Skip to content

רימו אותם, שיקרו להם, והם ידעו לזהות מתי זה מסריח

הם יצאו להפגין שוב, שנה אחרי, כי אין עתיד לעם המצרי עם האחים המוסלמים. יש רק סיסמאות בחירות ריקות מתוכן, דאגה לעשירים הישנים ועוד עשירים חדשים, ואת המחיר שוב משלמים האזרחים. שם הם לא הסכימו לקבל את המנטרה שבעוד שנתיים נרחץ כולנו בחלב ודבש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שנים שאמרו לנו כי כשהענק הסיני יתעורר ישונו סדרי עולם. הענק התעורר, ואכן שונו סדרי עולם. התעוררות, זו המילה הכי ממצה שיש לי לסיכום של המהומות בעולם הערבי מאז 18 לדצמבר, 2010, עם מותו של מוחמד בועזיזי, בעל דוכן פירות בטוניסיה. זה היה האירוע המכונן הכי חשוב בהיסטוריה שנכתבת ממש ברגעים אלה בכל העולם הערבי. אדם נואש אחד הקריב את חייו רק בשביל להראות שנמאס לו משחיתות פקידי העירייה המקומיים, ואולי בכלל זה רק היה סימבולי וכוון נגד השלטון הדיקטטורי של נשיא תוניסיה, זין אל-עאבדין בן עלי, שנמשך 23 שנים ברציפות מושחתת, כיאה וכמקובל בעולם הערבי והסובייטי.

ואז הם התעוררו. כל העולם הערבי התעורר, ויצא לרחובות. הם דילגו על כל שלבי הביניים של הפגנות קטנות ושחררו את כל הקיטור העצום שנצבר שם, בבת אחת. התעוררות אזרחית אנרגטית גדולה מפיצוץ אטומי.

חוגגים את סילוק הנשיא מורסי
חוגגים את סילוק הנשיא מורסי

כל העולם הערבי זה כל מי שאנחנו מכירים כעולם הערבי, בני הדודים שלנו, השכנים. מכל כיוון אפשרי, אפילו בירדן, רק שם כוחות בינלאומיים ותקשורתיים עדיין עוזרים למלך לשמור ממלכתו. אזרחים כמוני וכמוכם, רוצים חופש, שגשוג, שלטון נקי ולא מושחת, פוליטיקאים שדואגים לעם במקום לכיס האישי והמשפחתי שלהם, לא עוד סיסמאות בחירות מטופשות והבטחות ריקות מתוכן.

להתקיים במינימום הנדרש, לחיות ולא לקבץ נדבות

הם לא מחפשים פוליטיקאים שממליכים את עצמם ואת יורשיהם, ואת המדים הנוצצים שלהם ומפגני הצבא המרשימים כשבקושי יש להם כסף לעשר פיתות ליום. זו לא התעוררות אזרחית-דמוקרטית-אידיאית, אלא התעוררות כלכלית, פיננסית, קטנה ואישית. בועזיזי עבד בשביל כסף, רצה להתקיים במינימום הנדרש, לחיות ולא לקבץ נדבות. רצה את מה שאתם רוצים, בלי שופינג יוקרתי, סתם קפה בבית קפה, אולי גם עם מאפה. כסף, זה כל כך פשוט, רק כסף, ולא עושר מופלג. כסף להתקיים היום, מחר, בעוד שבוע. לא רצה מיסים לא צודקים, שחיתות פקידותית שאי אפשר להתקיים בגללה ובלעדיה.

זה מה שרוצים  האזרחים בלוב, במצרים, אולי גם בסוריה. להתקיים בכבוד בלי השליט הגדול. אפילו בטורקיה נמאס להם משלטון ארדואן, ורק בגלל הפן המוסלמי הפנאטי. הסיבה היא בדיוק כמו בטוניסיה, כיכר אחת, סימבולית לעיר שלה, שמיועדת להריסה, ופעם לפני כמה שנים לא רחוקות השליט היה עושה מה שהוא רוצה. היום זה נגמר, העם הטורקי מתמרד בגלל כיכר אחת, וארדואן מספיק חכם להבין את המלכוד שלו. לא יכול להיכנע להם ולא יכול להילחם בהם יותר מדי. הפחד מאובדן השלטון מנקר גם בו. אם כאן הוא ינצח, בפעם הבאה הוא יפסיד, וגורלו יהיה בין קדאפי לאחים המוסלמים במצרים.

חשבו שלאחים המוסלמים יש פתרון, כי האחים צעקו צדק חברתי

הם התעוררו פעם אחת במצרים נגד מובארק, שליט מושחת בכל רמ"ח בנקאיו, שגנב עשרות מיליארדי דולרים מהקופה הציבורית, כי במדינות ערב אין קופה ציבורית, יש את קופת השליט, המלך, שמחלק נדבות להמונים. מי אמר פוטין ולא מפחד? חשבו שלאחים המוסלמים יש פתרון, כי האחים צעקו צדק חברתי, ושוויון בנטל, ופחות מיסים, ויותר פיתות וליותר לימודים בבתי ספר, וניקח מהעשירים, ולא נחלק לחברים של השלטון גז ודלק במאות מיליארדי דולרים. אז הם אמרו, ובחרו בהם, כי הנה השינוי המיוחל משלטון מובארק שהחל בדיוק בזמן תחילתו של שלטון הליכוד. יש עתיד לעם המצרי.

ואז הם יצאו להפגין שוב, שנה אחרי, כי אין עתיד לעם המצרי עם האחים המוסלמים, יש רק סיסמאות בחירות ריקות מתוכן, דאגה עמוקה יותר לעשירים הישנים ועוד עשירים חדשים, ואת המחיר שוב משלמים האזרחים. שם הם לא הסכימו לקבל את המנטרה שבעוד שנתיים נרחץ כולנו באמבטיות חלב ודבש. רימו אותם, שיקרו להם, הונו אותם מספיק, הם יודעים לזהות מתי זה ממש מסריח. אולי המצרים מגלים מחדש את מצריותם. עוד שמונה חודשים למנייאק, גם אנחנו סופרים שנה.

כמו במדבריות הערביות, העמים הערבים צמאים לחיים נורמליים, כאלו שהם רואים ושומעים ומפנטזים עליהם, אלו שיש באירופה לשם הם פלשו בעשרות מיליונים, וממשיכים לחפש אחר חיים טובים יותר במדינות שאינן ערביות. האינטרנט הסביר להם את הצורך בנורמליות שאינה דיקטטורה ערבית, ייבש להם את צו הצייתנות, וביובש הסוציו-אקונומי שהם חיים בו, מדורת הפייסבוק נדלקה בקלות. זו מהפכת הדורות הבאים בעולם הערבי, של צעירים שחיים מאחורי מחשב ויודעים כמה טוב יכול להיות בחוץ. הם יודעים למדוד את כוחם הפוליטי ולתעל אותו למלחמה על הבית, על החיים שלהם, למען כולם. למען המדינה שלהם, שתהיה בדיוק כמו שהם רוצים ולא אחרת.

האיסלם חוטף את המכה הקשה מכולם –  התעוררות הלא מאמינים

העולם הערבי הזה מתקומם נגד העולם המוסלמי, שהחליט שהוא ורק הוא זה העולם הערבי החדש. אבל מוסלמים אלו לא פרסים, ולא עיראקים, ולא מצרים ולא לובים. אחרי שנים ארוכות האיסלם חוטף את המכה הקשה מכולם –  התעוררות הלא מאמינים. מי שהעלה את האיסלאם לצמרת השלטון מבין היום שאין בדת הזו דבר וחצי דבר למען העם, אלא רק למען הדת וכוהני הדת הארכאיים שלו, נוטפי רעל, דם ושנאה. האיסלאם הופך לא רלוונטי במדינות בהם הוא צמח בכוח, והשאלה היא מתי אירופה תתעורר ומה היא תעשה.

ארה"ב מוכיחה מידי חודש בחודשו, נשיא יוצא ונשיא נכנס, שאין להם מושג קלוש בעולם הערבי-מוסלמי. הם תמיד מהמרים על השלטון הלא נכון. אולי הגיע הזמן שיפסיקו להתערבב בכל הנושאים המדיניים בעולם. צפון קוריאה, סין, דרום אמריקה, סוריה, מצרים, החמאס בעזה (אלוהי קונדוליסה, כמה שהיא טעתה בעניין החמאס בעזה), ועוד, עדיין הם טועים ומטעים, ואני מקווה שלא נחטוף את הנשורת מהטעויות שלהם.

הלאה, יש לנו שלל פרשנים מדיניים וצבאיים בכירם ובכירים יותר. בתחילת השבוע אנשים מכובדים אמרו לנו שזו התקוממות רגעית, קטנה, בר חלוף. הם שאומרים לנו כל יום כי מחר אסד נופל, לא רואים ומבינים את מה שיש להם מתחת לאף. הם הפרשנים שסועדים על שולחנם של בכירי המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון, השר האסטרטגי ושאר הסרים דורשי כבוד, ומקבלים מהם "סקירות עומק", ניתוחים מדיניים-צבאיים מובחרים מגובים בסודי סודות ומקורות מודיעיניים.

אם אלו הם הפרשנים שלנו, שמספרים לנו את מה שמספרים להם, אנחנו בבעיה גדולה מאוד. נכון אהוד – "עוד כמה שבועות שלטון אסד ייפול 2012" – ברק?

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת זיו טרנר"]

11 Comments

  1. יפה
    5 ביולי 2013 @ 22:53

    אם נשתמש בז'רגון המונחים המצרי: מובארק שלנו הוא נתניהו. הציבור שרצה שינוי הצביע למורסי שלנו הוא לפיד אבל זה – לא עברו דקותיים וחבר למנגון הרקוב ובגד בכל הבטחה שנתן לפני הבחירות. לא רק שלא שינינו דבר בבחירות האחרונה , אלא הדמוקרטיה הישראלית עצמה חטפה חבטה אנושה לבטן. וכאילו שזה לא מספיק השקרן מרמת אביב מנסה לקעקע את הדמוקטיה שעל כנפיה שדד את קולות המצביעים ולמנוע ממתחרים פונטציאליים להכנס לכנסת הבאה ע"י העלאת אחוז החסימה.

  2. דניאל
    5 ביולי 2013 @ 8:58

    וכמובן שמחנה "הצדק חברתי" חף מסיסמאות ויש לו את כל הפתרונות.

  3. צדוק התקוה
    4 ביולי 2013 @ 23:48

    אתה מגזים נערי הגבעות סתם פרחחים לא שמעתי שנכנסו לכפר ערבי ושחטו משפחה כמו הטבח באיתמר

  4. צדוק התקוה
    4 ביולי 2013 @ 20:01

    האיסלמיסטים לא יעברו בשתיקה על גרושם מהשלטון הם כבר קוראים לעם המצרי לצאת אל הרחובות ביום שישי אחרי התפילות להפגין נראה לי שמרחץ דמים עומד לעבור על מיצרים בקיצור שקט לא יהיה דמוקרטיה ענין של חינוך ולא סיסמאה ריקה עד שהעולם הערבי יגיע לדמוקרטיה כמו במערב יקח לו מספר דורות

    • עמית מנדלזון
      4 ביולי 2013 @ 20:25

      עכשיו אתה גם נביא ? הרי אף אחד לא צפה את הסיפור הזה, כולל לא "גדולי" הפרשנים, אז אתה משוכנע שיהיה מרחץ דמים ? בעיקר כשהצבא בעסק ? מעניין

      • צדוק התקוה
        4 ביולי 2013 @ 20:31

        לא נביא אבל ימים יגידו ………יש לך עסק אם אנשים איסלמיסטים פונדטליסטים מטורפים

        • עמית מנדלזון
          4 ביולי 2013 @ 20:35

          לא יותר מטורפים מהמשיחיסטים של נפתלי בנט שלנו

          • צדוק התקוה
            4 ביולי 2013 @ 23:40

            הגזמתה אתה משווה את האיסלמיסטים לאנשי נפתלי בנט
            לא ראיתי שאנשי בנט תופסים מוסלמי וחותכים לו את הגרון [דניאל פרל ז"ל] האיסלם הוא יותר קיצוני אכזרי מאשר היהדות הגזמתה בגדול אין שום השוואה

          • עמית מנדלזון
            4 ביולי 2013 @ 23:44

            ממש לא לנערי הגבעות המתנחלים יש כמה גולגולות של ערבים בחגורה גם כן

      • צדוק התקוה
        6 ביולי 2013 @ 17:58

      • צדוק התקוה
        8 ביולי 2013 @ 10:06

        "34 הרוגים הבוקר [יום ב]מירי הצבא המצרי"
        חברי התנועה התקהלו הבוקר מול מטה המשמר הרפובליקני, בו עצור הנשיא המודח מורסי, ודרשו לשחררו. כשהתקרבו לבניין נפתחה לעברם אש
        עמית מנדלזון לא צריך להיות נביא למי שחי במזרח התיכון עם שכנים ברברים
        מקווה שתגובתי לא תמחק

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן