Skip to content

נתניהו לוושינגטון פוסט: "איראן חותרת ל-200 פצצות גרעיניות"

"הטילים בליסטיים שאיראן מפתחת אינם מיועדים לישראל – אלא לארה"ב עצמה", הזהיר נתניהו. "בתוך שש עד שמונה שנים, טילים אלה יוכלו להגיע לארה"ב". שר האוצר, יאיר לפיד, לוושינגטון פוסט: "בסופו של דבר לא תהיה ברירה אלא להעביר התנחלויות מחוץ לגדה המערבית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איראן אינה מסתפקת בפיתוח פצצת-גרעין אחת או שתיים, אלא חותרת למאתיים פצצות גרעין. כך מזהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בראיון לוושינגטון פוסט המתפרסם היום.

בראיון לעורכת הבכירה ללי וויימות' אומר נתניהו כי הקהילה הבינלאומית אינה יכולה להרשות לאיראן להמשיך להעשיר אוראניום ולהרחיב את תכניות הגרעין והטילים שלה. לדבריו, למרות שתוצאות הבחירות לנשיאות באיראן, ביטאו מורת-רוח עמוקה של העם כלפי ההנהגה האיראנית –  לא תהיה לתוצאות הבחירות הללו השפעה על מדיניות הגרעין האיראנית. זאת, משום שהמנהיג העליון חמנאי הוא שמתווה אותה.

נתניהו אמש בוועידת הנשיא: "משטר פורק עול, עם שאיפות משיחיות, אפוקליפטיות" (צילום: לע"מ)
נתניהו אמש בוועידת הנשיא: "משטר פורק עול, עם שאיפות משיחיות, אפוקליפטיות" (צילום: לע"מ)

"רוחאני עצמו אמר כי ע"י הרגעת הקהיליה הבינלאומית, איראן תוכל לקדם בהתמדה את תכנית הנשק הגרעיני שלה", אמר נתניהו ל"וושינגטון פוסט. "אסור לנו להניח לאיראנים לשחק את המשחק הזה. האיראנים מנסים להרוויח זמן וממשיכים להעשיר אוראניום. הנה ציטוט ישיר של רוחאני משנת 2004: 'בזמן שדיברנו עם האירופים בטהרן, התקנו ציוד בחלק מהכור באיספהאן' – זה מתקן להמרה גרעינית. על ידי כך רוחאני בעצם אומר כי באמצעות יצירת סביבה רגועה, היינו יכול להשלים את העבודה באיספהאן".

"הטילים הבליסטיים אינם מיועדים לישראל"

"האיראנים מרחיבים את בסיס התכנית הגרעינית שלהם. מה שאיראן מנסה להשיג אינו פצצה אחת או שתיים אלא 200 פצצות", הדגיש ראש הממשלה. נתניהו הזהיר בראיון את ארה"ב כי הטילים בליסטיים שאיראן מפתחת אינם מיועדים לישראל – אלא לארה"ב עצמה. "בתוך שש עד שמונה שנים, טילים אלה יוכלו להגיע לארה"ב. אם נניח למשטר כזה, משטר פורק עול, עם שאיפות משיחיות, אפוקליפטיות, להשיג נשק גרעיני, אנו מסכנים את העולם כולו; מעמידים את שלום העולם בסכנה גדולה".

כאשר נשאל ראש הממשלה, האם הוא מוכן לעשות משהו בעל אופי צבאי נגד איראן – הוא ענה: "לעולם איני מדבר על מה שאנו מוכנים לעשות, אך ישראל תמיד שומרת לעצמה את הזכות לפעול ולהגן על עצמה, בכוחות עצמה, מפני כל איום".

נתניהו הדגיש בראיון כי הסנקציות על איראן הוכיחו את יעילותן וכי בניגוד לחששות – הן לא ליכדו את העם האיראני מאחורי מנהיגותו הקיצונית. "חשוב להגביר את הסנקציות ולא לרככן. הדרך אינה להציג פשרות מראש לפני שינוי רציני בתוכנית הגרעין של איראן. הסנקציות מייצרות שינוי מסוים באיראן, אבל הן לא הביאו לשינוי שאנחנו זקוקים לו"

לפיד: "לפלסטינים חייבת להיות מדינה משלהם"

נתניהו הדגיש כי מנהיגה העליון של איראן, חמנאי, נשאר מחויב לחמש את אירן בנשק גרעיני וכמוהו גם רוחאני. "רוחאני נבחר מתוך מבחר מצומצם של אנשים שהותאמו לדעותיו הקיצוניות של חמינאי. הם פסלו מאות מועמדים, ביניהם הנשיא לשעבר רפסנג'ני, עד שהגיעו לשבעה מועמדים, שמתוכם נבחר רוחאני, שכתב את הדוקטרינה לפיה יש 'לדבר ולהעשיר'".

גם שר האוצר, יאיר לפיד, התראיין למראיינת הבכירה ללי וויימות' בוושינגטון פוסט – והפעם הודיע בלי הסתייגויות כי מבחינתו יש לקיים משא ומתן מיידי עם הפלסטינים. לפיד הבהיר כי הוא תומך תמיכה מלאה ביוזמת מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, וכי הוא מצדד בהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל – לא משום שהוא "מאוהב בפלסטינים", אלא משום ההכרח לבצע "גירושין בהסכמה".

לפיד: "לדחוף קדימה להסדר" (צילום: ליאור גרונדמן)
לפיד: "לדחוף קדימה להסדר" (צילום: ליאור גרונדמן)

"אני תומך לחלוטין בחזרה למו"מ על בסיס של פתרון שתי המדינות", אמר לפיד. "עבורי, אין פתרון אחר. לפלסטינים חייבת להיות מדינה משלהם, והישראלים חייבים להבין זאת. אני הולך לדחוף לכך כמה שניתן כי אני סבור שזה חשוב לישראל, ולא כי אני מאוהב בפלסטינים. אני עושה זאת כי אני חושב שלישראל יש אינטרס להגיע למה מכנה כ'גירושין הוגנים'".

"הדבר החשוב ביותר הוא לחזור לשולחן המשא ומתן ולדבר עד שיצא עשן לבן", אמר לפיד. לדבריו, "הישראלים צריכים להבין שהפלסטינים זקוקים למדינה משלהם – ואני הולך לעבוד קשה ואדחוף את זה כמה שאוכל כי זה מה חשוב לישראל".

"נתניהו כבר משלם מחיר פוליטי"

לפיד סינגר על ראש הממשלה נתניהו ואמר כי הוא משלם מחיר פוליטי כבד בשל הכרזותיו על רצונו להקים מדינה פלסטינית. "הוא היה עקבי למדי מאז שהוקמה הממשלה האחרונה ואמר כי הוא מבין שהפתרון יתבסס על שתי מדינות. עבור איש ליכוד זה לא דבר קל להגיד, אבל זה רק מראה שהוא מתכוון לכך, כי בעצם האמרה הוא כבר משלם מחיר פוליטי. ראש הממשלה יודע שאני מוכן לדחוף כמה שיידרש כדי להפוך את הפתרון הזה למציאות".

בהתייחסו לאפשרות של עקירת יישובים מיהודה ושומרון, אמר לפיד: "בסופו של דבר לא תהיה ברירה אלא להעביר התנחלויות מחוץ לגדה המערבית. גושים כמו אריאל, מעלה אדומים וגוש עציון יישארו. זה יהיה קשה לפנות התנחלויות, אני לא שמח מכך. אלה ישראלים טובים שמנסים להגשים חלום, חלום שנתמך על ידי רוב ממשלות ישראל".

לפיד קרא שלא להיות פסיביים במאמצים להגיע להסדר עם הפלסטינים. "עלינו לדחוף קדימה לשם כך. כשאנחנו אומרים לעצמנו שאין טעם לנסות, האפשרות לשלום חומקת מבין אצבעותינו. צריך לנסות גם בפעם ה-101 ואף יותר מזה. האופציה השנייה היא מבעיתה – מדינה אחד לשני עמים, מה שיביא לסיום הציונות. אם לא נלך לפתרון של שתי מדינות, המדינה הזאת לא תהיה יהודית יותר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן