Skip to content

נתניהו על בחירת רוחאני: "איננו משלים את עצמנו"

הנשיא פרס: "ההיסטוריה לעולם לא תסלח לאחמדיניג'אד על מה שעשה באיראן". יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ': "תוצאות הבחירות באיראן מצביעות על כמיהה אמיתית והמונית של העם האיראני לשינוי". זהבה גלאון: "משתתפת בצערה של ממשלת ישראל, שנפרדת בלב כבד ובראש מורכן מאחמדינג'אד ששימש לה כקלף הסברה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מזהיר את הקהיליה הבינלאומית מלהתפתות ולהרפות את הלחץ מעל איראן, עקב בחירתו של רוחאני לנשיא איראן.

להגביר את הלחץ על איראן. בנימין נתניהו (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
להגביר את הלחץ על איראן. בנימין נתניהו (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

"ביחס לתוצאות של הבחירות באיראן, איננו משלים את עצמנו", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "אסור לקהילה הבינלאומית להיתפס למשאלות לב, להתפתות ולהרפות את הלחץ על איראן כדי שזו תפסיק את תוכנית הגרעין שלה. צריך לזכור ששליט איראן מלכתחילה פסל מועמדים שלא התאימו להשקפותיו הקיצונית, ומתוך אלו שאיפשר את מועמדותם, נבחר מי שנתפס כמועמד הפחות מזוהה עם המשטר – ועדיין מדובר במי שמכנה את מדינת ישראל 'השטן הציוני הגדול'.

"בכל מקרה", אמר נתניהו, "שליט איראן המכונה המנהיג העליון, ולא הנשיא, הוא זה שקובע את מדיניות הגרעין. ככל שהלחץ על איראן יגבר, כך יגדל הסיכוי להביא לעצירת תוכנית הגרעין האיראנית, שנשארה האיום הגדול ביותר על שלום העולם.

"לפני חמש עשרה שנים בחירתו של נשיא אחר שנחשב במערב כמתון, לא הביאה לשינוי במדיניות התוקפנית הזאת. בעשרים השנים האחרונות הדבר היחיד שהביא להקפאה זמנית של תוכנית הגרעין באיראן היה החשש של איראן מפעולה תקיפה נגדה ב-2003", אומר נתניהו, "איראן תיבחן על פי מעשיה. אם היא תמשיך להתעקש לפתח את תוכנית הגרעין שלה, המענה צריך להיות ברור – עצירת תוכנית הגרעין בכל דרך".

 נשיא המדינה שמעון פרס התראיין הבוקר לסוכנויות הידיעות AP  ורויטרס והתייחס לתוצאות הבחירות באיראן. "התוצאות הפתיעו את כל המומחים", אמר פרס. "העם האיראני אמר את דברו ובחר ברוחאני. המפסיד מתוצאות הבחירות הוא חמינאי בעצמו, אשר היה בטוח כי העם יצביע בהתאם להחלטתו, והתוצאות הראו אחרת. את רוחאני נוכל לשפוט בעתיד רק על פי מעשיו, אך אנו יודעים כי נחשב המועמד המתון ביותר ברשימה והצהיר בעבר כי לא ייתן למדיניות הקיצונית להימשך".

הנשיא הדגיש כי אחוז ההשתתפות הגבוה בבחירות ואחוז התמיכה ברוחאני מראה על רצון אמתי של העם שלא להמשיך בדרך ההנהגה הקיצונית ואמר: "בסופו של יום המנהיג באיראן היום הוא העם- אשר החליט לבחור במועמד המתון ביותר ולא לאפשר להנהגה הקיצונית להמשך".

הנשיא התייחס לשלטונו של הנשיא הקודם אחמדיניג'אד ואמר: "ההיסטוריה לעולם לא תסלח לאחמדיניג'אד על מה שעשה באיראן. הוא בזבז מאות מיליון דולרים על רעיון האורניום, ולשם מה? הוא הוריד את העם האיראני על ברכיו, הרס את הכלכלה, תלה אזרחים, והפך את איראן למרכז טרור ולמדינה מבודדת. אחמדיניג'אד צריך לתת את הדין על מעשיו- לא ניתן לשכוח זאת או לקבל זאת".

נשיא איראן הנבחר, חסן רוחאני (צילום: ויקימדיה)
נשיא איראן הנבחר, חסן רוחאני (צילום: ויקימדיה)

על היחסים בין העם לישראל והעם באיראן אמר הנשיא: "בעבר היחסים בין המדינות היו בשיאם ואני מקווה כי ישובו. הטרגדיה של איראן היא המשטר הנוכחי. זוהי טרגדיה עבור העם האיראני, עבורנו ועבור שאר העולם. בחירתו של רוחאני הראתה את נטיית העם לשינוי במדיניות ואני רואה בכך חדשות טובות".

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ אומרת כי תוצאות הבחירות באיראן מצביעות על כמיהה אמיתית והמונית של העם האיראני לשינוי: "כשם שעד לפני 24 שעות איש מהמומחים ומהפוליטיקאים לא צפה את ניצחונו של רוחאני, כך יש להימנע מלפרשן את המחר על פי הערכות האתמול. הנשיא האיראני החדש אינו חשוד כחובב ציון בלשון המעטה והוא כפוף למנהיג חמינאי, אולם יש להתייחס בעניין לתמורות באיראן. עם זאת, כמובן שישראל חייבת להיות חזקה וערוכה לכל תרחיש כשכל האופציות מונחות על השולחן".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, כתבה, בתגובה, בעמוד הפייסבוק שלה: "אני משתתפת בצערה של ממשלת ישראל, שנפרדת בלב כבד ובראש מורכן מאחמדינג'אד ששימש לה כקלף הסברה וככלי מצוין לתירוצים ולהתחמקות מהבעיות האמיתיות של ישראל. לאן יפנה ראש הממשלה עכשיו, כמישהו ישאל אותו על הסכסוך עם הפלסטינים? על הגירעון המופרע שהוא דאג לו ועל שתיקתו עכשיו כשכולנו משלמים את המחיר? על הגזענות שבתוך החברה הישראלית ולא רק על זאת שמופנית כלפינו מאיראן? מה יעשה? אני חוששת שהבחירה של רוחאני המתון היא לא רק מכה לקיצוניים בטהרן, אלא גם מכה להנהגה הקיצונית בישראל, שתאלץ מעכשיו להחליף את ההפחדות במעשים, ולהתחיל לפעול בדרכים דיפלומטיות שהיא לא מכירה כדי לפתור סכסוכים".

תגובות נוספות לתוצאות הבחירות באיראן:

השר לעניינים אסטרטגיים יובל שטייניץ אמר בגלי צה"ל: "התוצאות הן תעודת כבוד לעם האיראני, אך השאלה היא כיצד ינהג המנהיג העליון – האם חמינאי, שהוא בעצם מנהל את ענייני החוץ, הביטחון הלאומי והגרעין של איראן. האם הוא ישנה את דרכו ואת התנהגותו? אני מטיל ספק בכך. אבל אם הוא ישתנה, זה רק בעקבות הגברת הלחץ".

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ הביע אופטימיות זהירה בעקבות בחירת רוחאני לנשיא. "אנחנו מאוד מקווים שהנשיא החדש יצליח ליצור הידברות אמיתית", אמר פרץ, "אבל אני לא מציע שנהיה אלה שמחליטים מה יהיה עם המשטר".

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה בראיון לרזי ברקאי גל"צ: "המבחן יהיה מבחן המעשה. אי אפשר לדעת את זה היום. נכון שהסברתית מבחינת האיראנים, הפנים מתונות – אבל צריך לראות אם גם מבחינה מעשית הן יותר מתונות".

לבני הוסיפה ואמרה כי "אם באמת העם האיראני הוא זה שרוצה יותר מתינות, המבחן יעבור למערב. אם המערב יתנהל באופן חכם, וימשיך עם הלחץ על איראן דווקא כי העם האיראני לא רוצה להמשיך במצב הנוכחי – זה יהיה טוב".

השרה התייחסה גם לפער בין איך שאיראן נתפסת בעולם, לבין המצב האמיתי בה. "הישראלים לא תופסים את איראן כמו שהיא באמת. היא מדינה מאוד מתקדמת ומאוד גדולה. הבעיה היא במנהיג אחד, שמחליט מה יהיה בה".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן