Skip to content

כמאה מיליארד שקל בשנה חומקים מהרדאר של רשות המסים

כך אמר היום סמנכ"ל החקירות של רשות המיסים אבי ארדיטי, בדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט, על כוונת הממשלה לחייב את חלפני הכספים לדווח למס הכנסה על כל פעולה כספית שהם יבצעו בסכום של מעל 50,000 שקל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"כ-100 מיליארד שקלים בשנה, אינם תחת הרדאר של רשות המיסים. אין לרשות המיסים יכולת לעשות את העבודה, ללא מערך מודיעין טוב". כך אומר סמנכ"ל החקירות של רשות המיסים אבי ארדיטי.

ארדיטי אמר זאת במהלך דיון שקיימה ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. הוועדה דנה היום בסעיף 'דיווחים של נותני שירותי מטבע לרשות המיסים' – סעיף  בחוק ההסדרים, שהועבר לדיון בוועדה, לצורך הכנתו לקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק מבקשת לחייב את נותני שירותי מטבע – חלפני הכספים – בדיווח לרשויות המס על כל פעולה כספית שיבצעו לקוחותיהם מעל לסכום של 50,000 שקל. זאת, במטרה לקבלת מידע על הפעילות הכספית של לקוחות החלפנים, אף בלי שיתעורר חשד כלשהו לביצוע עבירה. יתירה מזאת, רשויות המס יוסמכו להטיל עיצומים כספיים על אי דיווח של חלפני הכספים.

צילום: צבי זינגר
צילום: צבי זינגר

נציג משרד האוצר עו"ד ברוך משולם אמר בוועדה: "לחלפן הכספים יש אינטרס בביצוע העסקה, בניגוד לתאגיד בנקאי, שם האינטרס אינו ישיר. מה שיכול להוות קרקע פורייה להלבנת כספים. לעומת זאת, בבנק הכול מתועד".

נציג איגוד חלפני הכספים, עו"ד רון דרור מתח ביקורת חריפה על הצעת החוק ועל מתכונת הבאתה בחופזה כסעיף בחוק ההסדרים. "היום יוצאת בת קול ואומרת, שכל מי שהולך לחלפן כספים, מדווחים עליו למס הכנסה. לעומת זאת, לא מדווחים על מי שיש רו"ח לתכנון מס או על מי שהולך לחברות שאינם בחובת דיווח, כמו הבנקים. צריך לקרוא לחוק, חוק לעידוד הבנקים. זו אפליה בוטה", אמר עו"ד דרור. 

גם הייעוץ המשפטי של הוועדה, מתח ביקורת על ההצעה. במסמך שהופץ לחברי הוועדה נכתב: "האם אכן עסקאות שנעשות אצל חלפני כספים, מועדות יותר או קשורות יותר בהעלמות מס? יש לבחון את הפגיעה שיש בהסדר המוצע בזכות החוקתית לפרטיות, המעוגנת בחוק-יסוד כבוד האדם וחירותו. פגיעה זו, מחייבת את הכנסת, לבחון את מידתיות הפגיעה בזכות לפרטיות". עוד נכתב במסמך, "ההסדר המוצע, יוצר משטר דיווחים חדש, תקדימי, שמבקש לחייב אך ורק נש"מים (נותני שירותי מטבע) לדווח ישירות לרשות המסים. סביר להניח, שתוצאה של מהלך כזה תהיה 'הברחה' של לקוחות – גם לקוחות תמימים מנותני שירותי מטבע לגופים פיננסיים מקבילים, מחשש שדיווח על פעולותיהם יועבר לרשות המסים. התוצאה ארוכת הטווח של מהלך כזה, תהיה הדרישה להשית את חובות הדיווח גם על גופים פיננסים אחרים, כדוגמת הבנקים, בנק הדואר, חברי בורסה וכו".

ח"כ אורי מקלב אמר: "אין תקדים לדיווח למס הכנסה בפעילות שוטפת. זה שינוי בתפיסה האומרת, שכולם עבריינים". מקלב הטיח בנציגי משרד האוצר "אתם רוצים לגבות עוד מס, כדי לקבל תגמולים ודמי עידוד! אין לכך תקדים בכל העולם כולו. ההסדר יחזיר את השוק השחור" אמר מקלב.

ח"כ מירב מיכאלי אמרה "הצעת החוק תחייב בעלי עסקים להלשין על אזרחים חפים מפשע. זה לא מה שיגרום לתפוס את העבריינים. אסור לנו פתיחה של ספר שחור לאזרחים חפים מפשע".

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם הנחה את הייעוץ המשפטי של הוועדה להכין נוסח מתוקן של ההסדר המוצע. בדיון שיערך בשבוע הבא, הוועדה תדון בהצעה להחיל את ההסדר כהוראת שעה לשנתיים, רק על חלפני כספים, ולא על חברות כרטיסי אשראי. בנוסף, המיידע ייאגר וייעשה בו שימוש רק על בסיס חשד לביצוע עבירה על חוקי המס. היה וההסדר יוארך, המידע ימחק אחת לשלוש שנים. אם ההסדר יופסק, כל המידע ימחק. רשות המסים תחויב בדיווח לוועדה כל חצי שנה, אודות ביצועו של החוק. הדיווח יהיה עם נתונים שיאפשרו לבחון את יעילות התיקון, ועד כמה הוא אמנם מסייע להגברת גביית המסים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן