Skip to content

משטר אסד מסתבך עם השכנים: מסוק סורי תקף בלבנון

מסוק קרב של חיל האוויר הסורי רדף אחרי מורדים שנמלטו לפאתי העיירה ארסאל בצפון לבנון וירה טילים לעברם. נשיא לבנון: "אני מתחייב להגיב על התוקפנות הסורית". המורדים טבחו אתמול בשיעים בכפר חטלא. חיילי אונדו"ף מתפנים מבסיסיהם. יתרת הכוח האוסטרי, כ-200 חיילים, תתפנה בתוך שבועיים והאו"ם מזהיר מפני התמוטטות הסכמי הפסקת האש. ובינתיים מצטרף ביל קלינטון […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא לבנון, מישל סולימאן, ומפקד הצבא הלבנוני, ג'אן קהווה ג'יהתחייבו אתמול (רביעי) להגיב בחומרה על "ההפרות האלימות החוזרות ונשנות" של צבא סוריה, בעקבות תקיפת מסוק קרב של חיל האוויר הסורי בפאתי העיירה ארסאל בצפון לבנון. התקיפה בוצעה לאחר שאל העיירה נמלטו רבים מהמורדים שהפסידו בקרב על העיירה האסטרטגית הסורית אל-קוסייר, הסמוכה לגבול עם לבנון.

התקיפה האווירית הסורית התרחשה אתמול בשעה 13:50 בצהריים, על פי דיווח של  NNA, סוכנות הידיעות הרשמית של לבנון. המסוק הסורי שיגר לפחות שלושה טילים וכתוצאה מכך נפצע אדם אחד באורח בינוני ומספר בתים בעיירה נפגעו.

יום לפני כן (שלישי), בשעות הערב, נורו שש רקטות מכיוון סוריה לעבר מעוז החיזבאללה בבעל-בק שבבקעת לבנון. הירי בוצע על ידי המורדים בתגובה ללחימת החיזבאללה לצד צבאו של אסד.

צבא סוריה פרסם הודעה רשמית ובה הודה בתקיפה האווירית בלבנון: "מסוקים של צבא סוריה זיהו קבוצות טרוריסטים חמושים שנמלטים לתוך לבנון. המסוקים ירו לעברם ופצעו חלק מהם. יתר המורדים ניסו להימלט לתוך ארסאל ושם נורו באש מקלעי המסוקים", נאמר בהודעה. זו התקיפה הרשמית הראשונה של סוריה בלבנון. דוברת מחלקת המדינה, ג'ן פסקי, גינתה אתמול את התקיפה הסורית בלבנון: "זו פרובוקציה של המשטר הסורי כדי לערב את לבנון לעימות בסוריה", אמרה.

חיילי האו"ם מתפנים מסוריה (צילום: אתר האו"ם)
חיילי האו"ם מתפנים מסוריה (צילום: אתר האו"ם)

דובר  צבא לבנון מסר כי מטוסי חיל האוויר הישראלי, חדרו אתמול "כרגיל" לשמי לבנון, החל בשעות הבוקר ועד שעות הצהריים, למטרות תצפית. לפי ההודעה חדרו המטוסים שלוש פעמים למרחב האווירי של לבנון ונצפו באזור נקורה בדרום לבנון  ובאזור עיר הקיט ג'וניה מצפון לביירות ובביירות.

מקורות ביטחוניים לבנונים דיווחו גם על התנגשויות קשות הלילה בין לוחמי חיזבאללה ללוחמי חזית אל-נוסרה, הקשורה לארגון אל-קאעידה, בהרים שמזרח לבקעת הלבנון.

האוסטרים עוזבים

אל ישראל המודאגת מעזיבתם של חיילי אונדו"ף האוסטרים את בסיסיהם בשטח המפורז בקו הפסקת האש בגולן, הצטרף הלילה מזכ"ל האו"ם. באן קי מון התריע בפני מועצת הביטחון של האום כי הסכם הפסקת האש בין סוריה לישראל עלול להתמוטט בכל רגע ולהביא לחידוש מעשי איבה באזור. המזכ"ל מזהיר אם כן מפני אפשרות מעשית שהמלחמה בין סורה לישראל עלולה להתחדש. ראש ממשלת ישראל אמר אמש כי "לישראל אין שום עניין להתערב בסכסוכים הפנימיים בסוריה. אבל לישראל יש זכות הלגיטימית להגן על אזרחיה ועל עצמה בפני תוקפנות וניסיון לפגוע בה, אם  תותקף".

בדיווח למועצת הביטחון של האו"ם המליץ באן לערוך התאמות במבנה כוח אונדו"ף, שיכללו "הגברת יכולת ההגנה העצמית של הכוח, הגדלת מספר החיילים ל-1,250 ושיפור הציוד של הכוח". כ-70 חיילים אוסטרים הגיעו היום לבסיס האו"ם בצדו הישראלי של הגבול, לקראת המראתם לאוסטריה מנמל התעופה בן גוריון. יתרת הכוח האוסטרי, כ-200 חיילים, תתפנה במהלך השבועיים הקרובים.

שלשום התראיין נשיא סוריה בשאר אסד לעיתונאים ירדנים, כך דיווחו כלי תקשורת בלבנון, ואמר כי ברמת הגולן לא מדובר בירי בודד של מספר פגזים שנורו בטעות לעבר  האויב שיושב על שטחי  סוריה הכבושים. "מדובר בעניין רציני", אמר אסד, "זכותה של סוריה לפעול להגן על אדמותיה". ראש הממשלה נתניהו התייחס בפתח הדיון בוועדת חוץ והביטחון ביום שני להתבטאויות מכיוונה של סוריה והדגיש כי ישראל ערוכה לכל תרחיש. "זה מזרח תיכון חדש, רועש, רוגש ונפיץ", אמר נתניהו, "וזה נכון במיוחד לגבי החזית הצפונית מול סוריה".

המורדים מפוצצים טנק סורי באמצעות רימון יד
המורדים מפוצצים טנק סורי באמצעות רימון יד

טבח בכפר חטלא

אתמול בשעות הצהריים טבחו המורדים בשיעים בכפר חטלא שבמחוז דיר א-זור במזרח סוריה. כ-60 בני אדם נטבחו. אלפי מורדים השתתפו בהתקפה על הכפר השיעי, ולפחות עשרה מהם נהרגו בקרב. אמש פרסמו המורדים סרטון בו נראה טנק סורי מופצץ במהלך הקרב באמצעות רימון יד שמשליך לתוכו אחד המורדים. גורמים משורות המורדים אמרו כי ההתקפה על חטלא הגיעה בתגובה לתקיפה של תושבי אותו הכפר כנגד המורדים, כשבמהלכה נהרגו ארבעה מהם. על פי הדיווח, כ-150 תושבים נמלטו מחטלא לאחר ההתקפה, לשטחים שבשליטת משטר אסד. הטבח בחטלא מדגיש את האופי העדתי של מלחמת האזרחים בסוריה בין השיעים לסונים.

רוב ההרוגים היו בני המיעוט השיעי ותומכי הממשלה בכפר. לוחמי האופוזיציה תקפו ושרפו בתי כפריים. בסרטו וידאו שפרסמו המורדים: "כיבוש וטיהור חטלא" נראים עשרות לוחמים נושאים דגלים שחורים וחוגגים סביב בניינים שעשן עולה מהם. "אנו נושאים את דגל 'אין אלוהים מבלעדי אללה' מעל בתי הכופרים, השיעים, הלוחמים הקדושים חוגגים", צהל הקריין. דובר של ממשלת סוריה גינה את ההתקפה על האזור השיעי בכפר שרוב תושביו סונים, בבחינת "טבח" אזרחים.

דו"ח שפרסם האו"ם מציין שאלפי ילדים נהרגו בסוריה מאז פרוץ מלחמת האזרחים במרץ 2011. לדברי מחבריו, הן כוחות המשטר הן המורדים משתמשים בילדים ובילדות כ"מחבלים מתאבדים וכמגנים אנושיים".

ארצות הברית שוקלת את האסטרטגיה

בעוד כוחות המשטר, ארגון חיזבאללה והמיליציות העלאוויות מתכוננים לפתוח במתקפה על חאלב, מזכיר המדינה, ג'ון קרי, אמר שארה"ב דנה שוב בשאלת הסיוע לאופוזיציה בסוריה. ארצות הברית מתחבטת כבר זמן רב בשאלת העברת נשק למורדים, ועכשיו, בעקבות מעורבותו העמוקה של ארגון חיזבאללה, אי אפשר כבר לחמוק ממנו.

"אנו ממקדים את מאמצינו ועושים ככל יכולתנו לתמוך באופוזיציה בעודה עמלה לשנות את מאזן הכוחות בשטח," אמר קרי במסיבת עיתונאים משותפת עם ויליאם הייג, שר החוץ של בריטניה.

ממשל הנשיא אובמה ידון השבוע באספקת נשק למורדים הסורים, נושא שקרי דן בו לדבריו עם הייג. שר החוץ הבריטי ציין שבריטניה, ארצות הברית אירופה וקבוצת לונדון 11, מדינות מהמזרח התיכון שנפגשו בטורקיה ובירדן – יצטרכו כנראה לזרז את מאמציהן לסייע לאופוזיציה בסוריה. 

ביל קלינטון חולק על הנשיא אובמה בעניין המעורבות בסוריה

הנשיא לשעבר אמר לסנטור ג'ון מקיין, מבקר חריף של הימנעות הממשל ממעורבות בסוריה, שעל הנשיא לפעול ביתר תוקף לתמוך במורדים בנשיא אסאד. לדברי קלינטון, הציבור האמריקני בוחר נשיאים וחברי קונגרס "כדי שירחיקו ראות" וכדי "לנצח". בהמשך דבריו, שנאמרו במסיבת עיתונאים סגורה משותפת לשניים, רמז קלינטון שאובמה או כל נשיא אחר מסתכן בכך שייראה "טיפש מושלם" אם הוא מתייחס ברצינות רבה מדי למשאלי דעת קהל. הוא הדגים זאת באמצעות החלטותיו להתערב במלחמה שהתחוללה ביוגוסלביה המתפרקת בשנות התשעים.

לאחרונה גובר הלחץ על הנשיא אובמה לנקוט פעולה "החלטית" בסוריה, באמצעות אספקת ציוד צבאי ואחר למורדים. "יש אנשים שאומרים", אמר קלינטון למקיין, " 'אוקיי, רואים איזו צרה צרורה זאת, אסור ליפול בפח!' אני חושב שזאת טעות גדולה. אני מסכים אתך בנושא".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן