Skip to content

שת"פ ישראלי אמריקני בפיתוח מקורות מים חדשניים

בבית הנשיא נחתם הבוקר הסכם בנושא זה, בין אוניברסיטאות שיקגו ובאר-שבע. ישראל תביא את נסיונה בהתפלת מים והאמריקנים יביאו את נסיונם בניהול מאגרי מים גדולים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אוניברסיטאות בן גוריון ושיקגו ישתפו פעולה בפיתוח מקורות מים חדשניים לשתייה. נשיא המדינה שמעון פרס,  וראש עיריית שיקגו, רם עמנואל – שהיה ראש הסגל לשעבר של ברק אובמה – קיימו הבוקר טקס חתימה על הסכם שיתוף הפעולה. ההסכם, נחתם על ידי נשיא אוניברסיטת שיקגו-בוב זימר, ונשיאת אוניברסיטת בן-גוריון פרופסור רבקה כרמי.

טקס החתימה על ההסכם בין אוניברסיטאות בן גוריון ושיקגו (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)
טקס החתימה על ההסכם בין אוניברסיטאות בן גוריון ושיקגו (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)

ההסכם נועד להוציא לפועל שיתופי פעולה לפיתוח טכנולוגיות מים חדשניות שייושמו ברחבי העולם באזורים בהם משאבי המים מוגבלים. שתי האוניברסיטאות יחלו בסדרת שיתופי פעולה בתחום הננוטכנולוגיה על מנת לייצר חומרים ותהליכים חדשים להפקת מי שתיה, שופעים יותר ויקרים פחות עד לשנת 2020. החוקרים הישראלים מביאים עמם את הניסיון הרב בהתפלת מים באזורים צחיחים (70 אחוז מהמים הטריים בישראל עברו תהליך של התפלה) בעוד אוניברסיטת שיקגו תביא את הידע בניהול טכנולוגיות מים במאגרים גדולים.

פרויקט מוצע אחר יעסוק בממברנות מולטי פונקציונאליות ובלתי מזהמות לטיהור מים. ממברנות אלה, ברמה מולקולרית והנדסית, יכולות להיות מוסבות להסרת מגוון רחב של חומרים ביולוגיים וכימיים מזהמים ולמנוע יצירת שכבות של ממברנות וקרומים מזהמים. שמירה על ממברנות אלה מזיהום יגדיל את טווח חייהם וייעל את השימוש באנרגיה, תוך הורדת העלות התפעולית של טיהור המים. הצעת מחקר אחרת מתמקדת בפיתוח פולימרים חכמים לקרקע לא נקייה, על מנת למנוע זיהום מים.

הגל הראשון של הצעות המחקר המשותפות לשתי האוניברסיטאות כולל ייצור חומרים חדשים שיותאמו להסרת חומרים מזהמים, כגון וירוסים וחיידקים, ממי שתיה, בעלות נמוכה בסדרי גודל גדולים, מעלות הטכנולוגיות הקיימות כיום. ומאמץ אחר יושקע בהנדסה ביולוגית שתסייע לצמחים לשרוד יותר בתקופות ובאזורים של בצורת. אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת שיקגו ומכון אורגון התחייבו במשותף על השקעה ראשונית בסך של מיליון דולר בשנתיים הקרובות על מנת לסייע לפחות בחמישה פרויקטים ראשונים, כאשר הפרויקט הראשון יוצא לדרך בסתיו הקרוב.

אוניברסיטת שיקגו מביאה לפרויקט זה שני שותפים מחקריים רבי עוצמה המחויבים למחקר של מים זכים. המכון הלאומי אורגון בלמונט, שבאילינוי והמעבדה לביולוגיה ימית בוודס הול שבמסצ'וסטס. "אנחנו מרגישים שזה מאד חשוב לחבר חוקרים מובילים יחדיו על מנת להתמסר להתמודדות עם אתגרי מקורות מים שנמצאים ברחבי העולם, אשר יהפכו יותר אקוטיים עם הזמן", אמר פרופ' זימר, נשיא אוניברסיטת שיקגו , "אתגרי הטיהור שלנו באזורי האגמים הגדולים כיום הינם שונים ממחסורי המים שעמם מתמודדים העמיתים שלנו באוניברסיטת בן-גוריון, אולם הניסיון המשולב שלנו יהווה נכס עצום בהפיכת טכנולוגיות קיימות לפתרונות חדשניים, אשר יהיו להן השלכות ישומיים הרבה מעבר להיבטים מקומיים".

לדברי נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, רבקה כרמי: "מים נקיים ושופעים הוא נושא אסטרטגי במזרח התיכון וברחבי העולם ועומר במרכז המחקר של האוניברסיטה שלנו. אנו מאמינים ששותפות זו תחזק את המדע העדכני של שתי האוניברסיטאות ותטביע חותם עמוק על זמינות מים נקיים לבני אדם ברחבי העולם. הסיכוי לתוצאות ממשיות שיכללו אפליקציות יישומיות ליצור מים במחירים נמוכים הינו גבוה מאד".

ראש עיריית שיקגו רם עמנואל אמר:"השילוב בין אוניברסיטה הממוקמת במדבר לבין אוניברסיטה אשר נמצאת ליד מאגר חמים עצום כמו נהר מישיגן הינו מתכון להפריה הדדית ולמחקרים פורצי דרך. המשותף בין השתיים הוא הצורך בטכנולוגיות מתקדמות לשימור המים".

בסיום טקס החתימה אמר נשיא המדינה: "אני בטוח כי שתי האוניברסיטאות יתרמו באמצעות פרויקט זה לאנושות כולה ולדור העתיד. לעולם כולו אינטרס כי מיזם זה של שתי האוניברסיטאות יהפוך להצלחה גדולה. ישראל וארצות הברית יכולות לתרום תרומה משמעותית בפתרון מצוקת המים בעולם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן