Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 14.6.2013

קניוק חדש ישן בדיוק בזמן, רוק'נרול, שירה מדויקת של ארז ביטון ותערוכה מרתקת לסיום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האיש והאקסודוס / יורם קניוק בדיוק בשעה שבה היתה אמורה להיערך הלוויתו של יורם קניוק (לולא החליט לתרום את גופו למחקר) פתחתי את תא הדואר שלי ומצאתי את המהדורה החדשה של 'האיש והאקסודוס'. אין ספור מילים כבר נאמרו ונכתבו בשבוע האחרון על הסופר הבאמת חשוב, על התהילה שזכה לה בשנותיו המאוחרות, ועל ביקורתו הישירה ומלאת הכאב על המדינה ומוסדותיה. חשבתי לעצמי שאולי האהבה שהעניקו לו אנשים צעירים היתה זו שגרמה לו להימנע מלמסור את גופו המת בידיהם של קשישי קדישא ולחוש בטוח יותר על שולחנם של סטודנטים צעירים לרפואה. סיפורה של אוניית המעפילים ומפקדה המיתולוגי יוסי הראל נשמע קצת אחרת, כמו גם סיפורים אחרים מימי טרום וראשית המדינה, מפיו של קניוק. מעבר לסיפור החשוב והמעניין של האונייה שהפכה לסמל המהדורה החדשה ראויה גם בשל הציור של קניוק עצמו, המופיע על עטיפת הספר

 האיש והאקסודוס מאת יורם קניוק, הוצאת ידיעות ספרים, 278 עמ'

מתי ואיך חדלתי להיות יהודי / שלמה זנד אולי אין מתאים מספרו החדש של זנד לבוא אחרי הדברים על קניוק ועל אישיותו היחודית. (קניוק כזכור, תבע מבית המשפט ואף זכה, לאפשר לו למחוק את המילה יהודי מתעודת הזהות ולאפשר לו להירשם כחסר דת). פרופ' שלמה זנד, איש החוג להיסטוריה באונ' ת"א וחבר מכובד במה שנהוג לכנות השמאל הרדיקלי, ממשיך את מסעו שובר המוסכמות לאחר שני ספריו הקודמים 'מתי ואיך הומצא העם היהודי' ו-'מתי ואיך הומצאה ארץ ישראל'. גם אם לא חייבים להסכים עם כל מילה, הספר עוסק בנושאים מהותיים ותמיד מתוך נקודת השקפה מקורית. מה בין יהודי וישראלי? מה משמעותה של זהות יהודית והאם מדינת ישראל המאפיינת עצמה כיהודית, אכן כזאת? אכן, שאלות גדולות, ולשלמה זנד יש כמה תשובות מפתיעות עבורכם.

 מתי ואיך חדלתי להיות יהודי מאת שלמה זנד, הוצאת כנרת, זמורה ביתן, 180 עמ'

מפגש עם חוליות הבריונים / ג'ניפר איגן זוכה פרס פוליצר לשנת 2011 אשר מגיע אלינו במהירות יחסית, וטוב שכך. הספר, ספר רומן ספק אסופת סיפורים עוסק בעיקרו בשאלת הזמן ובדרך בה אנו חווים אותו. שלושה עשר סיפורים שכל אחד מהם בהחלט עומד בפני עצמו אך יחד מצטרפים לתמונה אחת גדולה ומורכבת הרבה יותר. חלק מן הדמויות המרכזיות בסיפורים שבות בסיפורים אחרים כדמויות משנה כשהרקע לסיפורים הוא עולם הרוק בארצות הברית משנות השמונים של המאה הקודמת ועד היום. אחד הסיפורים המאתגרים והמסקרנים בספר (שכולו מורכב ממגוון יוצא דופן של סגנונות) מוגש כמצגת פאוור פוינט וזוהי רק דוגמה אחת למקוריות שוברת המוסכמות בכתיבתה של איגן.

 מפגש עם חוליות הבריונים מאת ג'ניפר איגן, הוצאת עם עובד, תרגום: יואב כ"ץ, 462 עמ'

נופים חבושי עיניים / ארז ביטון ספר שירים חדש למשורר שעל אף עיוורונו מצליח לראות לא פעם יותר מאחרים. אם בספריו הקודמים שיריו של ביטון עסקו בעיקר במהגרים המזרחיים בקובץ השירים החדש המילים סובבות סביב העיוורון או כפי שניסחו זאת יפה בגב הספר, שירת העיוורון.

זוהי שירה צלולה שמחברת שוב ושוב בין הקושי שבחוסר היכולת לראות לבין הזכרונות מימי טרום העיוורון. (ארז ביטון איבד את ראייתו בגיל 11 לאחר פציעה מרימון יד)וככה הוא נשמע בשירו להגיד מדבר: יָדְךָ הַשּׁוֹתֶקֶת / סִרְטְטָה לְפָנַי / נְאוֹת מִדְבָּר / יָרֹק עַל יָרֹק. / כְּמוֹ בְּכֵלִים שְׁלוּבִים / יָד נוֹגַעַת בְּיָד / עָבְרוּ דֶּרֶךְ עֵינֶיךָ / אֵלַי / גְּדֻלַּת הַדִּבֵּר / וּפֶלֶא / הַסְּנֶה הַבּוֹעֵר.

נופים חבושי עיניים מאת ארז ביטון, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 56 עמ'

100 ספרים. 200 עטיפות / תערוכה  רגע לפני שנועלים את אחרון ארועי שבוע הספר, הנה אחד שישלח אתכם עד בת ים, אבל בהחלט שווה את המאמץ. תערוכה חדשה ב"טרמינל עיצוב" מפגישה בין עולם הספרות לעולם העיצוב דרך הצגת תהליכי העיצוב של 100 ספרים, מוכרים יותר ומוכרים פחות.

בתערוכה יוצגו  100 סקיצות של עטיפות לספרים לצד אלה שנבחרו לבסוף. למבקרים בעלי עין חדה, זוהי הזדמנות נהדרת לבחון למשל, מי מההוצאות עדיין רואה בכריכת הספר חלק בלתי נפרד מהיצירה ומי הופכת את הכריכה לחוליה בשרשרת השיווק האגרסיבית. התערוכה תינעל ביום ה' 20.6.2013

 100 ספרים. 200 עטיפות. "טרמינל עיצוב" רח' אורט ישראל 33 בת ים, כניסה חופשית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן