Skip to content

ההיסטוריה של אגן הים התיכון בעטיפת בונבוניירה

בתום ארבע שנות עבודה, שני נפלי פצצות ממלחמת העולם הראשונה, שדרשו פינוי והרבה ויכוחים, נפתח אתמול המוזיאון הגדול ביותר להיסטוריה של אגן הים התיכון במארסיי ה- MUCEM
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתום ארבע שנות עבודה, שני נפלי פצצות ממלחמת העולם הראשונה שדרשו פינוי והרבה ויכוחים, נפתח אתמול המוזיאון הגדול ביותר להיסטוריה של אגן הים התיכון במארסיי, ה- MUCEM.

ה- MUCEM - בונבוניירה עם הרגליים במים - צילום: עמית מנדלזון

סוף השבוע הזה הוא חגיגה לעיר מארסיי: ה-MUCEM, שבנייתו שיבשה לא פעם את התנועה והחיים בעיר, נפתח אתמול לקהל, והקהל זרם וימשיך לזרום לאורך כל סוף השבוע הזה. שלוש קומות גדושות באמנות, עתיקות, הסטוריה וכל מה שמצפים ממוזיאון, מסודרים באופן הגיוני, רציף ויותר מכל – נוח לתנועה בתוך מבנה עם ארכיטקטורה מרשימה ויוצאת דופן. וכל זה על קו המים.

קונסטרוקציות בטון ופלדה, מצופות שבכת מתכת -.צילום: עמית מנדלזון

שתיים מחזיתות המבנה פונות לים וצופו בסבכת מתכת, שמאפשרת צפיה מעניינת בנוף מזה, ומספקת צל מזה. השתיים האחרות הן מזכוכית, שמציגה השתקפות של המבנים הלא פחות יפים (ישנים וחדשים) מסביב.
המבנה כולו בנוי מבטון ומתכת, כשמסביבו פרוזדורים משופעים המהווים מעין תחליף מדרגות. מעניין יותר, מרשים יותר ותכליתי בהרבה יותר, בעיקר אם מתחשבים בנוף הנשקף מהם.

השתקפויות - צילום: עמית מנדלזון

היות וה- MUCEM מחובר ישירות למבצר סיינט ז'אן, הרי שגם את שיפוצו של זה היה צריך לסיים. גשר פלדה בגובה 20 מטרים נבנה לחיבור המבנים והמבצר הפך חלק מהמוזיאון.

הבניה עצמה, כאמור, היתה עניין מסובך. בנייה על קו המים אינה משימה קלה והיא מחייבת שיטות עבודה שימנעו חדירת מי ים אל בור יציקת היסודות. אך במהלך החפירה אותרו שני נפלי פצצות ענק ממלחמת העולם השניה, בשני מקרים שונים, האחת גרמנית והשניה אמריקאית.  אלו  לא רק שגרמו להפסקת העבודות, אלא חייבו מבצע מורכב של פינויין ופיצוצן בלב ים, תהליך שחייב פינוי התושבים ברדיוס של קילומטר מאתר הבנייה.

הגשר מגג ה-MUCEM אל מבצר סינט ז'אן - צילום:עמית מנדלזון

המוזיאון עצמו מוקדש להסטוריה של מדינות אגן הים התיכון, הסטוריה שלעיתים קרובות חופפת, ותמיד משולבת, הסטוריה רחוקה וקרובה כאחד. כך נוכל למצוא שם גם את סיפור האביב הערבי וגם מקומן של עזה וירושלים אינו נפקד.

חזון בלתי אפשרי - סושי בעזה וגישה לירושלים - צילום: עמית מנדלזון

מיקומה של מארסיי על חופי הים התיכון, עובדת היותה השער לאפריקה, והעיר השניה בגודלה באימפריה ששלטה בחלקים לא קטנים של האגן, וכמובן ההסטוריה של העיר עצמה שכרוכה מיום היווסדה בשנת 600 לפני הספירה ליושבי האגן, הופכת את המוזיאון לרלוונטי ומעניין במיוחד. חיבורו של המבנה האולטרא-מודרני אל המבצר העתיק, שנבנה כדי להגן על העיר מפני התקפות מהים התיכון, הופך את השילוב למוחשי יותר.

מבט לים מבעד לשבכה - צילום: עמית מנדלזון

המוזיאון עצמו עמוס בתכנים, יצירות אמנות, עתיקות רלוונטיות, קטעי עיתונות, מצגות אודיו-ויזואליות והרבה צילומים, אבל להתעמק באמת צריך הרבה יותר משעה או שעתיים. מי שמעוניין לבצע עבודה אקדמית בנושא אגן הים התיכון או סתם לכתוב ספר, הרי שהמקום גדוש במידע ומוצג בצורה נהדרת.

טלוויזיה בקופסא - צילום: עמית מנדלזון

ובכן, סוף סוף ה-MUCEM פתוח לקהל הרחב, ותושבי מארסיי והתיירים הגודשים את העיר בסוף השבוע הזה יזכו להיכנס אליו חינם אין כסף לטייל בו, לשבת על כסא נוח על גגו, לעבור אל המבצר ולחזור חזרה כאוות נפשם.

האמת היא שגם כשעזבתי את המקום, נשארה בי התחושה שיש לי עוד הרבה מה לראות בו ושאחזור אליו שוב ולא לביקור בודד.

דגים מעופפים מעל למים לצד ה-MUCEM - צילום: עמית מנדלזון
אולם הכניסה - צילום: עמית מנדלזון
חומר למחשבה הישר מישראל - צילום: עמית מנדלזון

סדרת הכתבות "דווקא מארסיי"

דווקא מארסיי

האיים

חדש מתוך ישן

מכחול לירוק

בין יהודים לערבים

השדירה והמישור

ולפני שנמשיך

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן