Skip to content

חשד: מתנחלים שרפו מחסן באתר בנייה פלסטיני ליד יצהר

דובר יצהר: "מדובר בהתחלות בנייה הסמוכות לישוב ומסכנות אותו... היישוב לא יוכל להשלים עם צעד מסוכן ובלתי חוקי זה". משטרת איו"ש: "רק עתה נודע לנו על האירוע ותיפתח חקירה בהתאם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני יומיים, ב-18 ליוני, פשטו אנשים החשודים כמתנחלים על מחסן חומרים וכלי עבודה המשמשים לבניית מאגר מים משותף לכפר עסירה אל-קבילייה ולכפרים הסמוכים, עוריף ומאדמא והעלו אותו באש. מאגר המים נבנה במימון הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי USAID, והוא ממוקם בשטח B, על אדמה בבעלות פרטית של תושב הכפר. אתר העבודות מרוחק כחמש מאות מטרים מבתי הכפר עסירה, וכקילומטר מהמאחז המערבי ביותר של יצהר, שכונת שלהבת. מעשיהם של המתנחלים לכאורה נקלטו במצלמת אבטחה שתיעדה את המעשה, בסרטון שצולם סמוך לשעה 07:00 בבוקר.

באתר הקול היהודי פורסם הסיפור תחת הכותרת "ערבים ניסו להשתלט על אדמות – יהודים הציתו את אתר הבנייה". בידיעה נכתב: "אלמונים הציתו הבוקר מבנים שהציבו ערבים באתר בנייה בין הכפר עצירא אל קבילייה ליישוב יצהר. במקום נבנית בריכת מים עבור הכפר במימון ארצות הברית. ביצהר הביעו זעם על הבנייה הלא חוקית הערבית המנסה להשתלט על אדמות היישוב, ונזק נגרם לאתר הבנייה במספר הזדמנויות".

הצתת המחסן (צילום מתוך הסרטון)
הצתת המחסן הסמוך ליצהר (צילום מתוך הסרטון)

דובר יצהר, בנימין אברהם, הגיב למעשה ומסר כי "מדובר בהתחלת בנייה של בריכות אגירה בלתי חוקיות הנבנית על ידי הערבים סמוך לדרך הביטחון היישובית ובמרחק של כ-50 מטרים מעמדה צבאית. ביצהר רואים זאת כצעד מסוכן, שנועד להגדיל את גבולות הכפר ולהתקרב לשטח היישוב יצהר. ועד היישוב פנה במכתב חריף למח"ט שומרון, אלוף יואב רום, כי הישוב לא יוכל להשלים עם צעד מסוכן ובלתי חוקי זה. כמובן שאין בכך לקשר בין היישוב לדמויות המופיעות בסרטון".

בארגון בצלם הוסיפו על כך למגפון: "בשבועות האחרונים דיווחו תושבי המקום על מספר מקרי חבלה והשחתה באתר העבודות, והמועצה המקומית ומנהלי הפרויקט פנו בתלונות למת"ק הפלסטיני".

אתמול ארגנו מתנחלים מיצהר, המתנגדים לפרויקט, צעדה לכיוון האתר. עובדי האתר דיווחו לארגון כי הם התפנו מאתר הבנייה בהוראת צה"ל לקראת צעדת ההפגנה של מתנחלי יצהר. עוד נמסר כי צה"ל פעל ומנע מהמתנחלים מהיכנס לתוך הכפר. הפלסטינים טוענים כי העמדה הצבאית מאוישת 24 שעות ביממה והיא חולשת על כל הנעשה באתר הבנייה ומכאן שחיילי צה"ל לא עשו דבר על מנת למנוע את ההצתה של המחסן.

תגובת דובר צה"ל מעניינת לא פחות. לדברי הדובר "העמדה אינה מאוישת במשך כל העת. העמדה הנה עמדת צילום (הסרטה) הפועלת כל היממה בכל ימות השבוע". עוד הוסיף דובר צה"ל כי "לאחר שנודע באמצעות הצילום לכוחות הצבא על שנעשה באתר כבר לא ניתן היה למנוע את המעשה". לא ניתן הסבר מדוע לא העביר צה"ל את הצילומים לידי משטרת ש"י.

מדוברות משטרת ש"י נמסר כי "כל המעשה לא היה ידוע למשטרה. עתה, משנודע המעשה, תפתח המשטרה בחקירה".

סרטון ממצלמת אבטחה בכפר עסירה א-קבלייה על שריפת המחסן:

בצלם אומרים כי אירוע זה, כמו שורה ארוכה של אירועים לפניו, "מעורר שאלות קשות על נכונות כוחות הביטחון לספק לפלסטינים הגנה מפני אלימות מתנחלים". הם מוסיפים כי "החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה, שהתקבלה לאחרונה, לפיהה יש להכריז על הפעולות המכונות תג מחיר כעל 'התאגדות בלתי מותרת' – מאפשרת לנקוט צעדים חמורים נגד מבצעי הפעולות האלה. אולם, לרשותן של רשויות אכיפת החוק עומדים שורה של אמצעים חוקיים, שהן נמנעות להשתמש בהן".

בצלם דורשים מצה"ל ומהמשטרה לבצע חקירה רצינית בתלונות על פגיעה חוזרת ברכוש פלסטיני, תפיסה מיידית של צילומי מצלמות האבטחה של יצהר שיאפשרו לאתר את המשתתפים בהצתה לפני שיימחקו, ומתן הנחיות חד משמעיות לחיילים בשטח לעכב מתנחלים שתוקפים פלסטינים ורכושם, להעבירם למשטרה ולהעיד נגד התוקפים.

שרת המשפטים ציפי לבני אמרה בתגובה: "מי שפועל כך כנגד הערבים ומי שמבצע פעולות תג מחיר, לא מבקש רק לפגוע בערבים, אלא קודם לכן מבקש לפגוע בנו ולמנוע אפשרות של משא ומתן ופיתרון של שלום עם הפלסטינים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן