Skip to content

גני כלבים, לא רק בשביל הכלבים

כל אוהב כלבים ראה בוודאי את הסרט המעולה "101 כלבים דלמטיים", ומחכה אף הוא לרגע שבו כלבו הנאמן יעזור לו לפגוש את אהבת חייו, ממש כמו בסרט. ובכן, לעתים סיטואציות מהסרטים קורות גם בחיים האמיתיים, אבל במקרים אחרים, הכימיה לא עובדת: לא אצל הכלבים ולא אצל בעליהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
כלבים ואנשים בשדרות וושינגטון, שכונת פלורנטין, ת"א. אצל מי תהיה כימיה? (צילום: נגה פסו)
כלבים ואנשים בשדרות וושינגטון, שכונת פלורנטין, ת"א. אצל מי תהיה כימיה? (צילום: נגה פסו)

פגישה כלבלבית

יוסי לב ושירי סבג נפגשו בגן כלבים ציבורי בתל אביב. "זה התחיל בליטופים", מספר לב, "לא ליטפנו אחד את השנייה, אלא את הכלבים", הוא מתקן את עצמו מיד. "אחרי כמה פגישות לא מתוכננות בגן הכלבים, התחלתי לתכנן ולהיזכר באיזה שעה ראיתי אותה ואת כלבתה, חומוס. אני וכלבי ג'וןג'ון חיכינו לזה כל היום".

"הכלבים הסתדרו ביניהם ושיחקו. אנחנו בהתחלה רק הבטנו על הכלבים ודיברנו סמול טוק של מבוכה", מוסיפה סבג, "אפשר להגיד שנדבקנו מהכלבים", היא מסכמת בחיוך.

סבג: "חומוס היא כלבה מאוד היפראקטיבית בבית, אבל כשמגיעים לגן הכלבים, היא מתיישבת לידי על הספסל ולא משחקת עם אף אחד חוץ מג'וןג'ון".

לב מספר שג'וןג'ון שלו לא רב עם כלבים מחוץ לגן הכלבים. "רק בגן הכלבים אני קולט אותו חושף שיניים ונקלע למצבים שכנראה מלחיצים אותו, לדוגמא – כשהרבה כלבים שועטים לכיוונו, בעיקר כשאנחנו נכנסים לגן", הוא מסביר, "בכל זאת אנחנו הולכים עם הכלבים לגן הכלבים כדי שישחקו עם עוד כלבים, שלא ישתעממו"
האם הכלבים זקוקים לחברה?

לירון נאמן ושלושת כלביה: זואי (7), פטריק (4) ושוני (2). (התמונה באדיבות לירון נאמן).
לירון נאמן ושלושת כלביה: זואי (7), פטריק (4) ושוני (2). (צילום: באדיבות לירון נאמן).

שאלנו את לירון נאמן, מאלפת כלבים, לדעתה: "בנוגע לגינות הכלבים, דעותי חלוקות. גינות הכלבים נועדו לכך שלבעלי הכלבים יהיה מקום בו הם יכולים, על פי חוק, לשחרר את הכלב על מנת שישחק עם כלבים אחרים. יש חשיבות רבה לגני כלבים, שכן כאשר כלב פוגש כלב ברחוב, ושניהם קשורים לרצועה, לא פעם משהו בהליך התקשורת ביניהם נפגם. לא רק שהם נמנע מהם להשתולל כאוות נפשם, הרצועה גם גורמת לעלייה במתיחות ועלולה להוות זרז לריב".

לפי נאמן, גינת הכלבים מאפשרת לכלבים להיפגש ללא ההגבלה של הרצועה. "וזהו יתרון אדיר", אומרת נאמן, ומוסיפה: "יצר השייכות החברתית הוא יצר מאוד חשוב אצל הכלב, ויש לו צורך עז במפגשים עם כלבים אחרים, על אחת כמה וכמה אם הכלב סובל מחסכים או מבעיות בתקשורת. גן הכלבים נחמד גם עבור הבעלים. הוא מאפשר להרבה בעלי כלבים להיפגש, לחלוק חוויות, לעזור אחד לשני, ובעיקר להתרווח, בזמן שהכלב נמצא בסביבה בטוחה ומגודרת. השיח במקומות הללו גם עשוי לעזור למצוא כלבים שאבדו ומסייע לארגן מפגשים. כאשת מקצוע, לדעתי הגן הוא בהחלט פלטפורמה טובה לתת טיפים לאנשים. אם כי רוב הפעמים שאני נמצאת שם זה עם הכלבים שלי להנאתי והנאתם האישית"

גן הכלבים הוא לא תחליף לטיול, אבל נוח מאוד לבעלי כלבים "עצלנים"

"אני חושבת שגינות הכלבים מאוד מעודדות אנשים לצאת מהבית. אנשים שרגילים לצאת לטיול של חמש דקות עם הכלב, יכולים למצוא את עצמם בגינה חצי שעה או יותר. וזה פלוס מסוים לכלב עם בעלים 'עצלן'. אך יש פה גם פח שאפשר ליפול בו". נאמן מרחיבה: "הבעיה היא לצערי שבעלים רבים נוטים לראות בגינת הכלבים תחליף לטיול. הגינה לא יכולה להוות תחליף. היא אומנם מספקת צורך מאוד גדול של הכלב, אבל מתעלמת מצרכים אחרים. הטיול עם הבעלים גם הוא מאוד חשוב, לחיזוק הקשר ביניהם, ל'צייד' משותף, להרגשת שייכות של הכלב ללהקה שלו".

כלבים משחקים בגן מאיר בתל אביב. לעתים יתפתחו קרבות בין הכלבים. (צילום: נגה פסו)
כלבים משחקים בגן מאיר בתל אביב. לעתים יתפתחו קרבות בין הכלבים. (צילום: נגה פסו)

נאמן מדגישה שבנוסף, כאשר כלב מתרגל לעשות את צרכיו אך ורק כשהוא משוחרר מהרצועה, הוא יסרב לעשות אותם כשהוא קשור לרצועה, ואז יכולה להיווצר בעיה – שיעבוד לגינת הכלבים".
כמו אנשים, כך גם הכלבים, לא תמיד מסתדרים אחד עם השני

"הבעיה העיקרית – שחלק מבעלי הכלבים יראו בה בעיה וחלק לא – היא העובדה שמקום בו נפגשים כל כך הרבה כלבים במקום אחד, הוא מקום בו תמיד עלול להיווצר פיצוץ". נאמן מסבירה שתכונה זו משותפת לכלבים ולאנשים כאחד: "כמו אנשים, כך גם הכלבים, לא תמיד מסתדרים אחד עם השני. לכן, תמיד יכול להיות טריגר כלשהו להתכסחות. המחויבות שלנו כבעלי כלבים היא להכיר את הכלב שלנו – עם מי הוא מסתדר ועם מי לא – ולהבין שאם בחרתי להכניס אותו לגינת הכלבים חלה עלי אחריות כזו, וגם על הבעלים האחרים. המשמעות היא, שעלי לדעת שזה מקום בו יכולים להתעורר קרבות. לרוב, ממריבה נקודתית נוצר ריב ענקי בין בעלי הכלבים, כאשר בסך הכול המטרה של שניהם הייתה משותפת: שהכלבים שלהם ייהנו ביחד".

לנסות לצמצם קרבות מראש

נאמן נותנת טיפים איך למנוע מריבות בגן הכלבים: "בגדול, אני מאוד בעד הגינות, אך מי שלוקח את כלבו, צריך להיות מודע שקרב הוא דבר טבעי מצד אחד, אך מצד שני אם הוא יודע שיש לו כלב תוקפן, או 'מסוכן' על פי החוק, אסור לו להכניסו לגינה. (יש חוק האוסר על הכנסת כלבים שמוגדרים כמסוכנים לגן הכלבים), וזאת על מנת לצמצם את מספר הריבים למינימום.

וכמובן לזכור, גינת הכלבים היא גינה ללא רצועות. רצועה בתוך הגינה יכולה להעלות את סף המתח שם. נסו לא לזרוק לכלב שלכם צעצועים, או להשאיר אוכל חשוף. אולי לכלב שלכם לא אכפת שיתקרבו לו לדברים, אבל לכלבים רבים יש בעיה עם זה והם יכולים לתקוף בגלל מזון או משאב אחר".

לשאלות ופרטים נוספים בנוגע לכלבים ולאילוף – http://www.lironneeman.com/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן