skip to content

יהודית סספורטס: חוויות מהביצות

שתי תערוכות צילום חדשות במוזיאון ישראל: האמנית יהודית סספורטס מציגה את "שבעה חורפים" – 150 יצירות, שמקורן באיזור הביצות בגרמניה; ו"בעיניים זרות" המתעדת את ההגירה הגדולה במאה העשרים בעיניהם של אמנים ויוצרים שחוו אותה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחת לחודש במשך שבע שנים נסעה האמנית הישראלית יהודית סספורטס, יחד עם חוקר גרמני, לאזור הביצות בין המבורג להולדנבורג בגרמניה וצילמה. התוצאה: 150 יצירות המשלבות צילומים ורישומים בשחור-לבן המוצגים בתערוכה "שבעה חורפים" במוזיאון ישראל בירושלים (אוצרת: מירה לפידות).

"העליתי את מפלס החוויה ליצירה שלמה". "שבעה חורפים". צילום: ציפי מנשה

סספורטס: "עליתי על סירת קאנו עם חוקר ביצות, במינוס 20 מעלות, העמדתי מצלמת וידיאו על חצובה, התבוננתי בביצה במשך שעות וצילמתי. לכאורה זה תרגול של אי עשייה, אבל אני בעצם עושה. בהתחלה איבדתי את הסבלנות אחרי עשר דקות. אחר כך הגעתי לשעתיים. העליתי את מפלס החוויה שלי  ליצירה שלמה. קיבלתי עידוד מהסביבה האמנותית בברלין, וידעתי שאני בכיוון הנכון".

במסגרת התערוכה מוקרן על קיר ענק סרט, שמבוסס על הצילומים והרישומים, בחלל התערוכה מזדקרים עמודי עץ מהרצפה עד התקרה וחביות עץ פזורות מסביב. המבקרים בתערוכה נעים בתוך נופים של יערות וביצות, בשעות היום והלילה, והתחושה המתקבלת היא של מסתורין ויופי.

סספורטס, 43, בוגרת "בצלאל" נעה על הקו תל-אביב ברלין, זכתה במספר פרסים חשובים וב־2006 ייצגה את ישראל בביאנלה בוונציה עם עבודת הפסנתר הנוטה על צדו, שגם מוצג בתערוכה הנוכחית.

במוזיאון מוצגת תערוכה נוספת -"בעיניים זרות" (אוצר: ניסן פרז) המתעדת את ההגירה הגדולה במאה העשרים ואת היוצרים והאמנים, שחוו אותה על בשרם וכיצד היא השפיעה על יצירותיהם.

ז'ראר אלון, "גרינים". צילום: ציפי מנשה

בתערוכה צילומים מפאריז ומארה"ב ובין הצלמים – אנדרה קרטס ברסאי, ביל נרנדט, מאן ריי ורוברט פרנק. מישראל מוצגים צילומים מזמן קום המדינה ותקופת המעברות. הצלם  הוותיק  ז'ראר אלון, שעשה עליה לישראל בשנות השבעים, מציג צילום של כרטיסי אוטובוס משנות  השמונים וגרעינים בקלוז-אפ עם הכיתוב – "גרינים".

עבודה של אירה אוברציבה. צילום: ציפי מנשה

עבודה נוספת היא של אירה אוברציבה, עולה מרוסיה: צילום שמוצב על ריצפת האולם בצורת צלב, שבקצותיו פורטרטים של גבר ושלוש נשים. אחד המשפטים שמלווים את התערוכה: "חשוב לראות את מה שאינו גלוי לאחרים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן