Skip to content

אמנה בינלאומית חדשה תסמיך גופים פרטיים להטיל עונשים על מפרי זכויות ברשת

איש אינו מכיר עדיין את המונח ACTA, אבל בעוד מספר שנים סביר להניח שלא ניתן יהיה לנהל שיחה על חופש הדיבור מבלי להזכיר אותו מאת עמית מנדלזון, מארסיי בעוד כל עיני העולם היו מופנות לקונגרס האמריקאי, דווקא מאירופה מגיע האיום הגדול ביותר על האינטרנט. אמנת ה-ACTA, שגובשה על-ידי מספר מצומצם של מדינות עשירות  ותאגידי ענק, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איש אינו מכיר עדיין את המונח ACTA, אבל בעוד מספר שנים סביר להניח שלא ניתן יהיה לנהל שיחה על חופש הדיבור מבלי להזכיר אותו

מאת עמית מנדלזון, מארסיי

חברי הפרלמנט הפולני מוחים

בעוד כל עיני העולם היו מופנות לקונגרס האמריקאי, דווקא מאירופה מגיע האיום הגדול ביותר על האינטרנט. אמנת ה-ACTA, שגובשה על-ידי מספר מצומצם של מדינות עשירות  ותאגידי ענק, תקים גוף שיילחם בהפצת מוצרים מזוייפים והפרת זכויות יוצרים. בפועל, תאפשר האמנה הפעלת למנגנונים פרטיים  לפקח על המתרחש ברשת ולאכוף עונשים כבדים – כולל מאסר – נגד מי שלשיטתם יפגעו בעסקיהם. כבר כיום נשמעות טענות כי אמנת ה-ACTA תחסל סופית את החופש באינטרנט ותאפשר לתאגידי הענק לשלוט על המידע הזורם בו.

האמנה, שנחתמה בחשאי, תכפה על גורמים מרכזיים באינטרנט, ביניהם ספקי אינטרנט, לבצע מעקב ולצנזר תקשורת מקוונת לצורך מניעת הפרת זכויות יוצרים ומכירת זיופים. הם יוכלו להטיל סנקציות על מפרי הוראות ואף עונשי מאסר.

מעבר לעובדה שמדובר במתן שליטה לחברות בעלות אינטרס עסקי ולגופים פוליטיים על צינור המידע של הציבור אחת ההשלכות של החוק היא מניעת תרופות גנריות ממדינות עניות, שכן קונצרני התרופות הענקיים הם מהגורמים המשפיעים על קידום החוק הזה.

אירופה שוקלת  האם לאשרר את ACTA. כבר היום ברור שחלק מחברי הפרלמנט האירופי שהביעו התנגדות לאמנה בעבר שוקלים מחדש את התנגדותם, בלחץ ממשלותיהם. ארגון אנונימוס מנהל מתקפה רבתי על אתרי ממשלות אירופה מזה שבוע, ובנוסף גם פונה לציבור ומבקש לפנות לטלפונים של חברי הוועדות השונות שאמורות לדון באמנה.

בשעות אלו מתנהל מסע החתמה על האינטרנט לעצומה שתובא לידי האיחוד האירופי למעלה מימליון חתימות נאספו רק על העצומה הספציפית הזו: לנוסח המלא של עצומת המחאה הקישו כאן

על האמנה כבר חתמו בראשית אוקטובר המדינות שיזמו את כינונה – אוסטרליה, ניו-זילנד, מרוקו, יפאן, סינגפור, דרום קוריאה וארה"ב. החודש חתמו עליו 22 מדינות אירופיות, ואחרי שהאמנה תאושרר על-ידי 6 המדינות המכוננות – היא תיכנס לתוקף.

כאמור, החוק מעורר התנגדות רבה בעולם כולו בשלהעובדה שהוא מועבר באופן כמעט חשאי, ללא דיון ציבורי ומבלי שנמצאה עדיין נוסחה להגדרת של נושא המידע הדיגיטלי. בפולין יצאו המתנגדים להפגין נגד החוק, והאופוזיציה בפרלמנט הפולני הביעה את מחאתה כשחבריה חבשו מסכות אנונימוס בפרלמנט. גם בצרפת יצאו בסוף השבוע בכל רחבי המדינה מפגינים לרחובות, כשבו-זמנית סופגים אתרי אינטרנט של הממשל מתקפות מצד פעילי אנונימוס.


ארגון אנונימוס מסביר את אמנת האקטא

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן