Skip to content

מאה מיליון שקל קנסות על שימוש בנייד בנהיגה

מאה מיליון שקל, זה הסכום שגבתה מדינת ישראל בשנת 2012 על קנסות בגין שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה. על פי הנתונים, בשנת 2012 רשמה המשטרה 100 אלף דוחות בגין שימוש בטלפון סלולארי בנהיגה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים של קיצוצים תקציביים וגזרות כלכליות כל שקל חשוב, ולכן שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה יכול לעלות לציבור ביוקר רב. הקנס בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה (דיבור ללא דיבורית או קריאה וכתיבת SMS) הוא אלף שקלים, לא סכום פעוט.

סקר חדש של עמותת "אור ירוק" חושף: למרות ההבנה שקריאה ושליחת הודעות בזמן נהיגה מהווה סיכון, אחד מכל ארבעה נהגים מודה כי הוא קורא וכותב SMS בזמן נהיגה. כ-31 אחוז מתושבי אזור הדרום מודים כי הם קוראים וכותבים מסרונים בזמן נהיגה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ההתעסקות בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה הפכה למכת מדינה מסוכנת. על המשטרה להגביר את האכיפה כנגד נהגים שעושים שימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה ומסכנים את כולנו. בד בבד, נציבות המדינה צריכה לאמץ את ההנחיות האמריקניות ולאסור על עובדי המדינה לקרוא או לכתוב הודעות טקסט בזמן נהיגה".

כ-36 אחוז מהנהגים סבורים כי מסוכן לדבר בנייד בזמן נהיגה גם עם דיבורית (צילום: ע"ק)
כ-36 אחוז מהנהגים סבורים כי מסוכן לדבר בנייד בזמן נהיגה גם עם דיבורית (צילום: ע"ק)

סקר שערכה עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בחודש פברואר 2013 במטרה לאמוד את היקפי השימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה, מראה כי כל נהג רביעי (23 אחוז מהנהגים) מודה שהוא קורא או כותב SMS בזמן נהיגה. 27 אחוז מהנהגים מודים כי הם מדברים בטלפון ללא דיבורית או אוזנייה במהלך נהיגה, וכשני שלישים (62 אחוז) מודים שהם משוחחים בטלפון בזמן נהיגה עם דיבורית.

עוד עולה מהסקר, כי רובם המכריע של הנהגים (95 אחוז) סבורים כי מסוכן במידה רבה עד רבה מאוד לקרוא או לכתוב הודעות SMS בזמן נהיגה. שיעור גבוה מאוד מהנהגים (83 אחוז) סבור כי מסוכן לדבר בנייד בזמן נהיגה ללא דיבורית או אוזנייה, וכ-36 אחוז סבורים כי מסוכן לדבר בנייד בזמן נהיגה גם עם דיבורית או אוזנייה.

מהסקר עולה כי גברים מדברים יותר בטלפון הנייד בזמן נהיגה מאשר נשים. יותר מארבעה אחוזים מהגברים הודו כי כמעט בכל נסיעה הם מדברים בטלפון ללא דיבורית או אוזניה, זאת לעומת שני אחוזים מקרב הנשים. גם בקריאה או כתיבת SMS, גברים מסתכנים יותר מנשים. בקרב הגברים, שלושה אחוזים מודים כי כמעט בכל נסיעה הם כותבים וקוראים הודעות SMS לעומת אחוז אחד בלבד מהנשים שכותבות או קוראות הודעות כמעט בכל נסיעה.

על פי הסקר ישנו הבדל בשימוש בנייד בעת נהיגה בין אזורי הארץ השונים: כך, באזור הדרום הודו 31 אחוז כי הם קוראים ושולחים הודעות SMS בשעת נהיגה, לעומת 15 אחוז באזור ירושלים. באשר לדיבור ללא דיבורית הודו 30 אחוז מהנשאלים מאזור השרון כי הם עושים זאת, לעומת 20 אחוז מאזור המרכז.

במסגרת הגברת המודעות לכך ששימוש בטלפון בזמן נהיגה הוא מסוכן, חתם נשיא ארצות הברית ברק אובמה על צו נשיאותי בשנת 2009, האוסר על עובדי הממשל הפדרלי לעשות שימוש בהודעות SMS תוך כדי נהיגה. האיסור על קריאת ושליחת הודעות טקסט חל על כל עובד בזמן נהיגת כלי רכב בבעלות ממשלתית, או תוך שימוש בציוד אלקטרוני שסופק על ידי הממשלה, גם בזמן נהיגת כלי רכב בבעלות פרטית, כאשר העובד נמצא בפעילות רשמית מטעם הממשלה. הצו הנשיאותי מעודד גם קבלנים וספקים אחרים, אשר עובדים עם הממשלה, לאמץ ולאכוף מדיניות של איסור על שימוש ב-SMS בזמן נהיגה.

ישנן כיום מספר אפליקציות שנותנות מענה לבעיה, ושולחות הודעה לאדם שמתקשר או מסמס לאדם אחר שנוהג, כי ההודעה התקבלה וכי הנמען נוהג ואינו יכול לענות. אחת הפופולריות מבין האפליקציות היא- פרוטקסט-מי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן