Skip to content

טקסס תאסור ביצוע הפלות לאחר השבוע ה-20 להריון

המושל השמרן ריק פרי יאשר את החוק, שעבר לאחר דיונים סוערים במיוחד ושמגביל את גישתן של נשים למרפאות המבצעות הפלות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
תומך ויאשר. המושל ריק פרי (מקור: ויקימדיה).
תומך ויאשר. המושל ריק פרי (מקור: ויקימדיה).

הסנאט של טקסס, אחת המדינות הגדולות והחשובות בארצות הברית, אישר בסוף השבוע חוק המגביל את ביצוע ההפלות ל-20 השבועות הראשונים להריון. האישור התקבל לאחר דיון ציבורי סוער במיוחד, שפילג את הציבור במדינה ומוסיף להתקיים גם עתה.

הייתה זו הפעם השנייה בה התבקש הסנאט של טקסס לאשר את החוק החדש. זאת, לאחר שבפעם הקודמת הצליחה הסנאטורית הדמוקרטית ונדי דיוויס לקיים פיליבאסטר ארוך שהביא לביטול ההצבעה. הפעם, הצביעו 19 סנאטורים בעד החוק ורק 11 התנגדו לו.

המושל הרפובליקני ריק פרי, התומך בגלוי בהגבלת האפשרות לבצע הפלות, זימן ביום שישי דיון מיוחד בנסאט, במטרה לדון בחוק שאושר יומיים קודם לכן על ידי בית הנבחרים של המדינה. בהצעת החוק נאמר כי לא תבוצענה הפלות לאחר השבוע ה-20 לקיום ההריון, מרפאות המבצעות הפלות תהפוכנה למרכזי ניתוח אמבולטוריים, יוגבל מאוד השימוש בתרופה RU486 המעודדת הפסקת הריון ורופאי הפלות חייבים לוודא שמרפאתם פועלת במרחק 30 מילין מבית חולים המאפשר אישפוז מיידי.

מבקרי החוק טוענים כי החוק יביא, הלכה למעשה, להפסקה כמעט מוחלטת של ההפלות בתחומי המדינה, בעיקר בקהילות הכפריות ושבעקבות אישורו נשים תחפשנה דרכים בלתי חוקיות כדי לסיים הריון בלתי רצוי. לעומת זאת, טוענים המחוקקים הרפובליקניים, שקידמו את החוק כי מטרתו אינה למנוע ביצוע הפלות אלא לדאוג לבריאותן של נשים הרות.

במהלך הדיון בסנאט של טקסס נשמעו מחאות קולניות משני הצדדים. באולם נכחו גם שחקני חיזוק מבחוץ, דוגמת הסנאטור לשעבר ריק סאנטורום, שהגיע במיוחד לבירת המדינה אוסטין כדי לתמוך בחוק. מולו התייצב הסנאטור הדמוקרטי מטקסס, קירק ווטסון, שנשא את הנאום המסכם ובו קרא לעמיתיו הרפובליקנים להצביע נגד החוק החדש. "נצלו את ההזדמנות הזו כדי לעצור, נצלו את ההזדמנות הזו כדי לחשוב, נצלו את ההזדמנות הזו כדי לא להקשיב למפלגים ולמועמדים כושלים לנשיאות", קרא כשהוא מכוון אל האורח שנכח באולם.

ואולם, תומכי החקיקה ובהם הסנאטורית הרפובליקנית ג'יין נלסון, לא ויתרו. "יש בחירה ברורה בהצבעה הלילה", אמרה, "האם אנו שומרים על אמות מידה רופפות, האם אנו מוותרים על אמצעי הגנה, האם אנו מתעלמים מההוכחות שאחרי 20 שבועות יש כאן תינוק שיש לו תחושות – או שאנו בוחרים בחיים".

הדיון היה, כאמור, סוער במיוחד. ביציע נשמעו לא מעט קולות זעם מצד הקהל. תומכי ההפלות קטעו את הדיונים, ואחת מהם אף פצחה בשיר מחאה, כבלה עצמה אל מעקה היציע והביאה בכך להפסקה זמנית של ההליך.

המושל, ריק פרי, כבר הודיע שיאשר בחתימתו את החוק החדש. "מחוקקי טקסס עשו היום את הצעד הסופי במאמץ ההיסטורי שלנו להגן על החיים", הצהיר לאחר ההצבעה, "חקיקה זו מתבססת על המחויבות החזקה והבלתי מעורערת שלנו להגן על חייהן ובריאותן של נשים. אני גאה במחוקקים ובאזרחים שלנו שהגנו ללא לאות על הטקסאנים הקטנים והפגיעים ביותר שלנו ועל הטקסאנים של העתיד".

"הורות מתוכננת", ארגון הפועל למען זכותן של נשים להפיל את עובריהן, פרסם מייד הודעת גינוי לחוק החדש וקרא לתושבי המדינה להדיח את הפוליטיקאים שהצביעו עבורו. "אם אנו כועסים על מה שקרה הלילה בטקסס – וגם על מה שקרה במדינות אחרות בכל רחבי הארץ – יש משהו שאפשר לעשות בקשר לכך", אמרה דוברת הארגון, דון לאגנס, "הרשמו להצבעה והצביעו עבור מועמדים שיגנו על זכותן של נשים לקבל גישה לשירותי בריאות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן