Skip to content

אשכנזי בפרשת הרפז: "איני חף מטעויות"

בדיון שערכה הוועדה לענייני ביקורת המדינה על דו"ח מבקר המדינה על פרשת "מסמך הרפז", איים יו"ר הוועדה אמנון כהן בהקמת ועדת חקירה ממלכתית והאשים כי היועץ המשפטי לממשלה מתמהמה במיצוי ההליכים המשפטיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"איני חף מטעויות ואני מכיר בהן, אבל הכול נעשה בתום לב. המבקר קבע כי לא אני ולא סביבתי לא היינו מעורבים בכתיבת המסמך או בהדלפתו. מבקר המדינה קבע שלא היה ניסיון פוטש של צה"ל נגד הדרג המדיני, וזה הדבר המשמעותי".

כך אמר רמטכ"ל צה"ל לשעבר, גבי אשכנזי, בדיון שקיימה הוועדה לענייני ביקורת המדינה על דו"ח מבקר המדינה על פרשת "מסמך הרפז". מהדיון נעדרו כמה מגיבורי הפרשה האחרים ובראשם השר לשעבר, אהוד ברק והאלוף במילואים יואב גלנט – שהוזמנו לדיון.

(צילום: דן בר דוב)
הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי: "לא היה פוטש" (צילום: דן בר דוב)

"אני חושב שזה מאוד חשוב שכולם ירשמו לעצמם שבאופן ברור קבע המבקר שלא היה פוטש", אמר אשכנזי, "יותר מזה – הוא קבע שגם לא היתה תוכנית פעולה כזאת".

אשכנזי גם הכחיש כי ביקש שנת כהונה חמישית כרמטכ"ל, ואמר כי יש לקבע את כהונת הרמטכ"ל בחקיקה. "לא מקובלת עלי עצירה גורפת של כל המינויים בצה"ל במשך שנה וחצי, כפי שעשה השר ברק. לא ייתכן שדרג מדיני יבטיח לעוזר שלו דרגת אלוף, וצריך לחשוב איך מונעים זאת בעתיד", אמר אשכנזי.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הדגיש כי היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין מתמהמה יתר על המידה במיצוי ההליכים המשפטיים ובהגשת כתב אישום נגד בועז הרפז, וכי בסופו של דבר לא יהיה מנוס מהקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשה כולה. כהן הדגיש כי היום, י"ז בתמוז, מתחיל זמן האבלות על חורבן ירושלים ובית המקדש, ודבר זה אירע בגלל שנאת חינם ומלחמות פנימיות. "אנחנו מוקפים אויבים שמאיימים על קיומנו וכל רגע הוא נפיץ, ומביך שאנשים האמונים על ביטחוננו עסוקים במריבות אישיות", אמר.

בתשובה אמר רז נזרי, עוזר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, כי העיכוב נובע מהמתנה לתוצאות חקירת מצ"ח בפרשה, שיכולה להעלות עובדות נוספות. "הודענו להרפז על כוונה להעמדתו לדין על זיוף בנסיבות מחמירות. כתב האישום מוכן, אלא שאנו מחכים לחומרים נוספים, ומצ"ח יכולה לחקור גם אזרחים. נבדוק אפשרות גם לחקירה אזרחית נגד הרפז של הפרת אמונים", אמר נזרי.

מבקר המדינה יוסף שפירא הוסיף כי מדובר בדו"ח מיוחד גם בהיקפו, וכי הוקדשו לעריכתו יותר משנתיים, ואילו מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, התייחס לשורת הכשלים במשרד שהתגלו בפרשה. לדבריו, בכל מערכת הרשאות הכניסה למשרד הביטחון נמצאו ליקויים קשים מאוד, כולל בלשכת הרמטכ"ל ושר הביטחון. כמו כן התגלתה התנהלות כספית קלוקלת במערך המבצעים המיוחדים, בעיות רכש ויצוא ביטחוני על ידי בוגרי מערכת הביטחון, ותיעוד השיחות בלשכות הרמטכ"ל והשר.

לדברי שני, "ביצענו סגירה הרמטית לאישורי הכניסה. טיפלנו בהתנהלות הכספית במערך המבצעים המיוחדים וברכש והידקנו את הנהלים בעניין היצוא הביטחוני. מינינו קצין ביטחון ללשכת השר, ושופר הציוד הטכנולוגי לתיעוד שיחות הטלפון".

סגן הרמטכ"ל, האלוף גדי אייזנקוט, הוסיף כי מונו ארבע ועדות לבדיקת הפרשה, ואחת מהן עדיין בודקת חשד לטוהר המידות בצה"ל. בעניין היצוא הביטחוני ומעורבות פורשי צה"ל בכך, הוסיף האלוף אייזנקוט כי כיום נערכות כ-3,000 בדיקות פוליגרף בשנה בעניין, ותוך חמש שנים יגיע מספרן לכ-6,000. הבדיקה כוללת ענייני ביטחון מקיפים ובדיקת ניגוד עניינים.

האלוף דני אפרוני, הפרקליט הצבאי הראשי טען כי חקירת מצ"ח נמצאת בעיצומה וכיוון שהיא חסויה לא ירחיב, אך הוסיף כי חלק ממנה הסתיים וכי חוקרי מצ"ח בודקים גם היבטים פלילים. אפרוני סירב לתת מועד לסיום החקירה.

עו"ד דפנה קירו-כהן מהתנועה לאיכות השלטון, הוסיפה אף היא כי "העיכוב בחקירת משטרה לא סביר ובלתי שוויוני. איך יכול להיות דו"ח מבקר בשורת עבירות פליליות, ולא נפתחת מיד חקירה?".

העיתונאי דן מרגלית, שיחד עם רונן ברגמן כתב ספר על הפרשה, הדגיש כי "אין דבר דומה יותר לפרשת 'עסק הביש' משנות החמישים מאשר הפרשה הזאת, וכולם זוכרים את מאבקו של דוד בן גוריון לחקור את הפרשה. לכל אורך הדרך התנהלות החקירה היא בעייתית. במצ"ח יש גם אנשים הגונים, אך השאלה היא מדוע היועץ ויינשטיין לא מגיע להחלטה?".

עוזר היועץ נזרי השיב כי אין "איננו נמנעים מלחקור רמטכ"ל, ואיננו עושים הנחות לאיש, אך אנו בודקים על פי חומר הראיות המקצועי. אפשר לחלוק עלינו מבחינה מקצועית ועל כך יכולות להיות דעות שונות".

מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס, שכתב את מרבית הדו"ח, הוסיף כי "אמרתי ליועץ המשפטי שיש מספיק חומר לכתב אישום, ואין שום סיבה להמתין. בישיבה הבטיח לי רז נזרי עצמו כי ימתין עוד כשבועיים". בתגובה טען נזרי כי כשם היועץ המשפטי לממשלה לא מנחה את המבקר מה לחקור כך גם הפוך. "יש ראיות נגד הרפז, ואין צפי שנגלה שנעשה לו עוול והוא צח כשלג. אך אנו ממתינים לעובדות נוספות, ולא נגיש כתב אישום אלא כשכל המכלול גלוי".

 בסיכום הדיון, הוועדה ביקשה ממנכ"ל משרד הביטחון לקבל עדכון בתוך חודשיים על התקדמות החקיקה במינוי הרמטכ"ל, זמן כהונתו, ממלא מקומו, וכן "חוק המוסד". אם לא תקודם החקיקה הממשלתית ייזמו חברי הכנסת הצעות חוק פרטיות בעניין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן