Skip to content

טבע של לילות

במהלך יולי ואוגוסט יפעלו שמורות טבע וגנים לאומיים גם בשעות אחה"צ והערב, שהן פחות חמות. זה הזמן לבילוי משפחתי איכותי קרוב לבית. מי שמתרחקים מביתם יכולים ללון בחניוני הלילה שבאתרים. מגוון הפעילויות כוללות בין השאר בישולילה ואירועי עטלפים, רובן ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סיור עששיות בבית גוברין. הסיורים נערכים בנבכי המבצרים, שביליהם ומעבריהם הסודיים, מלווים בסיפורים ודמויות מהעבר וכוללים גם תצפיות על הסביבה. (צילום: מני שמעוני)

קסמו של הטבע בקיץ הוא דווקא בשעות הערב והלילה כשקריר יותר, והשמים זרועי כוכבים ומשמשים כחופה. הארכת שעות הפעילות בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים, הפרושים על פני כל הארץ, מאפשרת בילוי משפחתי איכותי במרחק נסיעה קצר, קרוב לבית, בעלויות נמוכות. ילדים עד גיל חמש אינם משלמים כלל.

מי שייבחרו להרחיק מביתם, יכולים ללון, אחרי הפעילות, בחניוני הלילה שבאתרי רשות הטבע והגנים. את הציוד ללינה יש להביא איתכם.

אתרי הרשות מציעים טבע, מרחבים ומגוון פעילויות למשפחות עם ילדים בכל הגילים. את הטבע והאתרים תוכלו לראות באור אחר, תרתי משמע, בסיורי שקיעה ועששיות שנערכים, בין השאר, במבצרים ברחבי הארץ. הסיורים בנבכי המבצרים, שביליהם ומעבריהם הסודיים, מלווים בסיפורים ודמויות מהעבר וכוללים גם תצפיות על הסביבה.

סיורי עששיות נערכים גם בבטן האדמה, במערות הממוקמות בגנים הלאומיים. חלק מהסיורים מוקדשים לנושא העטלפים, שמהווים שליש מהיונקים בארץ ורובם בסכנת הכחדה. הסיורים הללו, שמלווים בגלאי מקצועי לאיתור קולות עטלפים, מלווים גם בהרצאה חוויתית וסרטון שעוסקים, בין היתר, ביכולת העטלף לנווט בחשיכה, בתרדמת החורף שלו ובמיתוסים הקשורים בו.

כמו כן נערכים בגן הלאומי בית גוברין סיורי עששונית (עששית לקטנטנים) במסלול הליכה מעגלי שמסתיים במערת הפעמון.

מידי שישי בערב מתקיים בגן הלאומי ירקון (אנטיפטריס) האירוע "שישי שקיעה", שאינו אלא מופע מוזיקה באווירה מיוחדת של להקה בקונספט של "על הדשא". השתתפתי ב"שישי שקיעה", בו הופיעה להקת בוראן, שניגנה ושרה מוזיקה אירית וסקוטית. את התפאורה הטבעית והמרהיבה סיפקו המצודה העתיקה, האגם וחורשת העצים שמרשרשת קלות.

רקיע זרוע כוכבים

המופע, כמו כל מופעי "שישי שקיעה", נערך תחת כיפת השמיים, אל מול השקיעה ובהמשך הערב מתחת לרקיע זרוע הכוכבים. למרות שהקהל מנה מאות אנשים, שהגיעו מצויידים במחצלות, כיסאות וארוחת ערב – לא הורגשה צפיפות. הנוכחים ישבו למרגלות המצודה על רחבת דשא ענקית שמשתפלת ויורדת אל במת המופע, שמוקמה על שפת האגם, כך שראו ושמעו מכל מקום. מאחר ומדובר במופעים בלתי מעונבים, חלק מהקהל שר ורקד לרגלי הבמה במהלך ההופעה.

בשבועות הקרובים יופיעו בגן לאומי ירקון במסגרת "שישי שקיעה" להקת "פרח אדום" הירושלמית במוזיקת בלוז יוונית (הרבטיקו), מוני ארנון ורני משען בשירי סיימון וגרפינקל, שי טוחנר וחברים בשירי בוב דילן וליאונרד כהן, להקת אוברטון בשירי שנות השישים והשבעים ולהקת La Vache Qui Rit Band במוזיקה צוענית.

מופע להקת EATLES FOR SALE בשירי הביטלס ב"שישי שקיעה". (צילום: עמית תום)
מופע להקת BEATLES FOR SALE בשירי הביטלס ב"שישי שקיעה". (צילום: עמית תום)

פעילות נוספת בגן לאומי ירקון היא בישולילה, שגם בה התנסתה כותבת שורות אלה, שנהנתה מכל פסיעה ומכל ביס. מדובר בסיור לילי שמשלב חוויית חושים של טעם, ראייה ושמיעה. הערב מתחיל בעריכת היכרות עם סיר הפוייקה וכיצד מכינים בעזרתו ארוחת ערב. הפוייקה, אגב, הוא סיר עשוי מברזל יצוק המתאים לבישול בתנאי שטח, על מדורה. זאת משום שהוא מפזר את אנרגיית החום הגדולה אותה הוא סופג באופן שווה לכל חלקיו. בזמן שהאוכל מתבשל לאיטו, יוצאים המשתתפים לטיול רגלי ומגלים את הקשר שבין התנשמת, הרכבת והלילה. בסיום הטיול חוזרים לארוחת הערב שהוכנה בפוייקה ולהקרנת סרטוני טבע על התנשמת.

בבישולילה, הערב מתחיל בעריכת היכרות עם סיר הפוייקה וכיצד מכינים בעזרתו ארוחת ערב. (צילום: מיקי גולן)
בבישולילה, הערב מתחיל בעריכת היכרות עם סיר הפוייקה וכיצד מכינים בעזרתו ארוחת ערב. (צילום: מיקי גולן)

טיולי ליל ירח בהר, מתקיימים בגן הלאומי הרי יהודה. הטיול מתחיל בתעלומה: מי קבור תחת גל אבנים לצד חאן חנות העתיק והמשכו, בין השאר, במעיינות עין מטע ועין תנור, תוך חשיפה לקולות הלילה ולבעלי החיים הליליים.

תוכנית מיוחדת לילדים היא "ילדוטבע". במסגרת התוכנית נערכות פעילויות לקטנטנים, שכוללות גם תיאטרון בובות, יצירה ומספרי סיפורים. כך, למשל, בנחל מערות, מאזינים הילדים לסיפורו של הילד הקדמון הירי. סיפורים מרתקים לכל המשפחה מספרים, בין השאר, במבצר יחיעם ובגן לאומי ירקון.

קבלות שבת מתקיימות בגן הלאומי סובב חומות ירושלים ובשמורת הטבע חוף דור והבונים.

למתמקמים בחניוני הלילה בגנים הלאומיים, שכוללים מקלחות ושירותים, מוצעים בערבי חמישי ושישי פעילויות למשפחה. בגן הלאומי ירקון מתקיימת הקרנת הסרט הבינלאומי HOME, ובמצדה מוקרן החיזיון האור קולי. למחרת ניתן להישאר בגן הלאומי, ללא תשלום נוסף, עד אחה"צ.

מידע מפורט על אירועי הערב והלילה של רשות הטבע והגנים הלאומיים באתר
האינטרנט של הרשות www.parks.org.il.

רבקה יניב היא כלת פרס זיו לעיתונות ובעבר עיתונאית במעריב ובקבוצת "הארץ".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן