Skip to content

צה"ל עצר לחקירה פעוט שנחשד כי השליך אבן

בניגוד לכל חוק האוסר לעכב, לעצור ולחקור פעוטות, עצר כוח צה"ל בחברון ילד בן חמש ותשעה חודשים ותישאל אותו שלא כדין. האב שסירב למסרו לידי צה"ל נאזק ועיניו נקשרו. בסיום התקרית נמסרו השניים לשיטור הפלסטיני שהחזירם לביתם. צה"ל: "צר לנו כי ארגון בצלם בוחר באופן מגמתי להפיץ סרטונים מסוג זה לתקשורת טרם בירור העניין עם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פעוט בן חמש שנים ותשעה חודשים נעצר ביום שלישי השבוע על ידי צה"ל סמוך למערת המכפלה בחברון. הילד נחשד בזריקת אבן לעבר מכונית של מתנחל שעבר באזור. אביו, שהגיע למקום לאחר שהאם סירבה למסור את בנה לידי החיילים, עוכב בעיניים קשורות ונלקח עם הילד לנקודה סמוכה. שם  נחקרו השניים ונמסרו לידי המשטרה הפלסטינית.

הילד מעוכב ע"י חיילים (לכידה מתוך סרטון בצלם)
הילד מעוכב ע"י חיילים (לכידה מתוך סרטון "בצלם")

במכתב ליועמ"ש איו"ש אומרת מנכ"ל "בצלם", ג'סיקה מונטל: "מהתיעוד עולה בבירור, כי אין מדובר בטעות של חייל בודד אלא בהתנהלות שנתפסה, באופן מבהיל, כסבירה בעיני כל המעורבים, לרבות קצינים בכירים", כותבת מנכ"לית בצלם, ג'סיקה מונטל, ומוסיפה: "תמוה במיוחד שבאף שלב של האירוע לא נדלקה אצל איש מהם נורה אדומה; לא העובדה שהפחידו ילד בן חמש עד עמקי נשמתו, לא האיום עליו ועל הוריו ב'הסגרה' למשטרה הפלסטינית, לא האיום לעצור את האב, שאין לו בסיס חוקי כלשהו, ולא איזוק ידיו של האב וכיסוי עיניו בנוכחות בנו".

ביום שלישי השבוע, ב-9.7.13, בסמוך להשעה 15:30 אחר הצהריים, עיכבו שבעה חיילים וקצין את וודיע מסוודה, ילד בן 5 ותשעה חודשים (תאריך לידתו בתעודת הזהות של אמו: 24.9.2007), בקרבת מחסום עבד, סמוך למערת המכפלה בחברון, זאת לאחר שלטענתם יידה אבן לעבר מכונית של מתנחל שנס במעלה הרחוב. תחקירנית "בצלם" מנאל אל-ג'עברי, שנכחה במקום, תיעדה בווידיאו את העיכוב מראשיתו. במקום הצטברו תושבים וקהל רב שניסה למנוע את המעצר. לאחר שהבינו כי האירוע מתפתח לממדים לא רצויים, העלו החיילים האת הילד לג'יפ בלוויית תושב פלסטיני ולקחו אותו לביתו, כשהוא מייבב בהיסטריה.

תיעוד של "בצלם": העיכוב הראשוני של הילד:

תיעוד "בצלם" (צילום: עימאד אבו שמסייה): המשך התקרית, האב ובנו מעוכבים:

כאשר הגיעו לבית, הודיע הקצין לאמו של וודיע כי בכוונתו לעצור את הילד ולהסגירו לידי המשטרה הפלסטינית האם המבוהלת סירבה לאפשר להם לקחת את הילד עד שיגיע אביו, כרם. בחלוף כחצי שעה מרגע עיכובו של וודיע הגיע האב כרם מסוודה לביתו ומפקד הכוח, קצין צה"ל, הודיע לו כי הוא עוצר את בנו כדי להסגירו לידי המשטרה הפלסטינית.

האם מתארת כי במשך כל אותה עת הסתתר וודיע מאחורי ערמת מזרנים בבית כשהוא בוכה בהיסטריה. ההורים הבהירו נואשות לקצין כי מדובר בילד בן חמש, אולם הקצין התעקש לקחת אותו למתקן הצבאי ברחוב ה- א-שוהדא, ואיים כי הצבא יעצור את האב אם ההורים לא ייענו לדרישה. לאחר מכן לקחו החיילים את האב יחד עם בנו הפעוט מהבית והובילו אותם רגלית למחנה הצבאי ברחוב א-שוהדא.

בעדותו מסר האב, כרם מסוודה, לבצלם: "כשהגעתי הביתה ראיתי כמה חיילים ליד הדלת של הבית שלי וקצין ניגש אלי והורה לי להביא את הבן שלי וודיע. גם לפני שהגעתי החיילים ניסו לשכנע את אשתי להסגיר את הילד אבל היא לא הסכימה לעשות את זה עד שאני אגיע. הקצין אמר לי שהוא מתכוון לעצור את ודיע ולהעביר אותו לקישור הפלסטיני. שאלתי את הקצין "למה שתעצור ילד בן חמש?". חייל שעמד ליד הקצין הראה לי אבן וטען שהבן שלי זרק אותה ושהיא פגעה בגלגל מכוניתו של מתנחל שנסע צפונה ליד מחסום עבד. ניסיתי לשכנע את הקצין שלא ייקח את ודיע למת"ק אבל הוא אמר שאם לא אביא את ודיע אני אעצר. […] נכנסתי הביתה והבאתי את ודיע שהסתתר בתוך הבית. הוא בכה".

כאמור האב ובנו נלקחו למחנה הצבאי,  שם עוכבו עוד חצי שעה. לאחריה אזקו החיילים את האב וכיסו את עיניו והובילו אותו עם בנו, רגלית, למחסום 56 הסמוך. במצב זה הם המתינו בשמש, עוד חצי שעה. מעדויות פלסטינים שנכחו במקום הגיע בשלב זה למחסום קצין צה"ל בדרגת סא"ל. האב, הדובר עברית, הבין  כי הוא קצין הקישור במקום. הבכיר החליט לתשאל בעצמו את הילד ושאל אותו מדוע השליך אבנים. הוא צולם נוזף בחיילים שעצרו את השניים, האב והפעוט, מול עיניי המצלמות ואמר להם: "בהיבט ההסברתי אתם עושים נזק". הוא הבהיר לחיילים שכאשר יש מצלמות באזור, יש "להתייחס יפה" לעצורים. לאחר מכן הסיר אחד החיילים את האזיקונים ואת כיסוי העיניים מהאב ונתן לו מים.

כעבור כמה דקות הגיעו למקום קצין מהקישור הפלסטיני מלווה בכמה שוטרים פלסטינים. החיילים הסגירו לידיהם את האב ואת בנו והשניים נלקחו לתחנת משטרה פלסטינית, שם תושאלו קצרות על האירוע ושוחררו לדרכם.

ב"בצלם" טוענים כי "מניסיון מצטבר של הארגון נראה כי קיים נוהל שבמסגרתו חיילים מעכבים קטינים פלסטינים החשודים ביידוי אבנים ומעבירים אותם במת"ק הפלסטיני לידי המשטרה הפלסטינית. נראה כי במקרה הנוכחי פעלו החיילים במסגרת אותם נהלים, שאין ולא יכול להיות להם בסיס חוקי כאשר הקטין הוא מתחת לגיל האחריות הפלילית".  

מצה"ל נמסר כי "צר לנו כי ארגון בצלם בוחר באופן מגמתי להפיץ סרטונים מסוג זה לתקשורת טרם בירור העניין עם צה"ל. מדובר בקטין שיידה אבנים לעבר כביש בחברון. כוח צה"ל עיכב את הילד, העביר אותו לידי הוריו והעבירו להמשך טיפול באופן מסודר למשטרה הפלסטינית". גורם צבאי ציין כי הילד עצמו לא נעצר בשום שלב וכי אבן שמיודה בידי קטין יכולה לגרום נזק לנפש. יחד עם זאת, הפנייה עצמה לא היתה מוכרת עד כה לגורמי הפרקליטות הצבאית ועם קבלת הפניה (מכתב בצלם) היא תיבחן על ידי הגורמים הרלוונטיים לברור נסיבות העניין. בצלם נטען כי בניגוד לטענת דובר צה"ל, מכתב תלונה מפורט על הפרשה נשלח בשעות הצהריים, יום קודם לפנייתה לתקשורת,  ללשכות יועמ"ש איו"ש, הפצ"ר, אלוף פקמ"ז, מפקד אוגדת איו"ש ודובר צה"ל. "כל הפקסים התקבלו, ובידינו אישורי המשלוח הרלבנטיים".
עם זאת, בצה"ל  לא הגיבו לשאלות מגפון בדבר חוקיות עיכוב או מעצר של קטין שגילו מתחת לאחריות הפלילית ואם נעצר קטין כזה, מדוע איננו מתושאל בהתאם לחוק הקובע כי תשאול ילדים יעשה אך ורק בידי חוקרי ילדים שהוסמכו לכך.

הילד ואביו מועברים לידי שוטרי הרשות. תיעוד "בצלם":

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    12 ביולי 2013 @ 9:48

    צה"ל עצר לחקירה פעוט שנחשד כי השליך אבן הרי הכותרת היא בלוף צה"ל לא עצר את הילד[פעוט נו ברצינות ילד בן חמש הוא לא פעוט] הוא העביר את הילד ואת האב לרשות המשטרה הפלסטנאית זה שבצלם הוא חד צצדי זה ידוע אבל לא צריך לקחת כל סרטון [ערוך] וכל הודעה של בצלם כתורה מסיני

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן