Skip to content

גם לברזילאים נמאס; המחאה מתפשטת לסאו-פאולו, ברזיליה וריו

כמאתיים אלף בני אדם מחו ברחבי ברזיל נגד עליית מחירי התחבורה הציבורית, שחיתות שלטונית והוצאותיו התופחות של טורניר הגביע העולמי בכדורגל 2014
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ברזיל - נמאס מבזבוז כספי ציבור על כדורגל
ברזיל - נמאס מבזבוז כספי ציבור על כדורגל

הפגנות ברחבי ברזיל במחאה על עליות מחירים במדינה: כמאה אלף אנשים צעדו ברחובות ריו דה ז'ניירו, ובעיר הבירה ברזיליה פרצו מפגינים את אבטחת בניין הקונגרס הלאומי וטיפסו על גגו.

כל שנדרש להתפרצות היתה עלייה זעירה ב-2 ביוני של מחיר הנסיעה בקו אוטובוס אחד בסאו פאולו, מ-3 ל-3.2 ריאל. לדברי השלטונות העלייה במחיר הנסיעה נמוכה משיעור האינפלציה במדינה, שצמחה ב- 15.5 אחוז מאז העלאת המחיר האחרונה בינואר 2011.

המדינה אמורה לארח בקרוב את טורניר הגביע העולמי בכדורגל ואת המשחקים האולימפיים, ורבים מאזרחיה מתלוננים על סכומי העתק המבוזבזים על אירועי ספורט תחת שיופנו לשירותי בריאות וחינוך. זאת נוסף על האשמת האליטה הפוליטית במדינה בשחיתות ובנפוטיזם.

סכומי עתק מבוזבזים. האצטדיון הלאומי בברזיליה (צילום: Elza Fiúza/ABr)
סכומי עתק מבוזבזים. האצטדיון הלאומי בברזיליה (צילום: Elza Fiúza/ABr)

כתבת ה-BBC, ג'וליה קרניירו, שנכחה בהפגנה בסאו-פאולו, מדווחת שמה שניכר בה בעיקר היתה עייפות האזרחים ממה שהם מקבלים מהמדינה. המילה "עייפות" חזרה ונשמעה. המוחים אמרו שהם עייפים מהשחיתות, מהנפוטיזם, מהמסים הגבוהים ומרמתם הירודה של השירותים לאזרח.

המפגינים קראו לאזרחים אחרים להצטרף אליהם כי "העם התעורר," והזהירו תיירים שלא לבוא למונדיאל – מיליארדי דולרים מבוזבזים על אצטדיונים.

רוב ההפגנות היו שקטות אף שמיעוט מקרב הצועדים בריו השליכו אבנים ופצעו שוטרים, הבעירו מכונית והשתוללו בבניין אסיפת מדינת ריו.

בסאו פאולו מחו כ-65 אלף בני אדם בכיכר המרכזית והמשיכו בחסימת הדרכים המרכזיות בעיר. בניגוד לאירועים האלימים בשבוע שעבר, שבעקבותיהם הואשמה המשטרה בהפעלת כוח מוגזם, עמדו הפעם השוטרים מהצד. מפקדי משטרה נפגשו עם מארגני המחאה בניסיון למנוע אלימות, והודיעו ששוטרי המשטרה הרגילה לא יישאו רובי כדורי גומי בהפגנות.

נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, פירסמה הודעה שלפיה: "הפגנות שלוות הן חוקיות, טבעי לצעירים להפגין." שר הספורט לעומתה הזהיר את המפגינים שהרשויות לא יניחו להם לפגוע במשחקי גביע הקונפדרציה המתקיימים עכשיו, או בטורניר המונדיאל בשנה הבאה. "הממשלה נטלה על עצמה את האחריות ואת הכבוד לארח את שני האירועים הבין-לאומיים האלה וכך היא תעשה, ותבטיח את ביטחון האוהדים והתיירים".

1 Comment

  1. עו"ד אורי פרייס
    18 ביוני 2013 @ 17:24

    הבנתם, "מכחישי המהפכה החברתית" – אתמול באיראן והיום בברזיל, כל העמים צועקים:
    "מושחתים, צאו מחיינו!!" "העם דורש צדק חברתי!!"
    "סמרטוטי העשירים, הממשלתיים, המשטרתיים והפרטיים – נמאסתם!!"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן