Skip to content

אובמה נילחם להפחתת הזיהום הפחמני

יוזמת אובמה נקראת "תכנית הפעולה לשינוי האקלים". תעשיית החשמל אחראית ל-40% מהזיהום הכללי. אובמה מעוניין לצמצם את התלות במקורות האנרגיה הרגילים ולהסיט את השימוש לאנרגיות חלופיות: גז טבעי, אנרגיה גרעינית, אנרגיה סולארית ורוח. כדאיות ההשקעות באנרגיות החלופיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשבוע שעבר, רגע לפני שנשיא ארה"ב המריא לביקורו המתוקשר בדרום אפריקה, הספיק להכריז על המלחמה הבאה הגדולה שלו. התזכיר שפורסם ביום ב' (24.6) בתקשורת, שעליו חתום אובמה בכבודו ובעצמו, נפתח בנימה נחושה: "בכל יום שחולף, הדחיפות לשינוי באקלים מתעצמת. בנאום שנשאתי לאומה בעבר הבהרתי, כי הממשלה בראשותי מחויבת להפחתת הזיהום הפחמני אשר גורם לשינויים באקלים, הכנת האומה לשינוי האקלים הצפויים, וזירוז המעבר למקורות ייצור ברי קיימא של אנרגיה".

התעשיות המזהמות ביותר בארה"ב

 

מקור: הבית הלבן
מקור: הבית הלבן

 

 

רוח גבית לאנרגיה האלטרנטיבית

אם ננסה לתרגם ל"שפת שוק ההון" את הנקודה השלישית הנוגעת לרצון הממשל האמריקני לקדם את השימוש במקורות אנרגיה ירוקים, אזי נאמר שמדובר ברמיזה עבה מאוד על כך שתעשיית האנרגיה האלטרנטיבית צפויה לזכות לרוח גבית בתקופה הקרובה מצד הבית הלבן.

לסיכום המחצית הראשונה של 2013 עבור סקטור האנרגיה הירוקה בבורסה האמריקנית, ניתן לראות, כי גם ללא התמיכה הנוכחית של הבית הלבן בקידום התחום, זכה סקטור האנרגיה החלופית לרוח גבית מצד המשקיעים. הדוגמא הבולטת לכך היא מניית טסלה (סימול: TSLA), יצרנית כלי הרכב החשמליים שהפכה להיות חביבת הסוחרים כשהשביחו את ערכה ב-248% מאז ראשית השנה.

צמיחה כלכלית של האנרגיות הנקיות

יוזמת אובמה הנקראת "תוכנית הפעולה לשינוי האקלים", סימנה את האויב הגדול והמזהם ביותר – מגזר החשמל. על פי ההודעה עולה, כי תעשיית החשמל אחראית ל-40% מהזיהום הכללי. על כן אובמה מעוניין לצמצם את התלות במקורות אנרגיה הרגילים ולהסיט את השימוש למקורות אנרגיה חלופיים, כגון: גז טבעי, אנרגיה גרעינית, אנרגיות מתחדשות (אנרגיה סולארית ורוח). אובמה סבור שההשקעה בטכנולוגיות אלו תתרום לצמיחה כלכלית וטכנולוגית של מגזר האנרגיות הנקיות.

נציין עוד, כי היוזמה הנוכחית מגיעה בהמשך לרפורמות שהתחוללו בארה"ב לאחרונה בהובלת הסוכנות להגנת הסביבה (EPA) כשהחלה לפעול לצמצום פליטת המזהמים מסקטור התחבורה. התקנות החדשות כוללות מגבלות מעודכנות בנוגע לפליטת גזי החממה מרכבים חדשים ומשאיות קלות, שיכנסו בהדרגה עד 2025, כשבנוגע למשאיות כבדות, התקנות צפויות להיכנס לתוקף עד 2018.

נזקי החום ב-2012 בארה"ב

הקטליזאטורים אשר ככל הנראה גרמו לאובמה למהר בביצוע רפורמות מרחיקות לכת, היו העובדות בשטח: שנת 2012 היתה השנה השנייה החמה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. כמות המשקעים הממוצעת ב-2012 הייתה נמוכה ב-2.57 אינץ' מהממוצע הרב שנתי במאה השנים האחרונות. כמו כן, דורגה השנה החולפת במקום ה-15 ברשימת השנים הצחיחות ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. כתוצאה מהשילוב בין החום והיובש, נשרפו יותר מ-9.3 מיליון דונם. ההתחממות העולמית וזיהום האוויר, הביאו איתם השלכות כלכליות, אשר עלו למשק האמריקני הון רב. על פי הדיווח של הבית הלבן, ההוצאה המצרפית על מיזוג אויר ב-2012 הסתכמה ב-30 מיליארד דולר, סופות ההוריקן סנדי ואייזיק עלו למשק כ-67.3 מיליארד דולר, ונזקי הרכוש כתוצאה משריפות הסתכמו ב-1 מיליארד דולר.

אם אכן התוכנית להתמודדות עם שינוי האקלים של אובמה תקרום עור וגידים, היא צפויה להשפיע על מגוון רחב של תעשיות, ובעיקר תניב חדשות חיוביות עבור שוק האנרגיה הנקייה.

כיצד אפשר להיחשף לתחום?

פרט להשקעה ישירה בחברות הפועלות בתעשיית האנרגיה האלטרנטיבית, ניתן להיחשף באמצעות השקעה ב-ETF המתמחה בתחום זה. דוגמאות ל-ETF: Market Vectors Nuclear Energy (סימול: NLR) תעודה זו מתמקדת בהשקעה בחברות גלובליות העוסקות בפיתוח אנרגיה גרעינית. מדובר בתעודה קטנה יחסית המנהלת כ-213 מיליון דולר.

דוגמא נוספת היא תעודת Claymore/MAC Global Solar Index (סימול: TAN). זוהי תעודה המתמקדת בהשקעה בחברות הפועלות בתחום האנרגיה הסולארית. היא עוקבת אחרי ביצועי 25 חברות המייצרות ציוד עבור הלקוח הסופי. מתחילת השנה זינקה תעודה זו ב-53%, בעוד שמדד דאו ג'ונס רשם עלייה של 14% בלבד.

תעודה נוספת: PowerShares Glbl Clean Enrgy Port (סימול: PBD) אשר עוקבת אחר ביצועי WilderHill New Energy Global Innovation Index. מדד זה כולל חברות המתמקדות בפיתוח מקורות אנרגיה ירוקה. היקף הנכסים המנוהלים של תעודה זו מסתכם ב-67.2 מיליון דולר. מתחילת השנה רשמה תעודה זו תשואה חיובית בשיעור של 28.5%.

שורה תחתונה: ככל שהאנושות מתקדמת מבחינה טכנולוגית, כך גדל הצורך למצוא חלופות אנרגיה מזהמות ומזיקות פחות. במידה והפוליטיקאים בעולם לא יסירו מסדר היום את נושא זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית, סקטור האנרגיה החלופית צפוי ליהנות מכך.

הכותב הוא אנליסט במחלקת המחקר של אינפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן