Skip to content

מפקד מכבי אש בטבריה לשעבר נשלח למאסר

יגאל חבר, שפיקד 18 שנה על איגוד מכבי האש בטבריה, נשלח היום ל-15 חודש מאסר בפועל ונקנס ב-50 אלף שקלים לאחר שהורשע כי ניצל את מעמדו ועשה בכספי הארגון כבתוך שלו. השופט: "הנאשם הינו עובד ציבור, אשר ביצע את העבירות בהן הורשע מתוך בצע כסף"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

15 חודשי מאסר בפועל ועוד 12 חודשי מאסר על תנאי, וקנס בן -50 אלף שקלים נגזרו היום בבית המשפט המחוזי בנצרת על טפסר בדימוס, יגאל חבר (61), מפקד איגוד מכבי האש בטבריה לשעבר. נגד חבר הוגש כתב אישום שכלל 11 פרטי אישום, לפיהם הואשם בביצוע עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, גניבה בידי המנהל, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד והפרת הוראה חוקית במהלך השנים 1990- 2008.

באמצע אוקטובר 2012 הרשיע אותו בית המשפט המחוזי בנצרת במרבית המקרים, אך זיכה אותו בכמה סעיפים מחמת הספק. חבר שימש כמפקד הכיבוי בעיר לא פחות מ-18 שנים. לאורך התקופה הזו, כך קבע בעת ההרשעה בית המשפט, הוא ניצל את מעמדו ועשה בכספי הארגון כבשלו. בין היתר, הורשע חבר בכך שאישר הוצאת חשבוניות פיקטיביות בגין רכישות בחנות מוצרי בניין, הנסמכות על תעודות משלוח כוזבות שנרשמו בספרי האיגוד כהוצאה. במקרה זה הורשע הנאשם בעבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים. עם זאת, הוא זוכה מחמת הספק בסעיפי גניבה.

צילום אילוסטרציה: כיבוי והצלה
צילום אילוסטרציה: כיבוי והצלה

היום גזר שופט בית המשפט המחוזי, בניין ארבל את עונשו. השופט ארבל הבהיר כי הנאשם הינו עובד ציבור, אשר ביצע את העבירות בהן הורשע  מתוך בצע כסף. מעשיו בוצעו בשיטתיות, על-פי תכנון מוקדם, תוך עשית רישומים כוזבים שנועדו להסתיר את מעשיו, לאורך שנים – כך שאין לומר כי מדובר במעידה חד פעמית. הנאשם הוא מבצען העיקרי של העבירות, כאשר לצורך כך הוא הפעיל אחרים. מעשיו גרמו לנזק לקופה הציבורית ואילמלא התגלו – הנזק שהיה נגרם לקופה הציבורית היה גדל. הנאשם ניצל מעמדו כמפקד האיגוד ושליטתו במסמכיו לצורך עשיית רישומים כוזבים, שנועדו להסתיר את ביצוע העבירות – דבר שהקשה על גילוי מעשיו.

השופט ציין כי מעשיו של הנאשם משקפים מספר היבטים של פגיעה בערכים מוגנים. העבירות אותן ביצע, הן עבירות שחיתות בתוך השירות הציבורי, אשר פוגעות בשירות הציבורי, במספר מישורים. ראשית, פגיעה באמון הציבור. בעבירות מהסוג שעבר הנאשם יש כדי לכרסם עמוקות באמון אותו רוכש האזרח לאלה שהופקדו על ידו לשרת את הכלל, הן מעכירות את האווירה ונוטעות תחושות אכזבה ותסכול.

עוד הוסיף השופט כי תפקידו של הנאשם כמפקד איגוד ערים הינו תפקיד בכיר, בעל רגישות מיוחדת, המחייב יושרה אישית ואחריות לטוהר השירות. שליחת יד בקופה הציבורית עליה הוא מופקד, או פגיעה אחרת בה, תוך מרמה ורישום כוזב במסמכים, משחיתה את מידותיו של השירות הציבורי ואת הגינותו ובכך ללא ספק נפגעת תדמיתו.

ערכים מוגנים נוספים, שניזוקו כתוצאה מביצוען של העבירות שביצע הנאשם הם הבטחת טוהר המידות של המינהל הציבורי, יושרו ותקינותו. קביעת הנורמה בדבר ענישה בגין גניבה, מרמה והפרת אמונים מטרתה להגן על אינטרסים חשובים ביותר של החברה, היינו, הבטחת תקינות התנהלותם של מוסדות השלטון וגופים ציבוריים וביעורה של התנהגות הנגועה בשחיתות. השופט ארבל ציין בין היתר, כי חבר אשר ביקש לומר דברים, נמנע מלעמוד בבית המשפט ולשאת את דבריו. תחת זאת הוא בחר להגיש דבריו בכתב. חלק גדול מן המסמך שהוגש מהווה משום הודעת ערעור על הכרעת הדין, בלי שניתן יהיה לקלוט מאמירותיו ולו רמז של חרטה, הפנמה והבטחה לתיקון דרכיו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן