Skip to content

המחאה שצמחה מהצד הדרומי של העיר

החבורה המגובשת כללה מגוון אנשים, כשאותם מוביל משה כהן. בכל מוצ"ש הפגינו מול ביתו של יאיר לפיד. הם לא נשענו על אף גורם חזק שילווה אותם. חברו יחדיו, עיוור, נכה, פגועי אנוש, תושבי שכונת התקווה ועוד אנשים שאיתרע מזלם, התאחדו והרגישו חשובים, הרגישו כי מצאו את מקומם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שנתיים חלפו מאז פרוץ המחאה החברתית שנולדה ברוטשילד. אני זוכרת את הבוקר שבו נצפה מחלון חדר השירות של ביתי ברחוב לונץ פינת שדרות רוטשילד האוהל הראשון שהציבה דפני ליף, האוהל שבו הפכה למובילת מאבק חברתי שלא היה כמותו בעשורים האחרונים.

דפני ליף 2013 (צילמה: נירה ידין)
דפני ליף 2013 (צילמה: נירה ידין)

זכרנו את הפנתרים ואת מוטי אשכנזי של אחרי יום כיפור, שהוביל את המחאה עד להתפטרות גולדה מאיר. והנה, בדורנו, באה דפני ליף, צעירה רווקה מבית מסודר, וקוראת למלחמת חורמה במחירי הדירות. אצילי מצידה, לא? או שגם אתם קצת חשדתם?

חבריה למחאה, להבדיל ממנה, הגיעו ממשפחות מעט פחות מסודרות וכולם חוו קושי במימון הלימודים ושכר הדירה.

חלפו שנתיים, עשרות ומאות אלפי האזרחים שהלכו אחרי ליף ב"מחאת המיליון", עברו מזמן לסלון. הכאוס שנוצר אחרי הבחירות האחרונות ניכר בעם. והאזרח העובד שקיווה לעתיד טוב יותר, הלך כעיוור אחרי יאיר לפיד, שהבטיח כי יש עתיד; אותו אזרח צפה במתח כיצד יאיר לפיד מקשה על ביבי נתניהו להרכיב קואליציה. הערמת הקשיים עוד נתנה תקווה כי יאיר לפיד שונה וכי עדיין יש עתיד, אבל כמו במשחק טניס, בסוף נפל הכדור. יאיר לפיד הרכיב עם ביבי יד ביד ממשלה, ממשלה שרצחה את כבודו של האזרח.

וכעת, מוכה ומובס, אין לאזרח כוחות ללוות שוב את ליף. התקשורת עברה להתעניין בעיתונאי הכוכב שנהפך לשר אוצר, ודפני ליף איבדה את עולמה. חבריה למחאה נהפכו לחברי כנסת והם כולם ממשיכים את הדיאלוג עם הבוחרים שלהם, כל יום וכל היום.

ובמקביל, בצד השני – הדרומי – של העיר, צמחה לה חבורת ה"לא נחמדה", שנולדה מעמותת "אחותי". החבורה המגובשת כללה מגוון רחב של אנשים, שבלטו כל הזמן באחדותם ובהופעתם הקבועה יחד, כשאותם מוביל הפעיל משה כהן. בכל מוצאי שבת הם מפגינים מול ביתו של יאיר לפיד. הם לא נשענו על שום מוקד כוח, אלא פשוט חברו יחדיו – עיוור, נכה, פגועי אנוש, תושבי שכונת התקווה ועוד אנשים שלא היה להם יותר מדי מזל בחיים, ויחד התגבשו והרגישו חשובים; הרגישו שמצאו את מקומם.

הלא נחמדים. משמאל ריקי בן לולו כהן ומשה כהן במרכז (צילום: ערן עוז)

בערב "לילה לבן"  ארגנו בבית "אחותי" את הערב שלהם – "לילה שחור" – ואיש לא הצליח למנוע מהם לחגוג עד הבוקר. גם לא נסיונות משטרתיים ועיריית תל אביב לסגור את המקום. אפילו מעצרו של משה כהן לא הועיל להם.

ואז נכנסה לתמונה דפני ליף. פתאום היא גילתה שיש עוד צאן שיוצא לרעות, ואם תפעל נכון, תוכל לארגן מחדש את שורות התומכים שלה. היא העלתה סטטוס בפייסבוק שקורא לחבריה להגיע לרחוב מטלון למסיבת הלילה השחור. היא נצמדה לכרמן אלמקיאס, פעילת ה"לא נחמדים" וניסתה לדבר בשמה שוב ושוב. היא ניסתה לחזור להיות שופר.

אולי הם נקראים "לא נחמדים", אך הם עטפו את דפני ליף באהבה אינסופית והאמינו בה והלכו אחריה ונתנו לה מקום כבוד בקהילתם הקטנה, שגדלה בשבועות האחרונים לממדים גדולים.

כל אותן הפגנות מול ביתו של לפיד נכבשו בידי ליף; המחאה קיבלה מחדש פנים אשכנזיות, צעירות ושמאלניות – בחזרה אל הביקורת שספגה דפני ליף במהלך השנתיים האחרונות, מאז ימי רוטשילד העליזים.

אבל במוצאי השבת שחלפה החליל של ליף כבר זייף קשות. למחאת השנתיים היא הצליחה לאסוף קצת מימון, שאפשר לה לבנות דוכן נואמים ולארגן רמקול מחריש אוזניים. אבל את הבמה היא העניקה לחבריה הצעירים. אחד צרח למיקרופון בקול מעורר אימה; אחריו עלתה נערה שהוסיפה את שלה; וכך עוד ועוד עלו לנאום צעירים חסרי מנוח.

אבל ל"לא נחמדים", אלו שעל גבם טיפסה ליף בשנתיים האחרונים, לא נמצא מקום על הבמה. משה כהן סירב לעלות לנאום – הוא ביקש להעלות לבמה את ה"ריקי כהן" של החיים הישראלים; אשה קשת יום, אם שמפרנסת לבדה משפחה שלמה בהכנסה שהמתולתלת והנבחן יכולים לשרוף בדיזנגוף סנטר בקניית בגדים של דקה וחצי, כך לפחות נראו מחלצותיהם.

ולנגד עיני נחקקה תמונה אחת: תמונה הבגידה. דפני ליף עומדת במרכז דוכן הנואמים, מצדה הימני זועקת אשה, אם לילדים, שרויה במצוקה כלכלית ומשוועת להשמיע את יגונה – ומקבלת כתף קרה מצד המארגנת ליף, שמדי פעם מעיפה מבט ומגחכת לנוכח התקוממות ה"לא נחמדים". ומצדה השמאלי הטרגדיה הצפויה – אנדרטה לזכרו של משה סילמן, ששרף עצמו כאות מחאה על אותו תסכול וחוסר אונים.

[related-posts title="כתבות נוספות"]

1 Comment

  1. פנתר צהוב
    15 ביולי 2013 @ 14:17

    מאז שהאשכנזים השתלטו על המדינה, יש כל מיני ליפים שמשתלטים על בתי המשפט, בתי ספר, צבא, ממשלה!
    לא פלא שהמחאה לא מצליחה, אין את חומר האינושי שהיה פעם.
    כל השמולאנים האלה הורסים לנו את המדינה!
    פעם שמעתם על אשכנזי ששורף את עצמו למען העם?
    ביבי?? תמשיך לפגוע בנו, אנו עם מפגר גם ככה!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן