Skip to content

נתניהו לאבו מאזן: "תן צ'אנס לשלום. אל תחמיץ הזדמנות"

"המעשים שאתם עושים לא עולים בקנה אחד עם החזון הציוני", ענתה יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ' לנאום נתניהו. "אי אפשר להיקרא המחנה הלאומי כשהולכים למדינה דו לאומית. זה לא המחנה הלאומי, זה המחנה הדו לאומי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

Give Peace a Chance – כך, באנגלית, פנה היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעל דוכן הכנסת, אל יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. פנייתו של ראש הממשלה הייתה במסגרת נאומו המדיני, בדיון שקיימה מליאת הכנסת.

"אזרחי ישראל רוצים ביטחון ושלום ואני רוצה ביטחון ושלום", אמר נתניהו. "אני מדבר עם מזכיר המדינה, ג'ון קרי, מספר פעמים בשבוע. כל מי שמצוי ברזי המו"מ יודע שישראל אינה הצד החומק שמעמיד מכשולים. יש צד שמתקרב ויש צד שמתרחק ומתחמק. החשוב ביותר – לא לנסות למצות את המו"מ טרם התחלתו ולא לנהל מו"מ אינסופי על התחלת המו"מ.

"אנו מקשיבים לכל יוזמה ומוכנים לדון בכל הצעה שאינה תכתיב". נתניהו בכנסת (צילום: אתר הכנסת)
"אנו מקשיבים לכל יוזמה ומוכנים לדון בכל הצעה שאינה תכתיב". נתניהו בכנסת (צילום: אתר הכנסת)

"אנו מקשיבים לכל יוזמה ומוכנים לדון בכל הצעה שאינה תכתיב", אמר נתניהו. "הדברים נאמרים גם בפומבי וגם בצינורות דיפלומטיים. אני קורא לאבו מאזן לשים בצד את התנאים המוקדמים ולבוא לדבר. אני פונה אליו בשפה ששנינו מבינים: Give Peace a Chance. אל תחמיץ הזדמנות. כדי להשלים את המו"מ נצטרך להתייחס לשתי בעיות – הכרה וביטחון. אומרים המציאות השתנתה. המציאות משתנה כל כך מהר שצריך לדאוג, שאחרי שחתמנו על משהו – נוכל להגן על עצמנו. אני לא מתנה שום דבר כהתניה לכניסה למו"מ, אל תעמיד גם אתה תנאים. כך נבזבז עוד ארבע שנים.

"קיבלתי הרבה החלטות קשות בנושאי ביטחון וגם עכשיו אני מוכן לקבל החלטות, אבל לא כאלה שיסכנו אותנו", אמר נתניהו. "לא רק אנחנו נצטרך לקבל החלטות קשות, גם הפלסטינים. אני מקווה שאבו מאזן ייענה להזמנה. הזמנתי אותו באו"ם ומעל במת הכנסת ואני עושה זאת שוב. למרות זאת עד כה דיברנו בארבע שנים רק כמה שעות בודדות".

"אני מפצירה בך, די עם האיומים האלה". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"אני מפצירה בך, די עם האיומים האלה". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

נתניהו אמר עוד כי ישראל חזקה מאי פעם. "כשצריך, אנו פועלים להגן על עצמנו. יש איומים. שאלו אותי מדוע אני אומר שישראל היא המדינה המאוימת בעולם? כי זו האמת. עשרות אלפי טילים ורקטות מופנים לעבר ערי ישראל. עלינו לתת מענה הגנתי שאף פעם לא יהיה מושלם, וגם מענה התקפי. אני לא עוצם עיניים ולא מייפה מציאות. כדי להתמודד עם מציאות צריך לגייס את הקהילה הבינלאומית למנוע מאיראן נשק גרעיני. כל הבעיות תתגמדנה אם איראן תתחמש בנשק גרעיני. איראן צברה 180 ק"ג אורניום מועשר ב20%. עדיין לא חצו את הקו האדום שהצבתי באו"ם אבל מתקרבים. אני מפנה את תשומת לבכם לחלק אחר של העולם – מדינה סוררת נכנסה לעידן הגרעיני ואסור שזה יקרה באיראן. תוצאות הבחירות באירן לא ישנו דבר.

"לצד מרוץ החימוש נמשך הג'יהאד העולמי", אמר נתניהו. "ישראל תמשיך כל מאמץ למנוע מנשק מתקדם להגיע לגורמי טרור. הזירה הסורית נפיצה ומשתנה כהרף עין. קטל נורא של אזרחים. אנו עוקבים בדאגה אחר דיווחים על שימוש בנשק כימי. כשנשק מסוכן מגיע לגורמים מסוכנים אין שום ערובה שלא ישתמשו בו".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), הגיבה לדברי ראש הממשלה: "בדיוק היום, ב-5 ביוני, לפני 46 שנים פרצה מלחמת ששת הימים. הייתי בת שבע, אבא שלי חפר לנו שוחה בחולות לפני שיצא למלחמה, התור שהיה לי לרופא השיניים בוטל כי רופא השיניים ברח לחו"ל – היו שמועות שאנחנו על סף הכחדה. לא הוכחדנו, ניצחנו במלחמה.

"אז אני מפצירה בך, די עם האיומים האלה, די", אמרה יחימוביץ'. "לא הוכחדנו אז לא נוכחד עכשיו. אנחנו חזקים יותר ממה שהיינו במלחמת ששת הימים, חזקים ממה שהיינו אי פעם. ואותם שינויים בעולם הערבי שאתה מדבר עליהם מפחיתים את ההרתעה והאיומים כלפינו, אתה יודע את זה, אומרים את זה ראשי מערכת הביטחון שלך.

"אתם רואים בכל יוזמה לקידום התהליך המדיני איום ולא הזדמנות". זהבה גלאון (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"אתם רואים בכל יוזמה לקידום התהליך המדיני איום ולא הזדמנות". זהבה גלאון (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

"יש טרנד כזה, שהוא משותף לקצוות החדים של הימין והשמאל בישראל, שאומר שהכל אבוד. שמדינה דו לאומית היא הכרח, שפתרון שתי מדינות לשני עמים מת", אמרה יו"ר מפלגת העבודה. אז חשוב להגיד כבר בהתחלה רעיון המדינה הדו לאומית  גם בגרסתו השמאלנית וגם בגרסתו הימנית – עומד בסתירה מוחלטת למטרות הציונות. משמעות הציונות: מדינה יהודית, ודמוקרטית. וגם  – ריבונית, מודרנית, הוגנת, מוסרית, חזקה, עם שוויון מלא לאזרחיה בלי הבדל גזע דת ומין.

"את תסריט המדינה הדו לאומית מקדמים גם מי שלצערי מאמינים בו, אבל מי שמקדם אותו יותר הם דווקא אתם – שבאפס מעשה, ובחדלון, במיסמוס, ובאי נטילת יוזמה –  מובילים אותנו בפועל אל התממשות של התסריט הזה. אני לא מפקפקת בכך שאתם אוהבים את המדינה. אבל המעשים שאתם עושים, או ליתר דיוק לא עושים, לא עולים בקנה אחד עם החזון הציוני. לשלוט בגורלנו כעם, לא להיות מובלים, לא להיות קורבן של הנסיבות אלא לחולל אותן – זו הציונות. אי אפשר להיקרא המחנה הלאומי כשהולכים למדינה דו לאומית. זה לא המחנה הלאומי, זה המחנה הדו לאומי".

יחימוביץ' המשיכה: "מותר להיות ספקנים באשר ליכולת להשיג את היעד אבל מוכרחים להציב את היעד הזה ובדרך להגיע להסכמי ביניים. למרות שהם מציבים תנאים מוקדמים ולא מוכנים באמת בכול ליבם להתקדם- אנחנו מוכנים. למה שנהיה שבויים בידיהם? כל הישג והסכמה, כל כך מעצימים אותנו אז מה גורם לכם להיות קפוצים כאלו? נוכל להרוויח הידוק קשרים, הכרה, ניפטר מהמסע של להיות אחת מארבע המדינות השנואות בעולם. לא היינו שם בעבר. דירוג האשראי שלנו יעלה ומשקיעים יגיעו אלינו בחפץ לב גם בלי פטורים הזויים מתשלום מיסים".

יחימוביץ' הבטיחה כי כיו"ר האופוזיציה היא משרטטת לנתניהו קואליציית צללים, "שלא רוצה להצטרף לממשלה, לא רוצה תיקים וג'ובים – אלא קואליציה מהחלומות, שרוב מכריע של חברי האופוזיציה נמצא בה וגם רוב חברי הקואליציה שלך". היא הציעה לו לעשות בה שימוש. "תהיה הגיוני, מציאותי, פרגמטי. תהיה גיבור. תעשה שכהונתך האחרונה כראש ממשלה תיצרב, שתראה את ההזדמנות האזורית והפנימית ותנצל אותה. תוכל לעצור בכל שלב, תמיד תוכל לחזור לקופסה המוכרת של עמדותיך הישנות. שותפיך הקואליציוניים ומפלגתך ממילא ממררים לך את החיים. מה יש לך להפסיד? אנחנו יריביך אבל, גם צחוק הגורל, חומת המגן שלך".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, שיזמה את הדיון, פנתה לראש הממשלה: "זה הזמן בו ממשלתך חייבת לקבל הכרעות היסטוריות ואנחנו רוצים לדעת מה אתה הולך לעשות. יש כאן חלון הזדמנויות של מנהיגות פלסטינית מתונה, עם גיבוי רחב מהעולם הערבי וממשל אמריקאי שמוכן לסייע בתיווך בין הצדדים – וממשלתך גוררת רגליים ותוקעת מקלות בגלגלים. אתם מותחים את החבל ומביאים את המצב לידי משבר. שריך מעלים אופציות מסוכנות והזויות וממשלתך בונה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים. מסרי אובמה וקרי, לפיהם ישראל צריכה להחליט אם תחדל להיות מדינה דמוקרטית, נופלים על אוזן חירשת. אתם מודיעים לעולם שישראל לא רוצה שלום.

"הממשלה שמובילה למלחמה מנהלת גם מלחמה נגד העם". דב חינן (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"הממשלה שמובילה למלחמה מנהלת גם מלחמה נגד העם". דב חינן (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"היוזמה הערבית היא הזדמנות להיכנס למהלך רב צדדי ואזורי", המשיכה ח"כ גלאון. "איך ייתכן שכולם רואים בה הזדמנות וראש הממשלה אפילו לא מצא לנכון לברך על השינוי בעמדה הערבית? אתם רואים בכל יוזמה לקידום התהליך המדיני איום ולא הזדמנות. אתה חייב להגיד לכנסת האם תענה להושטת היד בטריקת דלת ואם זו כוונתך- תן דין וחשבון לציבור כי יהיה לה מחיר כבד שהציבור כולו ישלם. שני מנהיגים קודמים של הליכוד ראו מכאן את מה שלא ראו משם מנחם בגין ואריאל שרון. עכשיו תורך. האחריות רובצת עליך ואני מקווה לטובת כולנו שתעמוד במבחן. אנחנו כאופוזיציה נגבה מעשים ולא דיבורים. האם תשיב בחיוב ליוזמה הערבית? התשובה היא כן או לא,  האם ישראל תסיים את הכיבוש לפני שהכיבוש יסיים אותה?"

ח"כ אריה דרעי (ש"ס): "מרן הרב עובדיה פסק בשמנו בעד השלום שחתם בגין עם מצרים, אבל שלום צריך להיות הדדי. אין ספק שהנסיבות ב-15 השנים האחרונות מראות ש'אני שלום אדבר, המה למלחמה'. שלום כדמות ההתנתקות? גרו שם עובדי אדמה צנועים, צדיקים וצדיקות, מלח הארץ – עם ישראל, תורת ישראל ומדינת ישראל בכפיפה אחת. ומה קיבלנו? עשרות אלפי טילים. זו טיפשות. לכן האיזון בין כמיהה לשלום לבין דאגה לביטחון ישראל היא תפקיד הממשלה. יצחק רבין אמר לי כשהקים את הממשלה המשונה של עבודה, ש"ס ומרצ – לפני שלום עם אויבנו צריך שלום בתוכנו. צריך חוסן פנימי כדי לנהל מו"מ. צר לי לומר שהממשלה הזו, ההרכב שלה לגיטימי, אבל התוצאות, ההסתה שיוצאת מבית מדרשם של כמה שרים, הגזירות. למעלה ממיליון אזרחים לא ישנים בלילה לא כי אין שלום אלא כי הם עניים".

ח"כ דב חנין (חד"ש): "הממשלה שמובילה למלחמה מנהלת גם מלחמה נגד העם, עם הצעת תקציב שנלחמת נגד העניים ושכבות הביניים, אבל לא לוקחת מחברות. את המסים עליהם הורדת בעשור האחרון. צריך להחזיר את מס החברות לרמה שהיה ולמסות טייקונים ולקחת אוצרות טבע לטובת העם ולהפסיק לקצץ בשירותם, לייצר תוכניות דיור שיתנו תשובה למי שלא מסוגלים לעמוד בתשלומי שכר הדירה, לתת מענה לעיירות הפיתוח ולאוכלוסייה הערבית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן