Skip to content

לפיד ולבני משדרגים את מערך הגבייה של משרדי הממשלה

השדרוג מיועד להסדרת כל ניהול החובות הקיימים במשרדי הממשלה בידי גוף אחד. המערך המשודרג יורכב ממנהלת בין משרדית, שתהיה אחראית על כל ההליך, וברשות האכיפה והגבייה יוקמו מינהל גבייה מרכזי ויחידה לגביית חובות באמצעות ההוצאה לפועל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד. צילום: דן בר-דוב
שר האוצר יאיר לפיד. צילום: דן בר-דוב
שרת המשפטים ציפי לבני. צילום: ציפי מנשה
שרת המשפטים ציפי לבני. צילום: ציפי מנשה

הממשלה אישרה היום את הצעתם של שר האוצר, יאיר לפיד ושרת המשפטים, ציפי לבני, לשדרוג מערך הגבייה הממשלתי. המערך יורכב ממנהלת יישום בין משרדית שתהיה אחראית על כל המהלך. בנוסף, יוקמו ברשות האכיפה והגבייה מינהל גבייה מרכזי ומיחידה נוספת שתפקידה יהיה לגבות חובות לממשלה באמצעות ההוצאה לפועל.

הרקע להחלטה – דוח מבקר המדינה

הרקע להחלטה זו בהתייחסותו של מבקר המדינה בדו"ח מבקר המדינה מס' 62 לשנת 2011 לסוגיית גביית החובות במדינה באומרו, כי "סוגיית הניהול של חובות המדינה ומימוש גבייתם ביעילות ובמהירות היא סוגיה מערכתית הנוגעת למשרדי ממשלה רבים… הגבייה המבוזרת של כל משרד ומשרד לא צלחה עד כה, ואף גרמה להצטברות של חובות למדינה בהיקפים עצומים ופגעה ביכולת ההרתעה של הממשלה כלפי החייבים לה. דרך זו יוצרת תגובת שרשרת של הרעה במוסר התשלומים".

חברים בוועדה

במנהלת היישום יהיו חברים החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, מנהל רשות האכיפה והגבייה במשרד המשפטים, דוד מדיוני, סגן בכיר לחשבת הכללית האחראי על נושא הגביה ונציג הממונה על התקציבים במשרד האוצר. המנהלת תקבע את מועדי התחילה של ההחלטה לגבי כל אחד מן המשרדים. בנוסף ייקבעו לכל משרד ממשלתי תכנית עבודה הכוללת יעדים, מדדים ולוחות זמנים לאפיון וטיוב של החובות. מדי שנה המנהלת תדווח לשר האוצר ולשרת המשפטים על ביצוע ההחלטה. נבהיר כי החובות החלוטים ייגבו באמצעות ההוצאה לפועל או המרכז לגביית קנסות בהתאם לסוג החוב ולסכומו.

להגדיל את ההכנסות

שר האוצר, יאיר לפיד: "מעבר למינהל התקין ולעמידה בהסכמים המתחייבת בחוק, יאפשר שדרוג מערך הגבייה למדינת ישראל להגדיל את הכנסות המדינה ולהיטיב את השירותים הניתנים לאזרח בכל תחומי החיים".

לתקן את העיוות

שרת המשפטים, ציפי לבני: "החובות למדינה מוערכים בעשרות מיליארדי שקלים. במציאות שבה אזרחי ישראל נדרשים לשאת בנטל הגרעון בתקציב, ישנם אחרים, ובהם תאגידים, רשויות, חברות ואזרחים מן השורה, שחומקים ובהצלחה מטרידה מלשלם את חובותיהם כחוק. המהלך נועד לתקן את העיוות הזה ולהביא להסדרת כל ניהול החובות הקיימים במשרדי הממשלה בידי גוף אחד, כך שגבייתם תעשה במקצועיות וביעילות".

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו: "אגף החשב הכללי פועל במרץ יחד עם רשות האכיפה והגבייה על מנת לגבות את חובות הממשלה. לגביית חובות חשיבות גבוהה, הן לצורך עמידה בממשל תקין והן להגדלת הכנסות המדינה".

מנהל רשות האכיפה והגביה, דוד מדיוני: "ממשלת ישראל הטילה את המשימה להחזיר כספים לקופת המדינה על רשות האכיפה והגביה לאור מומחיותה ויתרונה היחסי בתחום אכיפת חיובים. כפי שאנו פועלים לגביית חובות עבור אזרחים וגופים כך נעשה ככל שניתן על מנת להצליח במשימה של גביית חובות עבור משרדי הממשלה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן