Skip to content

מה לתקיפה בלטקיה וליכולת המכה השנייה של ישראל?

לעיני ולאוזני מי נועדה תקיפת הטילים הרוסים בלטקיה שבסוריה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
טיל שיוט משוגר מצוללת, באדיבות משרד ההגנה הבריטי
טיל שיוט משוגר מצוללת, באדיבות משרד ההגנה הבריטי

אמינותם של המקורות האמריקאים הרשמיים שהדליפו את פרטי התקיפה בלטקיה אינה מוטלת בד"כ בספק. על כן, ואם אכן נעשה שימוש בתקיפה בטילי שיוט שנורו מצוללת, הרי שזו הפעם הראשונה שצה"ל עושה שימוש מבצעי בפלטפורמה המיוחסת ליכולת המכה השנייה.

שר ההגנה הסורי המיתולוגי, מוסטפא טלאס, אמר כבר לפני שנים רבות כי די להם למדינות ערב, בפצצת גרעין אחת או שתיים, בכדי לחסל את מדינת ישראל. דומה שאין חולקים רבים על דבריו של השר לשעבר, וזאת בשל גודלה של מדינת ישראל ואופן פיזור, או בעצם ריכוז, אוכלוסייתה.

למרות מדיניות העמימות הגרעינית של כל ממשלות ישראל, מדיניות שנמשכת כבר יובל שנים, מתפרסמות כל העת ידיעות מגורמים זרים, על אודות יכולת התגובה/המכה שנייה  הגרעינית של מדינת ישראל. על פי אותם גורמים, אכן גודלה המזערי של מדינת ישראל, מחייב אותה לבסס את יכולת התגובה, על כלים ששרידותם תובטח בעת עימות גרעיני. כלים אלו הינן הצוללות מטיפוס דולפין, הנבנות עבור חיל הים הישראלי במספנות קיל שבגרמניה. לפני כחודשיים העבירו הגרמנים לידי חיל הים את הצוללת החמישית בסדרה זו ולאחר סידרת בדיקות ואימונים, תגיע צוללת ארצה לקראת סוף שנה הבאה.

כתבות ומאמרים רבים מספור, ואף צילומים שנעשו בהסתר במספנה בגרמניה, עסקו ביכולות ההתקפיות הבלתי קונבנציונאליות של צוללות אלו, שהינן מערכות הנשק המורכבות והיקרות ביותר בצה"ל כולו. שוב ושוב הוזכרו ומוזכרים טילי שיוט מתוצרת חברת רפאל המצוידים בראשי נפץ גרעיניים, כמי שמיועדים לשמש "ביום הדין," למכת הנגד הגרעינית ואו ליכולת המכה השנייה, כנגד התוקף ראשונה.

מיותר לציין שאין המדובר בתפיסה חדשנית או ייחודית, שכן טילי השיוט מצויים בשימוש נרחב בצבאות מובילים ובעיקר בציים שלהם. האמריקאים עשו שימוש נרחב בטילי שיוט עוד במלחמת המפרץ בשנת 1991, כשאלו היו חמושים בראשי נפץ קונבנציונאליים.

באשר לנו, מעולם לא נחשף או אושר באופן רשמי דבר קיומם של טילי שיוט בידי צה"ל ומעולם לא נחשפה או אף נודע על פעילות מבצעית שבה נטלו חלק טילים אלו. עצם השימוש בהם בתקיפה בלטקיה, בהנחה סבירה שמאשרי התקיפה ידעו שפרטיה ידלפו, מהווה אם כך מסר ברור, לא לנשיא אסד, אלא דווקא לשלטונות בטהרן.

המסר לאיראן הינו כפול. ראשית מדינת ישראל נחושה להסיר כל איום קטן כגדול מעל ראשה, שהרי אנו ממשיכים לעשות זאת שוב ושוב בסוריה למרות האזהרות והאיומים שקדמו לכך מדמשק ואף ממוסקבה.

זאת ועוד, בהחלט יתכן שהשימוש בטילי שיוט, נועד לאותת לאיראנים, שיש בידינו גם את האמצעים המבצעיים המגוונים הנחוצים לתקיפה בשטחם, ובכלל זה גם בתחום ההוא, שמדינת ישראל נמנעת בעקביות מלעסוק בו בפרהסיה.

1 Comment

  1. פנחס
    15 ביולי 2013 @ 18:24

    קצר ולעניין

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן