Skip to content

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלים

בפגישה הבוקר דחה ראש הממשלה את דרישתו של עיני להקפיא את הרפורמה בנמלים. נתניהו נחוש בדעתו להתקדם ברפורמה, על אף איומי השביתה. ההסתדרות: הקפאת המכרזים הייתה מהווה תנאי למו"מ על הרפורמה בנמלים ומונעת סכסוך העבודה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בנימין נתניהו. נחוש בהחלטתו לקדם את הרפורמה בנמלים (צילם: רפי מיכאלי)
בנימין נתניהו. נחוש בהחלטתו לקדם את הרפורמה בנמלים (צילם: רפי מיכאלי)

ההסתדרות הכריזה רשמית על סכסוך עבודה בנמלי חיפה ואשדוד. זאת לאחר שפגישתם הבוקר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויושב ראש ההסתדרות, עופר עיני, הסתיימה ללא תוצאות. בפגישה חזר נתניהו והדגיש, כי ההבטחה לקדם מכרזים להקמת שני הנמלים החדשים תקוים ועיני ציין, כי הוא רואה בפעולה הזאת ניסיון לשבור את העבודה המאורגנת בשני הנמלים. בהמשך לא הסכים נתניהו לדרישת עיני להקפיא את המכרזים לבניית הנמלים החדשים.

הקפאה הייתה מונעת סכסוך

בהסתדרות טענו מלכתחילה, כי הקפאת המכרזים הייתה מהווה תנאי למו"מ על הרפורמה בנמלים ומונעת סכסוך העבודה. על רקע זה זימן אליו נתניהו הבוקר את עיני בניסיון נוסף למנוע את הכרזת סכסוך העבודה. כאמור, בפגישה לא הושגו תוצאות ודרישת עיני להקפאת הרפורמה נדחתה. יחד עם זאת ישנן הערכות , כי נתניהו מבקש גם לאחר הפגישה להבהיר, כי הוא נחוש להתקדם ברפורמה בנמלים, על אף איומי השביתה.

שיבושים והשבתה

עופר עיני. דרש הקפאה ולא נענה (צילום ציפי מנשה)
עופר עיני. דרש הקפאה ולא נענה (צילום ציפי מנשה)

משמעות ההכרזה היא שהוועדים של נמלי חיפה ואשדוד יוכלו, בתום 14 יום, קצת לפני החגים, לשבש את פעולת פריקת והעמסת המטענים ואף להשבית כללית את הנמלים. על פי פרסום של לשכות המסחר מחיר שביתה בנמלים מוערכת בעלות של כ-150 מיליון שקל ליום.

"השלכות חמורות על תנאי עבודתם של העובדים"

מההסתדרות נמסר, כי ועדת התיאום וביצוע של ההסתדרות הכריזה היום על סכסוך עבודה בנמל אשדוד ובנמל חיפה. זאת בעקבות החלטת הממשלה בדבר קיום מכרז להקמת נמלי ים חדשים, ההחלטה תשפיע באופן משמעותי על מצב הנמלים הקיימים ואיתנותם הפיננסית. מתוקף ההחלטה יהיו השלכות חמורות ומהותיות על תנאי עבודתם של העובדים וביטחונם התעסוקתי, וזאת ללא כל קיום מו"מ וגיבוש הסכמות אל מול נציגות העובדים.

"רמיסת הנורמות"

בסכסוך העבודה ההסתדרות מציינת, כי התנהלות זו הינה בבחינת שבירת הכללים ורמיסת הנורמות המקובלות והנהוגות מזה עשרות שנים במסגרת יחסי העבודה הקיבוציים בנמלי הים באשדוד ובחיפה.

"הכרחי להורדת יוקר המחיה"

" שר האוצר יאיר לפיד אמר היום: "המכרז להקמתם ולהפעלתם של נמלים חדשים הואר מהלך מתחייב בהצעדתו של המשק הישראלי קדימה והכרחי להורדת יוקר המחיה ורווחתם של אזרחי ישראל. מסלול ההידברות פתוח ואיומי השבתה וצעדים כוחניים של ועדי עובדים לא ימנעו מאיתנו לנקוט בצעדים הנכונים למען הציבור והכלכלה הישראליים".

"מאסנו בביריונות"

שר התחבורה ישראל כץ הבהיר אתמול, כי משרדו לא יקבל שביתות במחאה על בניית הרציפים הפרטיים. "השיטות הישנות לא יעבדו. מאסנו בבריונות, באיומים ובמונופולים שסוחטים את המשק על חשבון הציבור", אמר כץ ופנה לעובדי הנמלים: "תשכחו משביתות, בסוף תתחננו להפרטה".

"תפקוד הנמלים נמוך"

שר הכלכלה נפתלי בנט אמר בפגישה לפני כחודש עם מנהלים ואנשי עסקים, שארגנו לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון והתאחדות התעשיינים במרחב צפון, כי "תפקוד הנמלים בארץ נמוך ב-30% בהשוואה לנמלים בחו"ל. מה שקורה ברמה הציבורית הוא מאוד חיובי, שכן בלי הבנות מהציבור לא ניתן יהיה לממש את הרפורמה".

"מאבק עקרוני"

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן אמר היום: "אנו הכרזנו היום על סכסוך עבודה בנמל אשדוד ובנמל חיפה. מדובר במאבק עקרוני. בממשלה החדשה נוצר דפוס פעולה של הסתה ודה לגיטימציה נגד ועדי עובדים ומקבלים החלטה חד צדדית וזאת ללא כל ניהול מו"מ מראש. הדרך של הממשלה אמורה להיות על בסיס הבנות ושיתוף פעולה ולא דרך שרירותית.

"הנחתה מטורפת"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי אומר היום: "מדובר בהנחתה מטורפת של הממשלה. הוועדים גילו איפוק, לא התלהמו ולא פתחו בשביתה כי הם מבינים את מה שהממשלה לא מבינה, שפותרים הכול באמצעות הידברות ולא באמצעות מהלכים חד צדדיים. להקים נמל לוקח 5-10 שנים ולא מהיום להיום ולכן אני לא מבין למה הם ממהרים ולמה הם לא מתנהלים באמצעות הידברות. ההתלהמות הזאת אומרת שיש דבר אחד- פגיעה בעבודה המאורגנת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן