Skip to content

יבוטלו גשר הראל וסיבוב מוצא

כך מתברר מתוכניות שדרוג כביש מספר 1 שנחשפו היום. עלות הפרויקט נאמדת ב2.5 מיליארד שקל. הכביש לירושלים יכלול גשרים, מנהרות ומחלפים. בימים הקרובים יחלו העבודות להרחבת צמתים ונתיבים בכביש 443, שישמש עורק תחבורה עיקרי לירושלים במשך עבודות השדרוג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל חשפו היום (יום רביעי) לראשונה את התוכניות לשדרוג כביש מספר 1 בין ירושלים לתל אביב, בקטע שבין שער הגיא לכניסה לבירה. עלות הפרויקט נאמדת בשנים וחצי מיליארד שקלים.

בתדרוך עיתונאים שהתקיים באתר העבודות שבנווה אילן, חשפו שר התחבורה, ישראל כץ, ומנכ"ל נתיבי ישראל, שי ברס, את התוכניות המפורטות של המיזם הלאומי לשדרוג כביש מספר 1 ואת החלופות המתוכננות במהלך העבודות שיקלו על הנוסעים לירושלים.

שר התחבורה ישראל כץ ושי ברס מנכ"ל חברת נתיבי ישראל בתצפית על תוואי כביש 1 החדש (צילום: משרד התחבורה )
שר התחבורה ומנכ"ל חברת נתיבי ישראל בתצפית על תוואי כביש 1 החדש (צילום: משרד התחבורה )

שיפור הבטיחות

על פי התכנית, יורחב הכביש לשלושה נתיבים בכל כיוון ותשופר הבטיחות לאורך הקטע המשודרג על ידי ביטול סיבובים חדים, עליות תלולות והוספת שוליים רחבים בצידי הדרך. התכנית כוללת הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות וכן שלושה מחלפים חדשים בנווה אילן, חמד והראל.

גשר הראל הישן, שנבנה לפני עשרות שנים יבוטל, ובמקומו יכרו שתי מנהרות באורך של כ-700 מטר שיעברו מתחת לרכס הראל. סמוך למחלף החדש יוקם מסוף תחבורה ציבורית שישרת את הנוסעים לירושלים ולתל אביב. במסגרת התכנית, יבוטל קטע הכביש המסוכן בסיבוב מוצא ובמקומו יוקמו שני גשרים מקבילים בני שלושה נתיבים, באורך של כ-800 מטר, שיתנשאו מעל עמק מוצא.

כך יראה מחלף הראל בעתיד
כך יראה מחלף הראל בעתיד

השר כץ הדגיש כי מדובר באחד הפרויקטים החשובים ביותר המקודמים כיום על ידי משרד התחבורה. לדבריו, שדרוג כביש מספר 1 ישפר את זרימת כלי הרכב באחד מעורקי התנועה המשמעותיים ביותר בישראל. "הרחבת כביש מספר 1 לשלושה נתיבים וביטול סיבוב מוצא המסוכן יאפשרו לעשרות אלפי הנוסעים לחלוף על הפקקים ולהגיע לירושלים במהירות ובבטיחות". הוסיף כץ.

מנהרת הראל העתידית
מנהרת הראל העתידית

גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16 הצפוי לצאת למכרז במחצית השנייה של שנת 2014, ויהווה כניסה נוספת לדרום הבירה, זאת בנוסף לכביש 9 המוביל לצפון ירושלים ולרכבת החשמלית המהירה שתחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן, בתוך 28 דקות. בנוסף לכך, ישודרג כביש 38 משער הגיא לבית שמש שיתרום לפיתוח העיר ולקשר שלה עם ירושלים.

שני נתיבים פתוחים

מנכ"ל נתיבי ישראל, שי ברס, ציין כי הכביש החדש לירושלים מהווה עורק תנועה לאומי ומשום כך נתיבי ישראל קבעה לעצמה כללי עבודה מחמירים, כך שבכל תקופת הביצוע יישארו שני נתיבים פתוחים לכל כיוון, בדומה למצב שהיה לפני תחילת העבודות. לדבריו, אמצעי השליטה והבקרה האלקטרוניים על הכביש יתוגברו ומרכז הבקרה של חברת נתיבי ישראל יעבוד בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל, ובתיאום עם כביש 6 וכביש 431, המשתלבים עם כביש מספר 1.

ברס הדגיש כי בכביש החדש ניתן דגש מיוחד להיבט הנופי והאקולוגי ובמקביל להתקדמות העבודות יבוצע שיקום נופי מלא, שיכלול העתקה ושימור של הצמחייה הקיימת והחזרתה לשטח בתום העבודות, כמו גם שימור אתרי מורשת לאורך הכביש.

השר כץ ציין, כי משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל השקיעו מחשבה רבה, במטרה למזער ככל האפשר את ההפרעה לזרימת התנועה בכביש במהלך העבודות. לדבריו, כבר היום ניתן לראות כיצד העבודות שהחלו לפני מספר חודשים בקטע שער הגיא- שורש מתבצעות כסדרן וללא הפרעות לתנועה.

שדרוג כביש 443

לדברי שר התחבורה, כביש 443 המשמש כעורק תחבורה נוסף לירושלים, ישודרג. בימים הקרובים יחלו העבודות להרחבת צמתים ונתיבים לאורך כל הכביש שנועדו לשפר את זרימת התנועה בכביש.

שדרוג כביש 443 יכלול בין השאר הוספת נתיב שלישי לאורך מספר קטעים של הכביש שישמשו כנתיב בלעדי לתחבורה ציבורית, וכן הוספת נתיב שלישי לתחבורה ציבורית בכל הצמתים המרומזרים ממחלף בין שמן ועד למחלף מכבים, בשני הכיוונים.

רכבי חילוץ ואוטובוסים

חברת נתיבי ישראל מעמידה לרשות הנהגים רכבי גרר לחילוץ כלי רכב שיתקעו בכביש מספר 1 ובכביש 443. חלק ניכר מקווי האוטובוסים הבינעירוניים הנוסעים כיום לירושלים דרך כביש מספר 1 ייסעו דרך כביש 443, במטרה להפחית את העומסים ולקצר את משך הנסיעה.

כמו כן יופעלו עמדות בידוק נוספות במחסומים של כביש 443 (מכבים ועופר). בכל מחסום תופעל עמדה ייעודית לתחבורה ציבורית.

כניסה לעיר בשאטלים

ליד מצפה מודיעין יוקם חניון "חנה וסע" חינם, שיאפשר לנהגים המגיעים מדרום הארץ ומכביש 6 להשאיר את רכבם ולהמשיך לירושלים בשאטלים. השאטלים יגיעו למוקדי התעסוקה העיקריים בתוך העיר ובימים הקרובים יתפרסם המכרז להפעלתם. החניון יכלול 500 מקומות חנייה, בהמשך מתוכננים עוד 1,800 מקומות חנייה.

קו 100 המחבר כיום בין חניון שפירים לירושלים יתוגבר ונבחנת אפשרות להארכת מסלולו לאזורים נוספים בירושלים. בשעות הבוקר ובערב יופעל קו רכבת ישיר מתל אביב לירושלים, וזמן הנסיעה יתקצר ל-65 דקות בלבד.

פיקוח אלקטרוני

לאורך כביש מספר 1 ו-443 וכן ביציאות מירושלים ובעיר עצמה יוצבו מצלמות ושלטים אלקטרוניים שידווחו בזמן אמת על מצב התנועה. כמו כן תוקם עמדה ייעודית במרכז הבקרה של חברת נתיבי ישראל שתפעל 24 שעות ביממה ותיתן מענה מהיר לכל בעיה שתיווצר בכביש מספר 1 או בכביש 443.

העבודות ילוו בפרסומים שוטפים באמצעי המדיה השונים, במטרה ליידע ולכוון את הנהגים, ולעודד שימוש בחלופות השונות.

3 Comments

  1. עידית
    18 ביוני 2013 @ 22:26

    גשר הראל הישן, שנבנה לפני עשרות שנים יבוטל, ובמקומו יכרו שתי מנהרות באורך של כ-700 מטר שיעברו מתחת לרכס הראל – מה שלא כתבו זה ששתי הכניסות הקיימות למבשרת יבוטלו ובמקומן נצטרך לנסוע עד מחלף חדש בעין חמד ולחזור בפקק גדול למבשרת מכניסה שאליה ינוקזו 3 כניסות עכשוויות. אין טיפת מחשבה על כ-40,000 תושבי האזור שהדרך שלהם לירושלים הולכת להפוך לסיוט, ואין גם פתרונות תחבורה ציבורית או רכבת.

  2. דפנה
    16 ביוני 2013 @ 23:03

    סיבוב מוצא וגשר הראל יבוטלו – שתי הכניסות של מבשרת ייסגרו. מישהו חשב איך צפויים תושבי מבשרת, מוצא ובית זית להגיע הביתה? לצד השדרוג וההבטחה לחסכון עצום בפקקים באמצעות השקעה של 2.5 מיליארד ש"ח, מישהו חשב על איכות החיים של אלה החיים בסמוך לכביש הזה?! לכל אלה הנוסעים בכביש 1 וגרים לצידו, יתווסף זמן רב של בילוי על הכביש בדרכם הביתה, לא פעם ב… כאשר נוסעים לירושלים, אלא כל יום, בדרכם אל ומהעבודה… גשרים אקולוגים ייבנו לטובת חיות הבר, ומה לטובת ההולכים על שתיים?!
    אם הפקקים בכניסה לירושלים, מצדיקים השקעה אסטרונומית שכזו, ופגיעה משמעותית בחייהם של עשרות אלפי אנשים שגרים בסמוך לכביש 1, אולי כדאי להשקיע גם במישור החוף. אלה היוצאים מכפר סבא, ועומדים שעה בנתיבי איילון בכל בוקר בדרכם לעבודה, זכאים לא פחות לשדרוג שכזה… ולא נורא אם בדרך יסגרו את הכניסות לרעננה, צורן, קדימה…

    • עומר
      18 ביוני 2013 @ 9:33

      את צודקת במאה אחוזים.

      מצד השני הכביש החדש יאפשר לתושבי מבשרת לברוח לתל אביב יותר בקלות כשהחיים במבשרת יהפכו לבלתי נסבלים בגלל הכביש.

      כבישי מבשרת יהפכו לצוואר בקבוק. כל מי שרוצה להגיע לאנשהו- היציאה ממבשרת, הקניון, חטיבת הביניים והתיכון- יצטרך ליסוע דרך אותו כביש במבשרת. כביש שלא ניתן להרחיב אותו כי יש בתי מגורים.. הוא יהפוך לצוואר בקבוק. אנשים יעמדו עם המכוניות במקום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן