Skip to content

פיתוח ישראלי: חומר הדברה אורגני נגד מזיקי הקנביס

חברת אגרו שלף פיתחה נוזל הדברה המבוסס על חומר אורגני שדוחה ומשמיד את המזיקים. ההולנדים כבר הביעו התעניינות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פיתוח ישראלי חדש בשם "תמר-טק" מאפשר הדברה בחממות קנביס באמצעות חומרים אורגניים. הפיתוח הוא יוזמה של שני חקלאים צעירים והוא אושר על ידי משרד החקלאות לאחר סדרת ניסויי שדה, בשיתוף מינהל המחקר החקלאי, מכון וולקני.

קנביס רפואי
קנביס רפואי

בנוסף לבדיקת יעילות החומר נגד מזיקים, נבחן יבול הקנביס שגדל עם התחליב כדי לוודא שהשימוש בו אינו פוגע באיכות המרכיב הפעיל של הצמח.  מגדלי הקנביס המורשים בישראל חיפשו דרכים שונות ואורגניות ככל האפשר, כדי להצליח במלחמה נגד מזיקים שנהנים מעלי המריחואנה.

משרד הבריאות מטיל על המגדלים מגבלות על תנאי הגידול וריסוס נגד מזיקים בחומרים כימיים, בשל ציבור צרכני המריחואנה הרפואית. כיום אין בישראל תכשיר מורשה לענף ולכן מגדלי הקנביס חיפשו תכשיר אחר. חברת אגרו שלף הישראלית פיתחה תחליב בשם "תמר-טק", נוזל ההדברה החדש שמבוסס על השאלת נוגדנים מזני צמחים אחרים, שפיתחו לאורך האבולוציה חומרי הדברה טבעיים שאינם רעילים לאדם ולצומח אך קטלניים לחרקים. תכשיר כזה פותח גם לגידולי תות.

הפיתוח בא לפתור בעיה למגדלי הקנביס המורשים, שמתמודדים עם לחץ כבד לשמור על בריאות יבוליהם. הקנביס עצמו ידוע כצמח רגיש שמגיב במהירות לכל שינוי באקלים ולמזיקים. חקלאים פעילים בארגון  NCSM שבהולנד (האגודה ההולנדית לקנאביס רפואי) שמעו על הפיתוח החדשני והביעו עניין בתחליב. לדברי אורי יפה מחברת אגרו שלף, תוצאות הניסוי המוצלח בישראל הן קריצה לאמסטרדם הירוקה, שמצדדת במוצרים אקולוגיים. לדבריו, יש בהולנד פוטנציאל כלכלי גדול וענף הקנביס מכניס למקומיים כסף רב.

לגידול קנביס בשטחי המדינה יש חשיבות רבה כי עלות התרופה בגידול מקומי היא שבעה שקלים לגרם ואילו עלות של תרופה מיובאת מסתכמת ב-70 שקל לגרם. לכן, אם לא תימשך ההשקעה בענף, חלק ניכר מהחולים לא יוכל לעמוד בנטל לרכישת התרופה מיובאת. בנוסף לכך, כאשר תוכנס התרופה לסל התרופות, תגדל העלות למשק הישראלי. וכמובן, יצוא של מוצרי מחקר ופיתוח בענף מכניס כסף לישראל.

מיקומו של שטח הגידול אסור לפרסום מחשש לגניבות. כיום יש במדינת ישראל 11 אלף מטופלים בקנאביס, הצורכים תוצרת משמונה חוות גידול. מספר הרופאים המאשרים שימוש בתרופה צפוי לגדול לעשרים עד סוף שנת 2013.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן