Skip to content

"הממשלה הזאת תבלום כל פתרון של שתי מדינות"

כך מכריז סגן שר הביטחון, דני דנון, בראיון המתפרסם ב"טיימס אוף יזראל", ימים ספורים לפני שובו של ג'ון קרי למזרח התיכון. יחימוביץ: "בכל פעימה שנתניהו יעשה צעד לקראת הסדר לא נתנהג כאופוזיציה ונצביע בשבילו, מספסלי האופוזיציה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ימים ספורים לפני שובו של מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, למזרח התיכון, במאמץ להתניע תהליך שלום ומו"מ בין ישראל לפלסטינים, מכריז סגן שר הביטחון, דני דנון, בראיון לעיתון "דה טיימס אוף ישראל" כי ממשלת ישראל מתנגדת לפתרון של שתי מדינות לשני עמים ותבלום כל ניסיון להקים מדינה פלסטינית. דנון מוסיף ואומר בראיון כי ראש הממשלה נתניהו ממשיך לקרוא לשיחות עם הפלסטינים משום שהוא יודע שישראל לעולם לא תגיע איתם להסכם וכי, אם בכל זאת תהיה התקדמות בכיוון הזה, תהיה התנגדות בתוך הליכוד ובתוך הממשלה.

"אם תהיה תזוזה לקידום הפתרון של שתי המדינות – היא תיבלם". דני דנון (צילום: אתר הכנסת)
"אם תהיה תזוזה לקידום הפתרון של שתי המדינות – היא תיבלם". דני דנון (צילום: אתר הכנסת)

בראיון, שהתקיים ביום רביעי האחרון, אומר עוד סגן שר הביטחון: "תסתכלו על הממשלה: היא לא קיימה מעולם דיון, הצבעה או החלטה בעניין בפתרון שתי המדינות. אם תביא את הנושא להצבעה בממשלה, אף אחד לא יעלה את הנושא להצבעה. זה לא חכם לעשות זאת.  אבל אם תביא זאת להצבעה, תראה שרוב שרי הליכוד, ביחד עם 'הבית היהודי' יתנגדו לכך.

דנון ממשיך ואומר בראיון כי קריאותיו של נתניהו לשיחות שלום, חרף התנגדות ממשלתו, הן משום שהוא יודע שישראל לעולם לא תגיע להסכם עם הפלסטינים. "היום אנחנו לא נלחמים בכך (במטרתו המוצהרת של נתניהו למדינה פלסטינית) אבל אם תהיה תזוזה לקידום הפתרון של שתי המדינות – אתה תראה כוחות בתוך המפלגה ובממשלה שיבלמו את זה", אמר דנון למראיינו.

בעניין הבניה במזרח ירושלים אמר דנון כי הממשלה יכולה לבנות כראות עיניה בכל מקום שתרצה. "הקהילה הבינלאומית יכולה לומר מה שהיא רוצה, אנחנו יכולים לעשות מה שאנו רוצים", דברי דני דנון.

ג'ון קרי לא יאהב את זה. נתניהו וקרי בפגישתם האחרונה. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ג'ון קרי לא יאהב את זה. נתניהו וקרי בפגישתם האחרונה. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

השבוע עומד להגיע לארץ, בפעם השלישית, מזכיר המדינה ג'ון קרי במאמץ להתניע את התהליך המדיני. עוד בטרם ביקורו השלישי נשמעו בסביבתו קולות לפיהם סבלנותו הולכת ופוקעת. לקולות אלה תרם גם הפרסום על המכרז שפורסם לפני ימים אחדים לבניית כמה מאות יחידות דיור בשכונת רמות, שמעבר לקו הירוק, בירושלים. קרי עצמו הדגיש כי “לאי פתרון הסכסוך יהיו השלכות, זמננו אוזל. אם לא נצליח, ייתכן שלא תהיה לנו הזדמנות שנייה. איננו יכולים לתת לאכזבות העבר להפוך את העתיד לבן ערובה. הסטטוס-קוו לא יחזיק מעמד. ישראל תישאר עם בחירה – להיות מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית”.

סביר להניח כי הכותרת מדבריו של דני דנון לא תוסיף לאווירה החיובית בביקורו של קרי. הכותרת הזאת כבר מצוטטת ברשתות החברתיות בעולם, ובמשרד החוץ חוששים שהיא תפגע קשות בתדמית ישראל ובהסברה, ערב הניסיונות לחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים.

במקביל אומרת היום יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', כעת נוצרה הזדמנות מיוחדת להבקעה מדינית והיא מחויבת להציג אותה, להציף אותה ולקדם אותה.

"אם תהיה הבקעה מדינית אמיתית - לא נתנהג כאופוזיציה". שלי יחימוביץ (צילום: ציפי מנשה)
"אם תהיה הבקעה מדינית אמיתית - לא נתנהג כאופוזיציה". שלי יחימוביץ (צילום: ציפי מנשה)

"אני אומרת לא פעם לנתניהו – בכל פעימה שתעשה לקראת הסדר לא נתנהג כאופוזיציה ונצביע בשבילך, מספסלי האופוזיציה", אמרה היום יחימוביץ' בשבתרבות בנס ציונה, עם העיתונאי יובל קרני. "תתקדם ותבקיע באומץ. ישראל יכולה רק להרוויח מזה. לא מגיע לנו להיות בין ארבע המדינות השנואות בעולם – לא תמיד היינו במקום הזה. והיה ותהיה הבקעה מדינית אמיתית ואני לא מתכוונת לפטפטת סרק, אלא להסדר ביניים, והגורמים הימניים יאיימו לעזוב כי אז נשקול מחדש הצטרפות לממשלה. אנחנו מודיעים לנתניהו – לך קדימה. נמשיך להיאבק בך ולהציב לך אלטרנטיבה שלטונית כי אנו סבורים שהדרך הכלכלית והחברתית שלך היא הרסנית, אנחנו חולקים עליך, ומסיבות רבות אחרות, אבל אם תבחר להתקדם לא בגלל הדבר הזה ניתן לך ליפול".

יחימוביץ' הוסיפה כי ישראל עומדת עכשיו מול סדרה של הזדמנויות שיש בהן פוטנציאל. "נוצר ציר חלופי שמתייצב כעת נגד ציר איראן-סוריה-חיזבאללה, הם לא התאהבו בנו פתאום אבל נוצרה סיטואציה שחייבים לבדוק ברצינות ולנצל את החלון שנפתח לפיוס אפשרי עם חלקים בעולם הערבי. זה חשוב לבטחוננו יותר מכל דבר אחר. יש רוב בכנסת להסדר. נכון שחלק גדול מהציבור בישראל לא מאמין שאפשר להגיע אליו. חולמי החלומות הם באמת מעטים אבל יש לנו כיסופים עזים לשלום. אני סבורה שהפרטנר שלנו היום, עם כל המגרעות שלו, הוא הפרטנר הטוב ביותר שיהיה לנו בשנים הקרובות. כולנו יחד מכל קצוות הקשת הפוליטית חייבים להניע ולהיות פעילים ולא נגררים כי אין חיה כזו קפאון במזה"ת. שינויים דרמטיים מתרחשים והם לא יטיבו אתנו".

"ברגע שנכנס לתהליך אינטנסיבי תהיה כאן הקלה מידית, גם מבחינת מצבנו בעולם, גם מבחינת דרוג האשראי- נוכל לנשום קצת. לא מגיע לנו להיות שנואים בעולם. אין לנו מה להפסיד. צריך לקחת אחריות ולא להגרר כי נכון להיום אנחנו נגררים. הברית שלנו עם האמריקאים שהיא ברית אסטרטגית של מחויבות היא קריטית. אסור לנו לזלזל בה ואסור לנו לקחת אותה כמובנת מאליה. אנחנו חייבים להושיט להם יד, לא בשבילם – בשבילנו".

ח"כ חיליק בר העומד בראש השדולה לפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי, המונה למעלה מ-40 חברי כנסת החברים בה ו/או תומכים במטרותיה, שיגר מכתב למזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי – ובו הבהיר כי בניגוד לתמונה שגורמים בימין מנסים לצייר, הרי שישנה תמיכה גדולה בארץ ובכנסת לחידוש המו"מ המדיני באופן מיידי.

במכתבו אומר ח"כ בר כי כמו קרי עצמו, גם בכנסת יש חברים רבים המאמינים ומבינים כי חלון ההזדמנויות ל"פתרון שתי המדינות" הולך ומצטמצם וכי חזרה למו"מ היא צורך השעה. מכתב זה בא כתגובה לנאומו "המדאיג והמזהיר" של קרי בפני הAJC וכן בתגובה לדברי סגן שר הביטחון דנון, הטוענות כי לא תהיה בממשלה שום תמיכה בפתרון שתי המדינות.

גורם רשמי בסביבתו של קרי אישר לח"כ בר אישית את קבלת המכתב ואת העברתו למזכיר המדינה האמריקאי, כמו כן הודה לח"כ בר על מילות התמיכה החמות והמעודדות במכתב. רה"מ נתניהו ולשכתו יודעו בדבר שליחת המכתב טרם שליחתו למזכיר קרי.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן