Skip to content

פרס לפרנקל: אתה האדם הנכון להמשך ייצוב המשק

הנשיא שוחח היום עם פרנקל על האתגרים הכלכליים של המשך הצמיחה הכלכלית, הגברת התעסוקה והמשך ייצוב המשק. שר האוצר לפיד מספר על העצות הכלכליות והלא כלכליות שקיבל מפרנקל. אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי מכנה את פרנקל כלכלן עולמי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס, שוחח היום עם נגיד בנק ישראל המיועד, וחתן פרס ישראל לכלכלה הפרופסור יעקב פרנקל וברך אותו על בחירתו לתפקיד. השניים שוחחו על האתגרים הכלכליים העומדים על סדר יומו של הנגיד המיועד ובכלל זה המשך הצמיחה הכלכלית, הגברת התעסוקה והמשך ייצוב המשק.

הנשיא פרס. אין סיבה לנדוד למרחקים כלכליים (צילום: משה מילנר, לע"מ)
אין סיבה לנדוד למרחקים כלכליים. פרס משוחח עם פרנקל (צילום: משה מילנר, לע"מ)

"אני מכיר אותך עשורים רבים בעשייתך ובהצלחותיך. אני מודע היטב ליכולותיך המקצועיות ולהישגיך. ניסיונך ייתן המשך תנופה לייצוב המשק. אין לי ספק כי אתה האדם הנכון להמשך ייצוב המשק בשעה זו. אני מברך אותך על כך שנענית לאתגר העצום שעומד בפני מדינת ישראל בעת זו ועל החלטתך לשוב הביתה. אין סיבה לנדוד למרחקים כלכליים רחוקים מישראל כשלפתחנו עומדים אתגרים כבדי משקל. אני שמח מאוד על בחירתך ומאחל לך בהצלחה", אמר הנשיא לפרופ' פרנקל.

פרופ' פרנקל. צילום: ויקימדיה
פרופ' פרנקל. צילום: ויקימדיה

פרופסור פרנקל הודה לנשיא על דבריו ואמר: "אני מודה לך מקרב ליבי. העובדה כי הענקת רוח גבית בהמלצתך כי אקח את התפקיד, סייעה בהחלטתי לקבל את התפקיד". 

"אתה לא ישן מספיק"

שר האוצר יאיר לפיד התייחס היום בדף הפייסבוק שלו להחלטה למנות את פרופ' פרנקל לנגיד בנק ישראל וסיפר כי "לפני למעלה משנה ישבתי במטוס שחזר מארה"ב לישראל וכתבתי את הטיוטה החמישית או השישית של המצע הכלכלי של יש עתיד. בשלב מסוים בירך אותי קול עליז לשלום. הרמתי ראש, ומצאתי מעלי את יעקב פרנקל, הנגיד לשעבר והשכן שלי בהווה. 'רוצה לראות על מה אני עובד?' שאלתי. פרנקל הנהן, לקח ממני את הלפטופ, והלך למקום שלו. שלושה ימים אחר כך קיבלתי ממנו קובץ עם שורה ארוכה של הערות והצעות, כל אחת חכמה יותר מקודמתה.

"מאז אנחנו בקשר. אחרי שמוניתי לשר האוצר הוא בא לבקר אותי בביתי וגם הפעם היו לו לא מעט עצות חכמות. העצה הטובה ביותר שלו, אגב, הייתה מאוד לא כלכלית. 'אתה לא ישן מספיק,' הודיע לי, 'זה טיפשי, וזה לא עוזר לך ולא לתפקיד. מדינת ישראל דורשת ממך לישון כמו בן אדם'. לא שזה קרה, אבל זו עדיין עצה מצוינת. עכשיו, אחרי שראש הממשלה ואני שכנענו אותו (וזה לא היה קל) לקבל על עצמו להיות הנגיד, נראה אם יקיים בעצמו את העצה שלו".

באותו הדף התייחס היום השר לפיד לשתי החלטות שתקבלו אתמול בממשלה

ההחלטה על הגז

"השרים הצביעו בעד הצעת ההחלטה שהבאנו בפניהם, אבל כמו שאמרתי בממשלה, בעצם היינו צריכים לקיים דיון אחר: איך צריך המשק להיערך לסכום של למעלה מ-200 מיליארד שקלים שעומד להכנס לקופת המדינה, ואיך נעביר את כל המשק הישראלי במהירות האפשרית לשימוש בגז טבעי יעיל, זול ובלתי מזהם. ידעתי, כמובן, שיש אנשים המפגינים בחוץ בטענה שאסור לייצא גז (אני לא רוצה לפגום בהתלהבות הדמוקרטית שלהם, אבל הם צריכים לדעת שעוד לא נולד המגפון שישמעו אותו בתוך ישיבת הממשלה), אבל זוהי טענה שאין מאחוריה בסיס עובדתי. אחרי שהשארנו לעצמנו מספיק גז לכל צרכי השוק המקומי אפילו לפי ההערכות הכי נדיבות, מדוע הם מעדיפים שנקבור מיליארדי קוב גז מתחת למים לעוד שלושים שנה, במקום למכור אותם ולהשתמש בכסף הזה כבר היום לחינוך, לבריאות, ובעיקר כדי להוריד את יוקר המחיה לכל אזרח ישראלי? למוחים פתרונים, אבל אני בכל מקרה שמח וגאה בהחלטה, וגם בדרך שבה הובלנו אותה".

החלטה על העסקת עובדים על ידי קבלני שירותים

"ההחלטה הייתה הצעת חוק משעממת, כמעט חרישית, שאותה הגשתי לממשלה תחת הכותרת הלא מושכת: "טיוטת חוק העסקת עובדים על ידי קבלני שירותים בענפי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים." מאחורי המשפט המסורבל הזה עומדת ההחלטה לדאוג לעשרות אלפי עובדי קבלן, העובדים העניים והמוחלשים ביותר במשק הישראלי, ברובם מאבטחים ועובדות ניקיון, שאיש לא טרח לשמור על זכויותיהם הסוציאליות או לדאוג לשיפור תנאיהם. ההצעה הזו, אגב, לא המציאה דבר ולא חידשה דבר. מדובר בהרחבת היישום של החלטה קודמת, שאותה איש לא טרח לבצע.
עד שביום ראשון האחרון ממשלת ישראל הודיעה להם שהם לא שקופים, שאכפת לנו מהם, שיש להם זכויות ואיש אינו רשאי לקחת אותן מהם. ההצעה עברה פה אחד".

"קברניט כלכלת ישראל"

אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי אומר, כי "מינוי של פרופ' פרנקל לנגיד הבא של בנק ישראל הוא מינוי ראוי וטוב לכלכלה הישראלית ולשוק ההון הישראלי, וימשיך לשדר יציבות ואחריות בניהול הכלכלי של המשק כלפי פנים וכלפי חוץ. המינוי מצוין הן בהיבט השיווקי והתדמיתי כקברניט כלכלת ישראל בעיני העולם, הן בהיבט הניסיון המקצועי הרב שלו ועובדת היותו כלכלן עולמי מוביל ומוכר. פרנקל יודע לעבוד טוב מול ראש הממשלה נתניהו והוא גם מאוד מקושר לקהילה הבינלאומית ולמערכת הבנקאות העולמית, נתונים משמעותיים שיסייעו להצלחתו בתפקיד".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן