Skip to content

'גשם סגול' – לוכד הנפשות / מייקל וייט

לוכד הנפשות של מייקל וייט מאפשר הצצה אל תקופה שנעלמה בארה"ב של ימינו, אך עוד יעבור זמן רב עד שהגזענות תמחק לנצח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות



בשנת 1992 למדתי באוניברסיטת קליפורניה סטייט נורט'רידג' בלוס אנג'לס. במסגרת תואר במנהל עסקים לקחתי קורס בסוציולוגיה עם מרצה מדהימה שגרמה לנו להתעמת עם כל החוליים של החברה בארה"ב כולל הומופוביה, גירושים, אלימות, מחלות מין, וגזענות. ב-29 באפריל, 1992 השתתפתי בהרצאה שלה כשהחלו המהומות על רקע גזעני בעקבות זיכוי שוטרים על התעללות בעבריין שחור בשם רודני קינג, אשר נתפס נוהג במהירות מופרזת.

האירוע זכה לסיקור נרחב מכיוון שתועד על ידי מצלמת וידאו. כאשר זוכו השוטרים, יצאו השחורים לרחובות בעיקר בדרום/מרכז לוס אנג'לס והתחילו להשתולל ולבזוז. הם עצרו נהג משאית תמים בצומת רחובות מרכזית והכו אותו מכות רצח. גם אירוע זה נתפס על ידי מצלמות וידאו מהליקופטר של תחנת טלוויזיה מקומית.

המהומות נמשכו כשבוע בהם 53 נהרגו וקרוב ל-2000 נפצעו. אני זוכר את העוצר שהוטל על לוס אנג'לס ואת החשש להסתובב ברחובות.

רצה המזל והייתי בלוס אנג'לס גם כילד עם הוריי מיד לאחר המהומות של אוגוסט 1970 בזמן טיול מחוף אל חוף מניו-יורק. בשנות ה-70' היה עדיין אפשר לזהות גזענות והפרדה בין לבנים לשחורים בייחוד במדינות בדרום מזרח ארה"ב. בשנות ה-90' זה כבר כמעט לא היה קיים.  לוכד הנפשות של מייקל וייט מאפשר הצצה אל תקופה שאמנם נעלמה ונראית הזויה במידה מסוימת בארה"ב של ימינו, אך עוד יעבור זמן רב עד שהטראומה תימחק לנצח.

בסיפור אוגוסטוס קיין הוא לוכד עבדים. כנער מתבגר בחוות הוריו אשר בוירג'יניה באמצע המאה ה-19 הוא נקלע לתחום מפוקפק זה, ולאחר שהוא בורח משידוך לשכנה עשירה ומצטרף למלחמה במקסיקו שם הוא נפצע אנושות ומתאהב בנערה מקסיקנית שנרצחת על שהצילה אותו, הוא מוצא עצמו מובל שוב ושוב חזרה לאותו מקצוע-עיסוק – לכידת עבדים.

חייו מתנהלים בין לכידת עבדים שברחו לבעליהם ושעל פי חוק נחשבים רכושם, לבין משחקי פוקר, שתייה עד שכרות ובילויים בבתי זונות בעיר ריצ'מונד, וירג'יניה.

בוקר אחד הוא מוצא עצמו שתוי במיטתה של זונה. כשנכנס חוואי עשיר לו הוא חייב לא רק כסף רב ממשחקי הפוקר בעיר אלא גם את סוסו האהוב, מציע לו החוואי לוותר על חובותיו, ולהחזיר לו את הבעלות על סוסו ואפילו לשלם לו ביד רחבה בתנאי שיחזיר לידיו אישה כושית שברחה עם עבד נוסף. החוואי אינו מפרט מדוע הוא מתעניין באישה זו כל כך, אך קיין מבין שהיא חשובה לו מאוד. הוא יוצא למרדף בלוויית עוזריו של החוואי שנשלחים לשמור על צעדיו, צפונה לארץ הינקים.

המצוד מתנהל בתקופה בה ניגודי הדעות בנושא העבדות בין הצפון והדרום מתחדדים מאוד (שנים בודדות לפני פרוץ מלחמת האזרחים בארה"ב) ומסעם של לוכדי הנפשות, כפי שהם מכונים, אינו פשוט. הם נדרשים להיזהר ממתנגדי העבדות ולכלכל את צעדיהם בתבונה במיוחד כאשר הם מוצאים את טרפם בעיר בוסטון.

הכושית, רוזטה, מתגלית כיפיפייה אקזוטית עם דם לבן, בעלת דעות ברורות שלא מתמסרת בקלות. קיין מצליח ללכדה, אך מזהה את ערכה, ונוהג בה בכבוד שלא כשותפיו למסע.

בדרך חזרה לכיוון ריצ'מונד, נתקלת החבורה באין ספור מכשלות. קיין ורוזטה נמשכים זה לזו, אך הנסיבות בהן הם נמצאים לא מאפשרות להם להתקרב. הדרך בה קיין התחנך מקשה עליו להביא לידי ביטוי את שהוא חש, אך אירועים שונים מחוץ לשליטתו מבהירים לו לאט לאט את דרכו. הוא לומד את סודה הנוראי של רוזטה ואת הסיבות האמתיות לעניין הרב שמגלה בה החוואי ששכר אותו ולומד להכיר אותה ולהעריך את הייחוד שלה.

הספר מתאר ברגישות ובבוטות את האבסורד של התקופה בה נחשבו הכושים כרכושו של האדם הלבן. אפילו קיין, שמתגלה כאיש דרום עם מצפון, נלחם קשות בדפוסים שניטעו בו במשך חייו ולמרות אהבתו לרוזטה, קשה לו מאוד להתחייב לה.

מעבר לתיאורים ולאווירה של אותה תקופה, דרך קיין, ניתן להרגיש את הבחירות הנוראיות שעמדו בפני "שומרי החוק" מצד אחד והעבדים מהצד האחר.

מייקל וייט הינו סופר אמריקאי מצפון מזרח ארה"ב שקרא את ספרו הראשון בכיתה י"ב וכילד רצה להיות שחקן בייסבול מקצועי בניו יורק ינקיס. את העניין שמצא בכתיבה ובסיפורת הוא זוקף לאביו שהיה לדבריו אמן במסורת סיפורי מעשיות עממים אמריקאים.

 

Author: White, Michael. Publisher: William Morrow, Copyright: 2007, Edition Description: Hardcover. Pages: 432

[related-posts title="גשם סגול – טורים אחרונים"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן