Skip to content

עיתונות וישראליות תל אביבית. התחזית: נפרק אותם

תל-אביב הישנה-חדשה של עלי מוהר, תל-אביב של המחצית הראשונה של שנות השמונים; של אחרי ששת הימים וההתשה וכיפור, של לפני לבנון, של "העיר" ו"חדשות" – העיתונים החדשים שהגדירו את מי שאנחנו. את מי שרצינו להיות מאת טובי פולק התחלתי לכתוב מאמר מערכת חדש על אודות מגפון. על העיתון הישראלי העצמאי. על העיתון שאנחנו מבקשים לבסס, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות


תל-אביב הישנה-חדשה של עלי מוהר, תל-אביב של המחצית הראשונה של שנות השמונים; של אחרי ששת הימים וההתשה וכיפור, של לפני לבנון, של "העיר" ו"חדשות" – העיתונים החדשים שהגדירו את מי שאנחנו. את מי שרצינו להיות

מאת טובי פולק

התחלתי לכתוב מאמר מערכת חדש על אודות מגפון. על העיתון הישראלי העצמאי. על העיתון שאנחנו מבקשים לבסס, לפתח, לעשות. על מהותו, על מה שיש בו. על הקו שלו. יהיה לו קו? מה הוא יהיה? רציתי לכתוב על מה שהייתי רוצה שיהיה בו. על החלום. על הפנטזיה.

ואז, כמו שזה קורה תמיד, באופן הכי בלתי צפוי – זה היכה בי. ברגע אחד ידעתי מה אני רוצה לעשות. מה חסר לי. כעיתונאי ישראלי, ככותב עברית, כאזרח ישראלי, כחושב עברית, כחולם עברית, כאב לבת ובן שכבר עומדים על דעתם ואני יכול לראות בהם את עצמי מלפני 30 שנים ויותר.

זה היכה בי כשהייתי מרותק לאחד מאירועי התרבות המרגשים ביותר שחוויתי: מופע המחווה ליצירתו ולאישיותו של עלי מוהר, שמת לפני חמש שנים וחודשיים.

תולדותיו של עלי מוהר, שנולד עם המדינה, עם פרוץ הישראליות – בשנת 1948 ממש – הם תמצית הישראליות שעליה חשבתי, שאליה אני כמה, שאותה אני חש כשאני כותב, חושב, מנסה לייצר את העיתון – שבעצמו מנסה אולי להחיות את אותה ישראליות פשוטה, ישירה, חיונית, חילונית, יומיומית. ישראליות תל-אביבית.

עלי מוהר היה הישראלי החדש, בנו של יחיאל מוהר – שהיה הישראלי מהזן שלפניו. זה של בתי הקפה של שנות החמישים, עם אלתרמן וחלפי וגלבוע; ואולי גם קניוק ואחריהם קדישמן וזך וקינן.

עלי מוהר היה האיש שהיתה תל-אביב, של מדרכות העיר האפורה השטופות בגשם ומהבילות בחום הקיץ; של הפשטות בחולצת טריקו וסנדלים תנכיים, של פזמונים ולא רק שירים. של נעורים בגיל עשרים, אבל גם בגיל שלושים וארבעים וחמישים. כי הוא תמיד נשאר הילד שהחלום שלו היה ונשאר להיות החלוץ שיבקיע את שער הניצחון ("התחזית: נפרק אותם").

עלי מוהר היה הכותב שבגללו היינו מחפשים את "העיר" כבר ביום חמישי בערב, האיש שהביא לנו את הכדורגל של הפועל תל-אביב ("בשער") כמחוז חפץ ("אמרו לו"), את הריח והטעם של תל-אביב שאנחנו (שלא נולדנו וגם לא גדלו בה) היינו צמאים להסניף ("מהנעשה בעירנו"); תל-אביב שהיתה הישראליות שאנחנו רצינו להאמין שתישאר כזאת. שנגדל איתה. שנזדקן איתה.

תל-אביב של רחובותיה ולא קניוניה, של דיזנגוף ובתי הקפה, של המשוררים החצי שיכורים, של חוף הים הפשוט ושל הנערות בחצאיות הכותנה המתנפנפות, של השיטוט ברחובות העיר הישנה, סביב הרחובות של חצי הצפון הישן, של דיזנגוף וריינס, פרישמן ושלמה המלך, שדרות בן-גוריון ונורדאו.

תל-אביב הישנה-חדשה של עלי מוהר, תל-אביב של המחצית הראשונה של שנות השמונים; של אחרי ששת הימים וההתשה וכיפור, של לפני לבנון, של "העיר" ו"חדשות" – העיתונים החדשים שהגדירו את מי שאנחנו. את מי שרצינו להיות.

וכך, על במה אחת בבניין הישן של הקאמרי, טעמנו שוב (בפעם האחרונה? הייתכן?) את הטעם ההוא של הישראליות, של החילוניות, של שגרת היומיום, של מה שהיה פעם הנעשה בעירנו. במה אחת עם ארבע שביעיות ממה שהיתה גם היא מגדירה אלמותית של הישראליות השמחה – להקת כוורת (יוני רכטר, גידי גוב, אפרים שמיר ואלון אולארצ'יק), ששניים מהשירים שלה שהיו ויישארו איתנו לנצח – הורה היאחזות של יחיאל מוהר ושיעור מולדת של עלי מוהר. אירוע מרגש ומפעים, עם מודי בר-און, שכמוני לא נולד בעיר הזאת והגיע מהצפון, אבל הוא תל-אביב לא פחות מכל אחד אחר. ועם יהודית רביץ ונורית גלרון, מאותו הדור פחות או יותר; עם הצעירים יותר – איתי פרל, דנה עדיני, עידן אלתרמן, רועי בר-נתן  ועוד כמה אנשים טובים.

ביחד איתם חזרנו במסע בזמן – 20 שנה, 30 שנה, אפילו 40 שנה לאחור. לחדשות, להעיר, לבלומפילד, לדיזנגוף, לשדרות  בן-גוריון.

ואז הבנתי איזה קו אתה רוצה שיהיה לעיתון הזה, איזה מין עיתון הוא צריך להיות: עלי מוהר.

8 Comments

  1. יפתח בריל
    30 בינואר 2012 @ 0:52

    אני אוהב את השם מגפון, אבל בבקשה – תחליפו את גוטמן יד. זה מזכיר לי את יומן מעריב לנוער. ובהצלחה, כמובן.

  2. טובי פולק
    29 בינואר 2012 @ 11:53

    טוב, לפחות אפשר להסכים על משהו אחד… על עלי מוהר. גם זה לא מובן מאליו. ושם העיתון הוא "מגפון" ולא "מגאפון". ומילא, נניח שהוא לא היה אוהב את העיצוב, זו טענה שאפשר להבין. אבל מה הבעיה עם השם? הוא היה מעדיף משהו כמו "דה-מארקר"? (תזכורת: כל שנותיו הוא כתב ברשת שוקן)

  3. אבי
    29 בינואר 2012 @ 11:46

    מסכים איתך לגבי התוכן, אבל לא חושב שעלי מוהר היה רוצה עיצוב שכזה עם חמישה סוגי פונטים בכל עמוד ופונט של גוטמן יד כמוביל עם כותרות כחולות אדומות שצועקות לך בעינים…. זה ממש לא עלי מוהר. אהבתי אותו וכשאני מדמיין אותו הוא היה רוצה משהו שקט עדין ויפה שנותן את הכבוד לתוכן ולא לצבע קיצוני של הכותרת. גם השם מגאפון…. ממש לא עלי מוהר. לדעתי, כמובן. גם אשתי שקראה אמרה את הדברים האלה.

  4. טובי פולק
    28 בינואר 2012 @ 18:01

    אף אחד לא מחזיר את העבר. אפילו לא אני. מצד שני, ההווה די עלוב והעתיד מדכא. העיתונים של התקופה ההיא לא נפלו כי היו רעים, אלא בגלל מיליון סיבות אחרות, שהמכנה המשותף שלהן הוא ניהול רע. מטופש. אכזר.

    וגם אם נניח שמה שהיה אז לא יחזור (אני מוכן לקנות את התזה הזאת) – ברור שמה שיש היום הוא גרוע בהרבה. אז לפחות ננסה משהו אחר. לנסות מותר? לא אמרו לנו שרק המעז מנצח? קל מאוד לשלול כל יומרה. אני יודע, הייתי שם. הכי קל זה להרים ידיים. אז לפני שנרים גם אנחנו ידיים, אנחנו מוכנים לנסות. זה הרבה יותר מכל מה שאני רואה מסביבי

  5. עוז
    28 בינואר 2012 @ 17:50

    פעם חשבתי על זה, שאני לא רוצה להחזיר את העבר. כי כל מה שרע היום, התחיל בעבר.
    אם תעשה עיתון כמו בתל אביב של שנות ה80, הוא לכל היותר יפול בדיוק כמו שהם נפלו.
    תעשה עיתון של ישראל של שנות ה10 .
    תל אביב הישנה היתה ואינה.

  6. טובי פולק
    27 בינואר 2012 @ 22:51

    אם נבנה – הם יבואו

  7. איה
    27 בינואר 2012 @ 21:28

    קוראים יהיו?

  8. רונה
    27 בינואר 2012 @ 18:44

    אוהו, הצבת רף גבוה. בשביל שזה יהיה עלי מוהר, שכבר שנים מנסים למצוא לו דור המשך ואין, בכל העיתונים, לא רק בתל אביב, שכל כותבי הטורים חולמים בסתר להפוך מיתולוגיים כמוהו, בשביל זה, אוהו. איפה נחפש ועוד לא חיפשנו, ואיפה נחלום ועוד לא חלמנו, ואיפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא? מתחת לפנס אולי?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן