Skip to content

איגוד לשכות המסחר: ציון "בלתי מספיק" למערכת המשפט

"מדד הבירוקרטיה" של לשכת המסחר ממקם את מערכת המשפט במקום האחרון והלא מכובד;  נשיא האיגוד, אוריאל לין: "במקום שמשרדי הממשלה ישרתו את משלמי המסים הם מתעללים בהם"; המשרד המצטיין בשירות למגזר העסקי הוא משרד התמ"ת  מאת רונית שימרון עוד שנת בירוקרטיה קשה עברה על הסקטור העסקי בישראל. ממדד הבירוקרטיה של איגוד לשכות המסחר לשנת 2011, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מדד הבירוקרטיה" של לשכת המסחר ממקם את מערכת המשפט במקום האחרון והלא מכובד;  נשיא האיגוד, אוריאל לין: "במקום שמשרדי הממשלה ישרתו את משלמי המסים הם מתעללים בהם"; המשרד המצטיין בשירות למגזר העסקי הוא משרד התמ"ת

 מאת רונית שימרון

עוד שנת בירוקרטיה קשה עברה על הסקטור העסקי בישראל. ממדד הבירוקרטיה של איגוד לשכות המסחר לשנת 2011, המבוצע באמצעות חברת "SQ השביל שלך להצלחה" וקבוצת גיאוקרטוגרפיה, עולה כי לא חל שיפור בהתנהלותם הבירוקרטית של משרדי הממשלה, שנמדדו במהלך השנה.

שי חיון, מנכ"ל SQ-השביל שלך להצלחה: "במחצית ראשונה של כל שנה חלה הרעה בבירוקרטיה, ובמחצית השנייה של כל שנה חל שיפור"

הארגונים שנמדדו הם משרדי הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר, התמ"ת, המוסד לביטוח לאומי, מערכת בתי המשפט ומכון התקנים.

המדד בודק את איכות השירות וחוויית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים, והוא מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.

שנת 2011 החלה עם ירידה בנתוני המדד, שהמשיכה גם ברבעון השני, אולם ברבעון השלישי והרביעי של 2011 חל היפוך מגמה, כאשר הציון השנתי הכללי עומד על 6.59, הנמוך מזה של 2010, אם כי עדיין גבוה יותר מהמדדים שאפיינו את 2009 ו-2008.

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "המדד מגביר את מודעות משרדי הממשלה לאיכות השירות, שניתן לעסקים, ויש משרדים העושים מאמצים לשיפורו. יחד עם זאת, שרי הממשלה ומנכ"לי משרדיהם צריכים להציב את שיפור השירות כיעד מרכזי בעבודתם. זוהי חובתם הבסיסית כלפי הציבור הרחב וכלפי המגזר העסקי. פחות פוליטיקה ויותר שירות. רמת שירות ירודה היא התעללות באזרח. במקום שמשרדי הממשלה ישרתו את משלמי המסים הם מתעללים בהם".

לדברי שי חיון, מנכ"לSQ" – השביל שלך להצלחה", בהסתכלות שנתית, ניתן לראות כי 2011 מאופיינת בעליה בבירוקרטיה. "ניתוח המדד במשך ארבע שנים מגלה לנו נתון מעניין של עונתיות בבירוקרטיה: במחצית ראשונה של כל שנה חלה הרעה בבירוקרטיה, ובמחצית השנייה של כל שנה חל שיפור", הוא אומר. "בנוסף, לאורך השנים נראה שיפור בתחושת הזמינות של משרדי הממשלה לעסקים, ובאיכות הפתרונות הניתנים".

חיון מסמן את משרד התמ"ת כיוצא מן הכלל בהתמדה שלו לטובת שיפור השירות, שכן קו המגמה של המשרד חיובי והמדד הגיע כבר לציון של 7.2.

אוריאל לין. רמת שירות ירודה היא התעללות באזרח

אז מי המשרד הכי בירוקרטי בשנת 2011? המוסד הבירוקרטי ביותר, ולפיכך הגרוע ביותר עבור המגזר העסקי, הינו מערכת בתי המשפט. מוסד זה נכנס למדד בתחילת 2011, עם ציון של 5.80 ולראשונה, ברבעון האחרון הציג עליה ברמת השירות והגיע לציון של 6.15. המשרד סגר את 2011 עם ציון ממוצע של 5.80 והינו המשרד הביורוקרטי ביותר.

את המקומות הבאים מאיישים על פי הדירוג מכון התקנים עם ציון של 6.21 – ציון הנמוך מהממוצע  הכללי של יתר המשרדים, העומד על 6.59. משרד הבריאות עם ציון שנתי של 6.30. משרד האוצר קיבל השנה 6.65, המוסד לביטוח הלאומי 6.62, משרד הפנים  6.77,  משרד התחבורה 6.86, ומשרד התמ"ת הוא המצטיין עם ציון של  7.20.

מדוברות בתי המשפט נמסר בתגובה: "המחקר שבנדון אינו מוכר לנו, כמו גם הנחות המוצא שבבסיסו, ולכן לא נוכל להתייחס באופן נקודתי לדברים. עם זאת, נציין כי מערכת בתי המשפט בישראל היא ממערכות המשפט העמוסות ביותר בעולם. המערכת מטפלת בכל רגע נתון בכפול תיקים מהממוצע המקובל בעולם המערבי. בהתאמה, ההשקעה התקציבית לכל תיק, היא מהנמוכות בעולם. מערכת בתי המשפט עושה כל מאמץ ליתן לבאי בתי המשפט את השירות הטוב ביותר שניתן, והיא עוסקת רבות בייעול תהליכי עבודה ובפיתוח מנגנונים אפקטיביים לניהול ההליך השיפוטי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן