Skip to content

אלפי אנשים עם מוגבלות עדיין סגורים במוסדות

במדינות רבות בעולם, בהן ניו זילנד, בריטניה, קנדה ומדינות שונות בארה"ב, אחרוני המוסדות הממשלתיים כבר נסגרו, והמדינה משקיעה את משאביה בפיתוח שירותי דיור בקהילה. מחקרים רבים מראים בבירור שאיכות החיים של אנשים החיים בקהילה, יכולתם להשתלב וליהנות מן השירותים המוענקים להם וכן יכולתם לתרום, עולה באופן מובהק על איכות החיים של החיים במוסדות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קמפיין חדש של קרן רודרמן ועמותת בזכות, שעולה לאוויר היום, חושף את מצבם הקשה של בעלי המוגבלויות בישראל – אלפי אנשים עם מוגבלויות פיזיות, שכליות ונפשיות נשלחים על ידי מדינת ישראל למוסדות סגורים שבהם ישהו כל חייהם, בריחוק ממשפחתם ומחיי קהילה, בעוד מיעוט קטן בלבד זוכה לשילוב בדירות מוגנות בקהילה.

תמונה מהקמפיין

לפי נתוני משרד הרווחה, יותר מ-10,000 בעלי מוגבלויות בישראל נמצאים במוסדות סגורים (לא כולל ילדים, נוער וקשישים באשפוז גריאטרי), לעומת 1,370 בלבד שחיים בדיור מוגן בקבוצות של עד שישה אנשים בדירה.

מדובר באנשים עם מוגבלות שכלית, פיזית, או אוטיזם, שזקוקים וזכאים למסגרת מוגנת בתחומי הקהילה. משרד הבריאות, האחראי על מסגרות הדיור לאנשים עם מוגבלות נפשית, מפנה 600 איש למוסדות פרטיים וממשלתיים שבפיקוחו, אלפי אנשים נוספים חיים בהוסטלים ואנשים במצב סיעודי חיים במוסדות גריאטריים, גם אם הם צעירים.

במסגרת מאבקן של עמותת בזכות וקרן רודרמן עבור זכויות אנשים עם מוגבלות, יוצאים הארגונים בקמפיין רדיו ואינטרנט. לקמפיין נרתמו בהתנדבות השחקנית קרן מור והשף חיים כהן.

במדינות רבות בעולם, בהן ניו זילנד, בריטניה, קנדה ומדינות שונות בארה"ב, אחרוני המוסדות הממשלתיים כבר נסגרו, והמדינה משקיעה את משאביה בפיתוח שירותי דיור בקהילה. מחקרים רבים מראים בבירור שאיכות החיים של אנשים החיים בקהילה, יכולתם להשתלב וליהנות מן השירותים המוענקים להם וכן יכולתם לתרום, עולה באופן מובהק על איכות החיים של החיים במוסדות.

מקרים של התעללויות, הזנחה ופגיעה במטופלים

בניגוד למצב בעולם, בישראל ברירת המחדל היא הפניית אנשים אלה למוסדות סגורים, שבהם נחשפים פעם אחר פעם מקרים של התעללויות, הזנחה ופגיעה במטופלים. בשנה האחרונה בלבד הורשעו מטפלות במוסד אילנית בהתעללות ובמעשים מגונים; בנובמבר שעבר נסגר מוסד נווה יעקב בשל ההתעללות במקום, ו-70 עובדיו נחקרו במשטרה. בבית החולים הפסיכיאטרי איתנים הורשעו מנהלים ואנשי צוות בכיר בהזנחה ובהתעללות בדיירי בית החולים.

בישראל קיימים יותר מ-100 מוסדות בינוניים וגדולים שאליהם מופנית מרבית האוכלוסייה הזכאית ל"השמה חוץ-ביתית". רוב רובה של אוכלוסייה זו יכול וצריך לחיות בקהילה. אך המצב כיום הוא שרק 8% מאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות שכלית  ו-6% מאוכלוסיית האוטיסטים זוכה להגיע לדירה בקהילה, בעוד 82% מאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית מופנים למוסדות.

הקמפיין החדש "בית בקהילה – מפתח לחיים" שנועד להעלות את המודעות לנושא, עולה לשידור בתחנות הרדיו של קול ישראל באמצעות ארגון בזכות – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות, וקרן רודרמן, קרן פילנטרופית משפחתית שפועלת למען שילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה. קרן מור וחיים כהן, שנרתמו לנושא, קוראים בתשדירי רדיו לשחרר את בעלי המוגבלויות מהמוסדות הסגורים ולאפשר להם את הזכות הבסיסית לחופש. במקביל עולה קמפיין ברשתות חברתיות שכולל סרטון המציג את משמעות הפגיעה בזכויות האדם של אנשים הנמצאים במוסדות סגורים.

שירה רודרמן, מנכ"לית קרן רודרמן, אומרת כי "חברה מתוקנת בימנו צריכה לדעת  לקבל את כל אזרחיה ולא לחרוץ את גורלם של רבים מחוץ לקהילה. עלינו מוטלת האחריות לשנות זאת".

מנכ"לית ארגון 'בזכות', אסתר סיוון, מסבירה כי "המדיניות הקיימת מתעלמת מזכויות האדם הבסיסיות של האנשים לאוטונומיה, חופש תנועה,פרטיות וכבוד עצמי. הגיע הזמן שההפרדה וההזנחה יפנו את מקומן לטובת יצירת חברה מגוונת, תוססת ומקבלת. אנו קוראים למקבלי ההחלטות במשרדי הרווחה והבריאות לשנות את מדיניותם מן היסוד, לסגור באופן הדרגתי את המוסדות ולפתוח במקומם דירות בקהילה".

בעלי מוגבלויות בישראל במוסדות ובדיור מוגן בקהילה – נתונים:

  • כ-12 אלף בעלי מוגבלויות בישראל נמצאים במוסדות סגורים, לעומת 1,370 שחיים ב-363 דירות מוגנות בפיקוח משרד הרווחה והשירותים החברתיים.
  • כ-9,300 אנשים חיים היום במסגרות בינוניות וגדולות של משרד הרווחה (החל במוסדות שבהם חיים מ-17 אנשים במוסד ועד מוסדות בהם חיים מאות אנשים).
  • 7,777 מתוך ה-9,300 הם אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, 1,076 נכים פיזית, פגועי ראש, לקויות למידה קשות, ו-443 אנשים עם אוטיזם.
  • כ-2,000 אנשים נוספים חיים במסגרות שחיים בהן בין שבעה ל-16 אנשים.
  • במסגרות לילדים ולנוער חיים כיום כ-5,200 חוסים במוסדות בינוניים וגדולים.
  • 500 אנשים צעירים עם מגבלה סיעודית חיים בבתי חולים גריאטריים, שם הגיל החציוני של המאושפזים הוא 83.
  • כ-600 אנשים חיים ב"מגורים טיפוליים" – מסגרות מוסדיות באחריות משרד הבריאות.
[related-posts title="עוד בנושא אנשים עם מוגבלויות"]
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן