Skip to content

1 מ-2 מאמין שלא ייתפס אם ייסע במהירות מופרזת

מסקר בקרב נהגים ישראלים עולה כי אמון הציבור ביעילות משטרת התנועה נמוך: כמעט 40 אחוז מהציבור מאמינים כי לא ייתפסו אם ידברו במכשיר הסלולרי ללא דיבורית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשטרה לא מרתיעה את הנהגים בישראל: מנתוני סקר חדש שערכה עמותת "אור ירוק" בפברואר 2013 באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה עולה, כי 50 אחוז מהציבור מאמינים שלא ייתפסו אם ייסעו ב-20 קמ"ש יותר מהמותר בכביש בין-עירוני, ו-37 אחוז מאמינים כי לא ייתפסו כשידברו בטלפון הסלולרי ללא דיבורית בזמן הנהיגה.

הסקר נועד לבחון לאורך זמן את עמדות ותפיסות הציבור בישראל כלפי אכיפה משטרתית בכבישים, מידת ההצלחה של אכיפה זו, והערכת הסיכויים של נהגים להתפס בגין עבירות תנועה שונות בזכות האכיפה המשטרתית.

בין היתר, נתבקשו משתתפי הסקר להשיב מהו לדעתם הסיכוי שייתפסו אם יעברו על עבירות תנועה חמורות כגון: חציית צומת באור אדום, נסיעה במהירות מופרזת של יותר מ-20 קמ"ש בכביש בין-עירוני, נהיגה לאחר שתיית משקאות אלכוהוליים, דיבור בסלולרי תוך כדי נהיגה, אי חגירת חגורות בטיחות ועקיפה על קו הפרדה לבן.

כך למשל, אף שחגורת בטיחות יכולה להציל חיי אדם במקרה של תאונה, 42 אחוז מהנשאלים מאמינים כי אם לא יחגרו אותה, הם לא ייתפסו.

עניין נוסף שעולה מהסקר הוא, כי הציבור הישראלי לא מאמין במערכת הענישה והמשפט בישראל בכל הנוגע לתאונות הדרכים. משתתפי הסקר נתבקשו לענות מה דעתם על רמת הענישה כיום לעברייני תנועה. כ-66 אחוז מהנשאלים – שני שלישים מהציבור – ציינו כי לדעתם יש להחמיר בענישתם של עברייני תנועה.
כמו כן, התבקשו הנשאלים לתת ציון מ-0 עד 10, לשאלה עד כמה האכיפה של משטרת ישראל בכבישים היא אפקטיבית ואכן מצליחה להקטין את תאונות הדרכים. הציון הממוצע אותו קיבלה המשטרה הוא 5.4, כאשר מרבית הנשאלים – 21 אחוז – נתנו לה את הציון 5.

לדברי שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "על מדינת ישראל להגביר את הנוכחות שלה בכבישים בכל רחבי ישראל ובייחוד באזורים המועדים לפורענות, להגביר את האכיפה ולהגדיל את מספר הבדיקות שהיא מבצעת. בד בבד, הענישה צריכה להיות חמורה יותר במיוחד לעבירות קשות. רק שילוב של אכיפה, ענישה, חינוך והסברה יביא לירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים".

ומה אומר הנהג הישראלי על מפגשי שוטר – נהג בשנה האחרונה
• 65 אחוז העידו כי לא נעצרו על ידי שוטר לבדיקת רישיונות שגרתית.
• 88 אחוז העידו כי לא נעצרו על ידי שוטר לבדיקת רמת אלכוהול בדם.
• 88 אחוז העידו כי לא נעצרו/נתפסו על ידי שוטר בזמן נהיגה מכל סיבה שהיא.

הנהגים נשאלו גם מה דעתם על הצורך להחמיר בענישת עברייני התנועה. וכך ענו הנהגים:
• באזור השרון 70 אחוז מהתושבים בעד החמרת ענישה לעברייני תנועה.
• באזור המרכז 69 אחוז בעד החמרת ענישה לעברייני תנועה.
• באזור הדרום 68 אחוז בעד החמרת ענישה לעברייני תנועה.
• באזור הצפון 64 אחוז בעד החמרת ענישה לעברייני תנועה.
• באזור ירושלים 50 אחוז מהתושבים בעד החמרת ענישה לעברייני תנועה.

על שאלות נוספות העידו הנהגים בתשובות הבאות:
• 59 אחוז מתושבי הדרום מאמינים שלא ייתפסו אם ייסעו במהירות הגבוהה ב-20 קמ"ש יותר מהמותר.
• 46 אחוז מתושבי המרכז מאמינים שלא ייתפסו אם ייסעו במהירות הגבוהה ב-20 קמ"ש יותר מהמותר.
• 43 אחוז מתושבי אזור ירושלים מאמינים שלא ייתפסו אם ישוחחו בטלפון הסלולרי ללא דיבורית תוך כדי נהיגה.
• 40 אחוז מתושבי הצפון מאמינים כי לא ייתפסו יעברו ברמזור באור אדום.
• 23 אחוז באזור השרון, מאמינים שלא ייתפסו אם ינהגו לאחר שתיית משקאות אלכוהוליים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן