Skip to content

האולטימטום שנתן הצבא למורסי יפוג מחר. מה יקרה?

ריאיון מיוחד ל"מגפון" עם שלושה מאזרחי מצרים המצפים להתפטרותו של הנשיא מורסי. בצד הרצון העז לראות את מורסי פורש ואת האחים המוסלמים מחוץ לשלטון, קיים חשש כבד מפני מלחמת אחים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעוד נשיא מצרים מוחמד מורסי עיסא אל עיאט מתבצר בתוך ארמונו בפרוורי קהיר, ובעוד הוא ומפלגת האחים המוסלמים נתונים לאולטימטום צבאי שמשמעותו כי עליו לפנות את כיסאו תוך פחות מארבעים שעות, ההפגנות נמשכות בכל כיכרות המדינה ובכיכר תחריר בקהיר.

האולטימטום שניתן למורסי על ידי הצבא אומר בבירור כי עליו להיענות לדרישות העם, שהן למעשה דרישה אחת חד-משמעית להתפטר מתפקידו. הצבא המצרי הגדיל לעשות למען עידוד העם והצדיע למהפכה באמצעות מסוקים צבאיים שחגו מעל המפגינים ופיזרו דגלים של מצרים.

מסוקים של הצבא המצרי חגים מעל קהיר לאות הזדהות
מסוקים של הצבא המצרי חגים מעל קהיר לאות הזדהות

תוך כך חגו מסוקים צבאיים בהזדהות מעל כיכר תחריר כדי להצהיר כי הם נמצאים באוויר למען שמירת שלומם של המפגינים. הזדהות הצבא עם העם היא ייחודית לעם הערבי מצרי, ושונה ממה שראינו בלוב, סוריה, טוניסיה ותימן.

"הדור הצעיר רוצה נרמול היחסים עם ישראל". היבה חמדי

מצרים עצמה שרויה במצב קשה. התעשייה המצרית כמעט שבתה לגמרי מאז תחילת המהפכה. מפלגת האחים המוסלמים התגלתה כמי שאינה מסוגלת ויודעת לנהל את המדינה, הציבור מתקשה למצוא פרנסה והרעב כבד.

בנוגע לישראל, לא מעט מציבור המפגינים, ובייחוד הדור הצעיר, שרוצים בנרמול יחסים עם ישראל ושלום במזרח התיכון, לא קיבלו בעין יפה את מפגשו של מורסי עם נשיא איראן הקודם, מחמוד אחמדינז'אד. כך אמרה היום ל"מגפון", היבה חמדי, מתורגמנית ומורה לעברית, תושבת קהיר.

מחר יסתיימו 48 השעות שהקציב מפקד הצבא המצרי, הגנרל עבד-אלפתאח א-סיסי, למורסי. האחרון כידוע סירב להתפטר.

לשאלה הקריטית – מה צפוי להתחולל בתום 48 שעות אלו, אמר מוניר מחמוד, תושב קהיר, פרשן לענייני ישראל ומדריך טיולים בעברית לישראלים, כי קיימים שני תסריטים ברורים: הראשון הוא שארגון האחים המוסלמים ישמע לקול ההיגיון וייענה לרצון העם המצרי בשעות הקרובות ויקרא בעצמו לבחירות מוקדמות כדי לצאת בכבוד מהסבך. כך הוא ינצל את הזדמנות הפז שהצבא העניק לו לשמור על מעמדו וארשת פני הארגון כלפי ציבור בוחריו.

התסריט השני הוא שהאחים המוסלמים יבחרו באופציה של התאבדות פוליטית ופיזית ויתחילו להתגרות בהמוני העם המצרי המגובה בצבא שלו ובשאר מגזרי העם. "אז, לצערי הרב, יהיו התנגשויות אלימות ושפיכות דמים לשעות ואולי לימים קצרים", אומר מוניר ומוסיף כי "אז הצבא יתערב וישים קץ למשטר הרוצח של האחים". מוניר נמנה עם מתנגדיו של מורסי. "מבחינתנו מורסי אינו עוד נשיא מצרים, הוא עדיין נציג של ארגון האחים המוסלמים והעם המצרי יצא לשמור על הזהות שלו", הוא מדגיש.

היבה חמדי אופטימית יותר: "אני חושבת שמורסי יתפטר. לא נראה לי שהאחים המוסלמים אטומים וטיפשים להתנגד לצבא שלנו".

האם לדעתך ההמון עלול לפרוץ היום לארמון?

מוחמד מג'די

מוניר: "אין אף אחד במצרים היכול לנבא מה יקרה אם מוחמד מורסי לא ייענה לאולטימטום של צעירי העם המצרי עד הערב. זו תהיה התגרות וזלזול ברצון של העם. לכן הקצב של הצעירים שמובילים את העם מקדים את הצבא ביממה". מוניר רמז בדבריו כי האלימות תפרוץ. ואכן מיליוני המפגינים מהווים חומר נפץ שעלול להיות מוצת בכל רגע.

מוחמד מג'די, עורך עיתון "אל דסתור" וכתב לענייני ישראל, חושב אחרת והוא מביע בעצם משאלת לב:  "לא, לא. העם המצרי אינו ברברי  ולא יעשה זאת".

האם פיצוץ מנהרות החמאס ברפיח התסיס את העם המצרי? האם מורסי אחראי לכך?

מוניר: "מוחמד מורסי הצליח בגדול לשגר מסר חד-משמעי לעם המצרי כי הוא שם את ארגון האחים המוסלמים בעדיפות ראשונה על חשבון האינטרס הלאומי של מצרים, ואני צופה שכל מצרי אציל שיהיה בשלטון בשבועות הבאים יבקש להעמיד לדין את מורסי וכל מנהיגי הארגון (האחים המוסלמים) על כל הפשעים שפגעו במצרים ובמיוחד על המצב הביטחוני ואובדן ריבונות מצרים על סיני".

במה מתבטא בעיקר המחסור ברחוב המצרי, מזון? ביטחון?

מוניר: "חוסר הביטחון האישי ברחוב המצרי. כן, אנרכיה משתוללת בכבישים. זאת נוסף על מחיר מוצרי המזון והדלק".

האם ציפיתם שבשנת כהונה אחת מורסי יוכל להציל כלכלה שקורסת כבר 30 שנה?

מוניר: "אנחנו לא מצפים לפתרונות מיידיים כמו שחושבים בישראל ובעולם. העם המצרי יודע טוב לסבול ולצדד בכל מנהיג מצרי שלא מזלזל בשכל שלנו ויתנהג בשקיפות ויושר. אז השינוי יתחולל על ידי העם עצמו".

מג'די: "לא ציפינו שהשינוי והתיקון יהיו בלילה אחד. אבל הנשיא הנוכחי לא הציג משהו להוכיח שהוא רוצה לעשות משהו חדש במדינה בתקופת הכהונה שלו. הוא רק התמקד בהשתלטות על כל ממסדי מצרים לטובת זרם האיסלאם הפוליטי".

היבה: "מורסי הבטיח הרבה הבטחות ולא עשה שום דבר, כלום ממה שהבטיח. לא בדלק, ועוד מעט תהיה לנו בעיית מים שלא מטופלת" .

מה ציפיתם שיתחולל בשנה הראשונה?

מוניר: "החזרת הביטחון וחזרה לתיירות, שמשמעותם היא שיפור במצב הכלכלי".

מג'די: "בקיצור, מורסי צריך להתפטר כדי לשמור על האזרחים המצרים כמו שעשה מובארק. אין כאן שאלה של בחירה. אם לא יתפטר אולי נעמוד בפני שוקת שבורה".

מורסי נפגש בזמנו עם נשיא איראן הקודם, מחמוד אחמדינגא'ד. האם הקשר הזה התקבל בקרב העם המצרי באהדה לנוכח מרוץ הגרעין?

מוניר: "העם המצרי עמוס מצוקות, אין לו עכשיו זמן וכוח לחשוב על מה שמעסיק את הישראלים".
מג'די: "בדרך כלל אני לא מתנגד שמצרים מחדשת את יחסיה עם כל העולם, אפילו עם ישראל ואיראן. בעצם יש פרדוקס במדיניותו של מורסי. לפני הנשיאות הוא אמר שלא יתמוך בשום מדינה שמסייעת לאסד, אבל אחרי שנבחר נפגש עם נשיא איראן שמחזיקה את אסד מעל המים".

היבה: "העם דווקא קיבל אותה (את הפגישה) כאחת הפשלות שלו ושל הממשלה שלו".

האם יש לכם אופציות אחרות מלבד מורסי? מי הן?

היבה: "לא חושבים על זה עכשיו, העיקר שיסתלק. יש לנו אותן שאלות ששאלנו בזמנו של מובארק, ובזמן הנכון הופיעו המון אנשים שיש להם הפוטנציאל להיות נשיא מצרים. אז נחכה ונראה מה יקרה הפעם. בבחירות שהיו לא היו זיופים. בבחירות העם בחר אנשים חשובים, אבל הם פישלו. היתה להם תוכנית טובה והם היו מאוד מאורגנים וידעו למכור לנו את זה. אבל ברגע שעלו לשלטון לא יכלו יותר לארגן את מה שהבטיחו ולהוביל את העם המצרי והמדינה".

[related-posts]

 

 

,

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן