Skip to content

תערוכה חדשה: צילום זה בטבע שלהם

"טבע עולמי, טבע מקומי" - שתי תערוכות צילום במוזיאון א"י בתל-אביב, מציעות מסע מרתק בתוך נופים מרהיבים ומעוררי השראה, בעזרת למעלה מ-100 צלמים נבחרים מרחבי העולם וגם מישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הטבע במלוא הדרו נמצא, באופן טבעי, בטבע. בעזרתו של מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, ולמשך 3 חודשים, אנו מקבלים טעימה מרהיבה ממנו, בתערוכת "טבע עולמי, טבע מקומי" שנפתחה בימים אלה ותנעל ב-2 בספטמבר 2013.

ולדימיר קוגן - הצילום הזוכה בתחרות הישראלית: תן מסתתר מאחורי בול עץ בעמק החולה

בתערוכה הבינלאומית 100 צילומים שנבחרו מבין עשרות אלפים מכל קצוות תבל. התערוכה נודדת ברחבי העולם מזה 48 שנים, וזוהי השנה הראשונה שניתן ליהנות ממנה גם בישראל. התערוכה מציגה את תמונות הטבע הטובות ביותר של מיטב צלמי העולם, ביוזמת המוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון וה-BBC.

נדמה לנו לפעמים שבכל אחד מאיתנו יש צלם טבע בזכות הסמרטפון שלנו. יש בזה משהו, במיוחד כשנמצאים בפייסבוק ורואים אינספור קבוצות צילום שנפתחות חדשות לבקרים. אפילו אני נדבקתי בחיידק הצילום שלא באשמתי. עם זאת, בודאי תסכימו איתי שאין להשוות בין צילום של שממית בחדר המדרגות בשנייה אחת של אושר, לבין צילום של קוף מקק מנמנם בשלג היפני, לאחר יום שלם בטבע מושלג וקפוא.

איליה שלמייב - פִּרְחוֹן תנשמת, צפון ישראל

צלמי הטבע הם אנשים שמכורים לדבר, יוצאים אל הטבע כדי למצוא את התמונה הכי טובה שיש, ולעיתים חוזרים הביתה בלי אף צילום אחד, כי לא מצאו את התמונה המושלמת (צלם חובב יחזור הביתה עם 500 ויהיה מבסוט עד הגג). זאת אחת הסיבות שכל תמונה שנמצאת כאן היא מובחרת בפני עצמה.

בתערוכה ניתן לצפות בצילומים מרגשים ומרחיבים את הלב ואת העין, של מגוון  צורות החיים על פני כדור הארץ. הצילומים נבחרו על ידי צוות שיפוט מקצועי ובו צלמים ואנשי תקשורת. לתחרות הוגשו למעלה מ- 48,000 תצלומים מ- 98 מדינות, המהווים מבחר מרהיב של רגעי חיים, פעולה והישרדות בעולם החי.

צילום של אסף גברא

ד"ר מייקל דיקסון, מנהל המוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון: "התחרות השנה הייתה המוצלחת ביותר עד כה. התצלומים הזוכים מציעים מבט ייחודי ומעורר השראה על עולם הטבע".

בין התמונות שהקסימו אותי, צב ים ענק המשייט בחופי טנריף, טיגריס בנגלי המשתקף במימי נהר בהודו ונועץ את מבטו בעדשת המצלמה, לוטרה יוצאת מן המים בפרו, ובכלל תמונות מרהיבות של ציפורים במעופן.

מיכל סמוני-בלנק - נקבת שקנאי מצוי צחורה בספארי ברמת גן

גם לישראל יש מה להציע בתחום, ובמקביל לתערוכה הבינלאומית מוצגת התערוכה "תמונת טבע", ובה צילומי טבע מקומיים נבחרים, מתוכם אציין מעטים: יוסי אשבול צילם גורי שועלים בצפון תל אביב; מיכל סמוני-בלנק צילמה נקבת שקנאי מצוי  צחורה בספארי ברמת גן; יקי זנדר צילם שרקרקים מזדווגים (עם שרקרק צופה) באזור קריית גת ועוד ועוד ועוד.

הזוכה בתמונת השנה בתחרות הישראלית: ולדימיר קוגן, בצילום תן מסתתר מאחורי בול עץ, בעמק החולה. אמיר איילון, יו"ר האגודה הישראלית לצילום, מנמק את בחירת השופטים: "תצלום זה מציג דיוקן אינטימי ומהווה הצצה נדירה לחייה של חיית הבר בישראל, במקרה זה התן הזהוב. הסקרנות, החשש, מעט מעולמו הנסתר של התן – כולם משתקפים בצילום, שהוא תמונת מצב לטבע בישראל: יופי פראי, חבוי למחצה ומאבק הישרדות יומיומי. תמונת טבע זו הינה כיצירת אמנות המשלבת שלמות טכנית, טבע אמיתי, רגע מרגש והומור, וגדולתה בחשיפת יופיו הנחבא מן העין של הטבע".

יקי זנדר - שרקרקים מזדווגים (עם שרקרק צופה) באזור קריית גת

הצלמים שצילומיהם נבחרו במקומות הראשונים בקטגוריות השונות בתחרות הישראלית: יואל רונן – עיטם לבן-זנב צעיר נלחם בעיט שמש, שפלת יהודה (קטגוריית ציפורים); ערן היימס – גור סקרן של שועל מצוי, ליד קיבוץ טללים בנגב (דיוקן של חיה); איליה שלמייב – פִּרְחוֹן תנשמת, צפון ישראל (חיי לילה); חררדו קוללאו – משפחה של סנונית רפתות, אחד ההורים מאכיל תוך כדי מעוף את כל אחד מהצאצאים בתורו, עמק הבכא בגולן (משפחות בטבע).

חררדו קוללאו - משפחה של סנונית רפתות, אחד ההורים מאכיל את הצאצאים, עמק הבכא בגולן

כדי להשלים את חווית הלמידה וההכרה בעולם הטבע והחשיבות על שמירתו, בארץ ובעולם, מוצגים בתערוכה גם  סדרות צילומים שהן פרי מעקב ומחקר צילומי מתמשך, סרטוני וידיאו  מרתקים, ומספר צילומים של בני נוער. בתחרות של "בני נוער מצלמים" זכו בשלושת המקומות הראשונים – נתן אדלשטיין, קאי הימן ודניאל קרמר.

אני ממליצה – פנו לכם שעה-שעתיים או אפילו שלוש, כנסו למוזיאון וצאו אל הטבע, מבטיחה לכם שתיהנו מתצלומים המוצגים כאילו בטבע, ותחוו חוויה עשירה, מחממת לב ומרהיבה.

6 Comments

  1. יערית
    8 ביולי 2013 @ 10:43

    מקסים, עוצמתי ומרחיב את הלב.
    אם היו לי לבטים האם ללכת לתערוכה , בתקופה זו המשופעת בתערוכות הקורצות לעוללי הדעתניים (ולא הייתה לי), הרי שהצילומים המופלאים והכתבה המסקרנת שכנעו אותי סופית.
    פרחון תנשמת – here i come

    • ענת מנדל
      8 ביולי 2013 @ 18:50

      יערית, תודה לך, מקווה שתהנו, ד?ש לעוללים ולתנשמת גם 🙂

  2. שגיא
    17 ביוני 2013 @ 11:46

    תמונות בטבע הן התמונות הכי יפות שיש. עושה חשק להגיע לתערוכה ואפילו לצלם קצת בדרך

    • ענת מנדל
      18 ביוני 2013 @ 6:13

      שלום שגיא, תצלם ואל תשכח לשתף אותנו. תודה 🙂

  3. מאיה
    17 ביוני 2013 @ 1:09

    ללא ספק שיכנעת אותי ללכת!

    • ענת מנדל
      18 ביוני 2013 @ 6:13

      תיהני !

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן