Skip to content

טורקי קטן או מהפכה?

מומו עוז סיני, יו"ר התאחדות יוצאי טורקיה לשעבר, לא רואה את המחאה הטורקית מתקדמת ומתפתחת. לדעתו, רג'פ טאיפ ארדואן הצליח בעשר שנות שלטונו לסנוור את עיניי האזרחים בפיתוח תשתיות והכנסת משקיעים זרים למדינה. וכמו בישראל, גם בטורקיה מי שסובל הכי הרבה הוא מעמד הביניים. ראיון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשבוע אחרי שהחלה ההפגנה שהציתה את המחאה הטורקית, אלפים עדיין גודשים את כיכרות אנקרה ואיסטנבול. המוחים קוראים להתפטרותו של ראש ממשלתם, ארדואן.

בישראל חיים היום כ-80 אלף יהודים יוצאי טורקיה, חלקם בקשר הדוק עם משפחתם שנמצאת בטורקיה, וחלקם חיים על הקו ישראל-טורקיה ורואים לאורך השנים את השינויים המתחוללים במדינה. מומו עוז-סיני כיהן עד לא מזמן כיו"ר התאחדות יוצאי טורקיה והוא לא שותף להתרגשות ולאופטימיות.

"אנחנו מכירים את המנטליות הטורקית. שום כוח פנימי לא יוריד את ארדואן ולא יפגע בפופולריות שלו. לא עם מהומות ולא עם תכניות טלוויזיה", אמר עוז סיני והוסיף, "טוב שיש את ההפגנות וחבל שיש פצועים וגם מי שנהרג. לשמחתנו, ארדואן רואה שיש לו מתנגדים כי הוא חשב עד עכשיו שהוא סולטאן ושליט שכולם משתחווים לו. עכשיו הוא יודע שחלק לא פסול מהעם לא מחזיק בדעותיו".

מומו עוז סיני, יו"ר התאחדות יוצאי טורקיה בישראל לשעבר (צילום משפחתי)
לא שותף לאופטימיות. מומו עוז סיני, יו"ר התאחדות יוצאי טורקיה בישראל לשעבר (צילום משפחתי)

לדברי עוז-סיני, "המחאה לא תלך לשום מקום. אם אנשי השירות החשאי של השלטון צילמו את המפגינים, אני מנבא שלא יהיה להם חיים קלים בעתיד. בשקט יטפלו בהם. לא כמו שעשו במצרים ובסוריה שיורים באנשים והורגים אותם בפומבי. בטורקיה הם ייפטרו מהמתנגדים בשקט". 

– איך קורה שהפגנה על מרכז קניות הופכת למחאה רחבה נגד ארדואן?

"מה שארדואן עושה בעשור האחרון גרם לאזרחים רבים לצבור כעס כלפיו. הוא גם עשה פלאים בטורקיה, הכניס המון משקיעים זרים. אני בעצמי, שגדלתי בטורקיה ונוסע לפחות חמש פעמים בשנה, רואה את ההבדל של התשתיות. הוא עשה הרבה שיפורים, אך הם באים  במחיר של איסלמיזציה. הכיוון שאליו הולך ארדואן לא מריח טוב. המפגינים הם אנשים יותר חילוניים וצעירים, כבר הרבה זמן כבר לא מוצא חן בעיניהם מה שארדואן עושה בטורקיה, שמשריש את חוקי האיסלם הקשים שהנוער, הצעירים והחילונים לא אוהבים. הם יוצאים לרחוב עם שלטים ומבקשים חופש.

"ארדואן הכניס לבית הסוהר הרבה עיתונאים ואנשי צבא שנחשבים לעמוד התווך של הדמוקרטיה. הצבא תמיד הלך עם העקרונות של אטאטורק, שהיה חילוני ויצא נגד חוקי האיסלם. את כל החוקים של אטאטורק הוא ביטל. הוא ידע שהצבא יכול לשים לו רגל והוא טיפל בזה מבעוד מועד".

– איפה היהודים בתוך כל זה?

"היום חיים בטורקיה קרוב ל-20 אלף יהודים, רובם הגדול באינסטנבול וכאלפיים באיזמיר ומעט מאוד מפוזרים במקומות אחרים במדינה. יש קהילה יהודית איתנה שלכאורה לא מפריעים להם. לבית הכנסת לא מפריעים להם ללכת, אך אנחנו יודעים שיש הרבה אנשים שהאנטישמיות שלהם יוצאת החוצה כשקורה משהו כמו פרשת המרמרה, או שהצבא הישראלי פוגע באחים המוסלמים. המצב שלהם לא יחמיר אם ארדואן יבחר בכך. הוא לא ירצה לעשות שם מדינה מוסלמית מהסוג של סעודיה או איראן עם חוקי השריעה".

עוז-סיני  טוען, כי כמו בישראל, גם בטורקיה מי שסובל הכי הרבה הוא מעמד הביניים. "לפני עשור הכל היה זול בטורקיה, היום הכול הרבה יותר יקר, עבור התיירים – הדילים למלונות עדיין זולים, אך מי שחי שם ואין לו הכנסה מספיק גבוהה מתקשה לשרוד. היהודים החיים בטורקיה עסקו בעבר בתחום כמו הטקסטיל, אך היום זה כבר לא מקצוע מכניס ולכן היהודים היום מפוזרים בכל סוגי עסקים, מייצור קופסאות פח ועד ליבוא רכבים ועוד".

 – יש לטורקים דפני ליף? מי מנהיג את המפגינים?

"כרגע אין מישהו שמוביל את המחאה בגלוי כמו שהיה בישראל, כי 'דפני' בטורקיה פוחדת להראות את זהותה. אם מישהו ייצא ככה בפומבי להנהיג את המחאה, הוא יודע שיכניסו אותו לכלא. מי שמדבר בעד המפגינים זו מפלגת האופוזיציה".

– המפגינים דורשים שארדואן יתפטר. יש להם סיכוי?

הדרישה שארדואן יתפטר היא מגוחכת. בבחירות האחרונות הוא קיבל יותר מ-50 אחוז מהקולות, ובבחירות הבאות בעוד ארבע שנים הוא יקבל יותר מזה. לרוב האזרחים בטורקיה טוב אתו, לא אכפת להם. מה שחשוב להם זה שהוא מביא הרבה משקיעים זרים שמפתחים את המדינה. המשקיעים מגיעים מסעודיה, איראן, מלזיה ואינדונזיה. לטורקיה מגיעים 35 מיליון תיירים בשנה מכל העולם, גם האמריקנים והגרמנים משקיעים הרבה בטורקיה".

עוז סיני מספר כי החוקים של ארדואן התקבלו בהדרגה אצל האזרחים וכיום אפשר לראות נשים וגברים שפעם התלבשו כחילונים, והיום עוטפים עצמם או מאמצים אורח חיים דתי יותר. הם גם משלימים עם המצב בהכנעה.

– לטוס או לא?  

"ההפגנות מתרחשות במרכזים הגדולים, אך טורקיה היא מדינה גדולה וזה לא צריך להפריע לישראלים שיוצאים לנופש. אין שום הנחייה לא לטוס, לא מהממשלה ולא מאיתנו. יש מהומות אך הן לא אלימות"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן