Skip to content

דברים שהצרכן הישראלי הסופר-סוציאלי אינו רואה

בעל הבית ימלצר היום, אבל בגלל שהוא בעלים של עסק לא מגיעות לו זכויות סוציאליות, בכלל ולמי אכפת שהוא עובד שבעה ימים בשבוע. נראה אותו סוגר יום אחד למנוחה, פשוט לא נבוא אליו יותר. אנחנו הרי חיים בעיר ללא הפסקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זו לא השבת ולא הכשרות ולא החומוס ולא המחסור בהפסקות של תל אביב. זו פשוט הצביעות והאטימות של הצרכן הישראלי. הצרכן הישראלי הכל כך יפה שלנו, זה שמתעצבן על ייצוא הגז ומיד לאחר מכן הולך לקנות בשופרסל, זה שזועק חמס על המיסים הגבוהים ועדיין מחייך למוסכניק שלו שעושה לו הנחה כי הוא משלם במזומן.

אותו צרכן ישראלי גם התעצבן נורא לראות השבוע את הפוסט ב"סטטוסים מצייצים" בפייסבוק של המלצרית שהתפטרה מחומוסיה בתל אביב בשל יחס משפיל מההנהלה ובגלל שמשכורתה היתה מבוססת על טיפים בלבד. נכון – אסור בשום פנים ואופן להתייחס לעובד בצורה משפילה, שזה כמובן כולל קודם כל מנהלים ומעסיקים של עובדים, אבל משום מה לצרכן הישראלי שלנו קצת פחות מפריע להסתכל על מספר אנשים לא מועט מהזן שלו שחושבים שאם קנו חומוס ב-30 שקל יש להם זכות מלאה לבקש צ'ופר אם החומוס הגיע בתוך שבע דקות ולא חמש וגם לא להגיד תודה או שלום, להדליק סיגריה איפה שבא להם, לזרוק אותה על רצפת הכניסה לבית העסק (שהמלצרית מנקה) ועוד כהנה וכהנה. זה לא נחשב יחס משפיל, כמובן, כי הלקוח תמיד צודק.

הצרכן שלנו יודע לצעוק יפה מאוד שאיזה חוצפה זו לקחת 30 שקל על צלחת חומוס מסכנה ואיזה מניאק בעל הבית ולמה אצל הערבים בכפרים זה עולה 15 שקל ועוד מקבלים סלט חינם. זה שבכל מנת חומוס מעבר לעלות החומר גלם מגולמים גם מס הכנסה, ביטוח לאומי, מע"מ, חשמל, מים, שכירות, ארנונה, ביטוח, תשלומים לאקו"ם, תשלומים לפדרציה, תשלומים על המשחק כדורגל שמוקרן באותו הרגע ושאר ירקות הצרכן הישראלי לא זוכר, ושאם יכלל גם שכר מינימום למלצרים בתוך הסכום הזה החומוס יעלה 35 שקל אז הצרכן הישראלי שלנו לא יבוא לחומוסיה בכלל, כי לא קונים אצל גנבים.

הצרכן הישראלי הסופר-סוציאלי שלנו יתמוך בזכויות העובדים של המלצרית התל אביבית שלא מקבלת משכורת וזכויות סוציאליות ומרוויחה 50 שקל בשעה רק מטיפים, שזה, אגב, יותר ממה שמרוויחים רוב בעלי התואר הראשון במדינה, אבל הוא לא יילך וישאל את המלצרית אם היא הלכה בסוף החודש והצהירה על הטיפים האלו למס הכנסה, שזה מה שהיא אמורה לעשות בחוק – וכתוצאה מכך הרשויות יוכלו לגבות ממנה מיסים ולתת לאנשים עם משפחות שמרוויחים שכר מינימום וזקוקים להשלמת הכנסה. מצד שני, הוא גם לא ישאל את החומוסיה בכפר על אותו דבר, כי יש חומוס ב- 15 שקל, אז למה לחפור בעובדות.

במקום טיפ למלצרית (צילמה: שרית פרקול)

הצרכן הישראלי במישור אחר לגמרי גם יזעק חמס על הכפייה הדתית של סגירת בתי עסק בשבת בתל אביב, רחמנא ליצלן, אבל בזמן שהוא יושב לו על חוף הים בתל אביב ומתעצבן על המלצר המבוגר שהבירה הגיעה חמה מדי, הוא לא יראה בזווית העין שהמלצר הוא בעצם גם בעל העסק שהמלצרית הבריזה לו, כי היא רק מלצרית ולא חתומה על חוזה. ובאותה מידה שהזכויות הסוציאליות שלה נפגעות כתוצאה מזה, גם התחשק לה ללכת עם חברות לים ולא לעבודה באותו יום והיא בסך הכל מלצרית הרי, לא עובדת היי-טק. אז בעל הבית ימלצר היום, אבל בגלל שהוא בעלים של עסק לא מגיעות לו זכויות סוציאליות, בכלל ולמי אכפת שהוא עובד שבעה ימים בשבוע. נראה אותו סוגר יום אחד למנוחה, פשוט לא נבוא אליו יותר. אנחנו הרי חיים בעיר ללא הפסקה.

אתם מבינים? הצרכן הישראלי שלנו תמיד נדפק ותמיד עוזר למסכנים. כי דין מלצרית המרוויחה 50 שקל בשעה ולא מדווחת לרשויות המס וברור שהיא נדפקת ע"י בעל בית חמדן שהוא בעלים של מסעדה ולכן הוא חברה בע"מ ואוטומטית משוייך לזן הקפיטליסטים הנלוז, הוא כדין העובד בחברת הסלולר שמרוויח 23 שקל בשעה, משלם על כך מיסים בתלוש כחוק, ובעל הבית שלו הוא בסך הכל יזם ציוני נלהב ואיזה מזל שיש לנו אנשים שמשקיעים ככה במדינה הזאת, וכחלון האדיר הזה שהפריט את רשתות הסלולר ופתח את השוק כדי שלנו יהיו מחירים על הכיף-כיפאק, וכל זה רלוונטי עד שיחייבו אותי על חריגה בחשבון הסמסים ואז נכנס באמ-אמא שלהם ונצעק בטלפון על השליח, זה שמרוויח 23 שקל בשעה.

בעולם אוטופי מלצריות היו מרוויחות שכר מינימום, טיפ היה בגדר המלצה, בעלי תואר ראשון היו מרווחים יותר משכר מינימום וחומוס בתל אביב היה עולה כמו חומוס בפריפריה. ואגב, אף אחד לא היה רוצה ללכת לעסוק במלצרות בכלל, כי המקצוע היה מאבד מפריוילגיית המקצוע הכי רווחי בארץ לאנשים בלי תואר. בעולם אוטופי, חומוסיה בתל אביב ורשת מקדונלד'ס לא היו נחשבות אותו דבר בפני הרשויות. ויותר מזה, בטופ של האוטופיה – חומוסיה לא היתה צריכה לשלם יותר מיסים באחוזים מחברת טבע, נגיד. אבל את זה הצרכן הישראלי הסופר-סוציאלי שלנו לא רואה, הוא בדיוק עסוק מדי בשבת הזאת בקניות.

[related-posts title="עוד מאמרים מאת נעה שפיגל"]

________________________________________________________________________

נעה שפיגל

  • נעה שפיגל היא בעלת פאב ואשת תקשורת
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן