Skip to content

שוחררו עצורי ההפגנה אתמול. השופטת: אנו עוסקים בזכויות יסוד

שופטת בית משפט השלום בירושלים שחררה בערבות אישית את עצורי הפגנת הגז שנערכה אמש. היא הרחיקה אותם מהבירה לעשרה ימים. "יש לזכור כי עסקינן בחופש הביטוי וההפגנה וכן בחופש התנועה. חשיבותן של זכויות יסוד אילו בחברה דמוקרטית חייבת להילקח בחשבון בעת קביעת היקף ההגבלה על המשיבים", פסקה השופטת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שופטת בית משפט השלום בירושלים, דנה כהן-לקח, שחררה לפני זמן קצר תשעה עצורים שנותרו במעצר המשטרה אחרי ההפגנה בבירה. המפגינים נעצרו אמש על ידי משטרת ירושלים בדרכם מכיכר ציון אל בית ראש הממשלה בדרישה לא לקבל החלטת ממשלה הנוגעת למכירת הגז לחו"ל. את העצורים ייצגו עורכי הדין לאה צמל מטעם הסנגוריה הציבורית ואסף אבן חן.

בדברי הסיכום אמר התובע, רס"מ שלומי בן דוד, כי מדובר ב"אירוע חמור שבו המשיבים לקחו את החוק לידיהם, חסמו כבישים, ביצעו הפגנה לא חוקית ללא אישור המשטרה". הוא הבהיר כי "אין בכוונת המשטרה לסתום פיות, מותר להם להפגין" וטען שהמפגינים לא הסכימו למחות במתחם שהכינה המשטרה עבורם. "הם חסמו כבישים ואת הרכבת הקלה, היתה סכנה שיפרצו לבית ראש הממשלה, על ידי כך שהתפצלו, והקיפו את בית ראש הממשלה", אמר התובע.

מעצר מפגינים אתמול, הרחק ממתחם בית ראש הממשלה (צילום: ציפי מנשה)
מעצר מפגינים אתמול, הרחק ממתחם בית ראש הממשלה (צילום: ציפי מנשה)

"המשטרה מודה שהיה מידע מוקדם והייתה היערכות מוקדמת כאילו היה רישיון", אמרה צמל לבית המשפט והוסיפה: "לשאלת בית המשפט, האם ניתן להציג היתר להפגנה, אני עונה כי לא, ואין צורך". היא גם טענה כי זו "לא הייתה פעולה מחתרתית,  ההודעה על ההפגנה הייתה באינטרנט ובעיתונות. ההחלטה הזו, לעצור אנשים, הייתה לפי מצב רוח של קצין כזה או אחר", הסבירה צמל לבית המשפט, "כל העצורים מרוכזים לפי קצין משטרה כזה או אחר. נעצרו אנשים שהיו עם מגפון או אנשים שבולטים בצורתם, הם נקלטו לאו דווקא בגלל שהיו פעילים יותר מאחרים".

מפגינים בירושלים אתמול (צילום: גלבוע דקר)
מפגינים בירושלים אתמול (צילום: גלבוע דקר)

עוד טענה עורכת הדין כי ה"איסוף והליקוט" של העצורים היה אקראי ו"חלק מהאנשים שוחררו כי השוטר לא ידע לייחס להם משהו ספציפי ולכן שוחררו". בנוגע לטענת התובע כי נעצרו בגלל חשש שיפרצו לבית ראש הממשלה, אמרה הפרקליטה כי "החלטת המעצר הייתה מידית, לפני ההגעה לבית ראש הממשלה ונעשתה עוד בכיכר פריז".

"לא הוצגה כל ראיה לכך שהייתה פריצה לבית ראש הממשלה או חשד לכך. מדובר במחדל קשה של משטרת ישראל שמאשימה את המשיבים בפעולת טרור", אמר עורך הדין אבן חן לשופטת.

"ראשית, יש לזכור כי עסקינן בחופש הביטוי וההפגנה וכן בחופש התנועה. חשיבותן של זכויות יסוד אילו בחברה דמוקרטית חייבת להילקח בחשבון בעת קביעת היקף ההגבלה על המשיבים", פסקה השופטת בטרם הודיעה על פסיקתה.

בהחלטתה הטילה השופטת כהן-לקח צו הרחקה מירושלים של עשרה ימים על שלושה מפגינים, כשלשניים מהם מותר להגיע בסופי שבוע לבקר את אמם בבירה. כמו כן נפסק שיפקידו עירבון של 500 שקלים בקופת בית המשפט והם שוחררו בערבות אישית של 3,000 שקל. על חמישה מפגינים נוספים היא הטילה צו הרחקה מירושלים למשך עשרה ימים וערבות אישית של 3,000 שקל. לגבי מפגין אחד קבעה השופטת כי המשטרה אפילו לא הביאה חומר ראייתי על מעצרו ולכן שחררה אותו ללא כל תנאי.

[related-posts]

2 Comments

  1. יונה
    23 ביוני 2013 @ 15:46

    החופש שלנו כל כך זול. באיזו מדינה דמוקרטית ניתן לעצור אנשים חפים מכל פשע באופן שרירותי ללא כל ראייה או אשמה לזמן רב כל כך?

  2. שפתי כהן-יגאל כהן
    23 ביוני 2013 @ 15:05

    כמו שהם רוצחים את הפלשתינאים בטענה שהם רוצים להשליך אותנו לים כביכול, כך הם מכים את המפגינים הגיבורים שלנו ומגישים נגדם כתבי אישום על תקיפה.
    המשטרה בידי ההון שלטון וגם בית המשפח, אבל בית המשפח תחת מתקפה איומה בשנים האחרונות ולכן אם לא תפגינו נגד בית המשפח ונגד כנופיית שלטון החוק, לא תבוא ישועה, הדג מסריח מהראש, מבית המשפח העליון נמשכת הגזענות עד לשוק הסיטונאי.
    ,

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן