Skip to content

מתרחצים מדווחים למד"א על צריבות מדוזה

מדוזות מהמין "החוטית הנודדת" נצפו לאורך החוף מאשקלון ועד מפרץ חיפה. במקרים חמורים בהם הצריבה מלווה בקשיי נשימה, נפיחות באזורים נרחבים בגוף, פריחה מפושטת, גרד וחנק באזור הגרון, יש להזעיק בדחיפות את מד"א
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המכון לחקר ימים ואגמים בישראל מדווח על מדוזות מהמין "החוטית הנודדת" אשר נצפו לאורך החוף מאשקלון ועד מפרץ חיפה. מתרחצים רבים מטלפנים למוקד מד"א ומדווחים צריבות מהפרשות המדוזה ועל הימצאותן לאורך חופי הים בחיפה והקריות. עד כה, אף מתרחץ לא נזדקק לטיפול רפואי, אך כולם ביקשו לקבל הנחיות ממוקד מד"א כיצד להתמודד עם הצריבות והכאב הרב שמופיע בעקבות כך. 

בשנה שעברה טיפלו צוותי מד"א בנפגעים רבים בחופי חיפה והקריות, ביניהם טופלו נפגע בן 11 ונפגעת בת 25 שפיתחו תגובה אלרגית משמעותית לצריבת המדוזה. המפגש עם המדוזה והריר שהיא מפרישה גורם לצריבה קלה עד חמורה, ורק חלק קטן בלבד מן המתרחצים הללו זקוק לאשפוז כתוצאה מכך. לא צריך לבוא במגע ישיר עם המדוזה כדי לחוש צריבה, תאי הארס צורבים גם כאשר הם כבר לא על המדוזה עצמה. 

חובש מד"א נתקל במדוזה בחוף הים (צילום: מד"א כרמל)
חובש מד"א נתקל במדוזה בחוף הים (צילום: מד"א כרמל)

הפרמדיק המפקח של מרחב כרמל, סמ"ג ארז גלר מדגיש כי למעט תחושת הכאב והנפיחות, צריבת המדוזה איננה מסוכנת לרוב. "בכל הגעה לים חשוב להצטייד בבקבוקון חומץ ביתי על מנת לשטוף את מקום הצריבה, ומיד לאחר מכן ניתן לשטוף את המקום במי ברז רגילים וסבון. אם אין חומץ, אפשר לשטוף את מקום הצריבה במי מלח, רחוק ממקום המצאות המדוזות. אדגיש כי אין לשטוף במים מתוקים ולא לשפשף בחול, שכן הדבר עוזר להתבקעות התאים הארסיים והתפשטותם". 

במקרים חמורים בהם הצריבה מלווה בקשיי נשימה, נפיחות באזורים נרחבים בגוף, פריחה מפושטת, גרד וחנק באזור הגרון, יש להזעיק בדחיפות את מד"א בטלפון 101 כדי לפנות את הנפגע במהירות למתקן רפואי קרוב. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן