Skip to content

מה רוצים מהפרות? עדיף להפחית ילודה

אילו מיקי חיימוביץ', שמביאה לקהל הישראלי את מסרי הקמפיין הבינלאומי "יום שני ללא בשר", הייתה באמת מעוניינת להפחית את פליטת דו-תחמוצת הפחמן מסיבות אקולוגיות - היא הייתה פועלת לצמצום מספר הפיות האנושיים שאוכלים בשר והישבנים האנושיים שפולטים גזים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מיקי חיימוביץ' פרשה לפני שנים ספורות מהגשת החדשות באחד מערוצי הטלוויזיה המובילים. בין שאר עיסוקיה היום היא מובילה את תנועת "יום שני ללא בשר", תוך עידוד אנשים למעבר לתפריט צמחוני. חיימוביץ' טוענת שהיא כבר 25 שנה צמחונית, וכתשעה חודשים טבעונית. יפה וטוב, כולנו שואפים לכבד את הרגלי האכילה של האחר, בלי להפלות את זה את זה על רקע דת, מין או גזע, כל עוד הוא אוכל בנימוס וללא רעשים מיותרים.

אתר האינטרנט "יום שני ללא בשר"

יחד עם זאת, בבואה של חיימוביץ' לקדם את מיזם התנועה הקוראת לאי אכילת בשר, בהחלט נשמעו רעשים מיותרים שרק גורמים נזק לתנועה. אפשר להבין את נקודת המוצא של התנועה ממניעים הומניטאריים, בבואנו להציל כמה פרות או תרנגולות משחיטה, אך חיימוביץ' ושותפותיה לתנועה – ליאת צוראל וליאת צבי, טוענות מספר טענות שוליות ואף הזויות, מתוך מטרה לעודד אנשים להצטרף למעגל הצמחונות.

הטענה המובילה את הקמפיין: אם נפסיק לאכול בשר ביום שני, נפחית את פליטת גזי החממה.  חיימוביץ' מציגה נתונים מתחילת המאה הנוכחית, המנמקים כי יש יותר מדי צאן ובקר ברחבי כדור הארץ. עדרים אלו פולטים נפיחות, ובכך מעלים את כמות הפחמן הדו חמצני על פני כדור הארץ. אם נאכל פחות פרות, כבשים, תרנגולות (ואולי אף חזירים וארנבות, לאלו מאיתנו שאינם שומרים כשרות), אזי תרד פליטת הפחמן. מסר זה אינו נכון, כיוון שהאו"ם, שפרסם טענה זו לפני שנים רבות, חזר בו, בטענה שהמסר לקוי ומטעה, והאו"ם אף מתבייש שפרסם זאת אי פעם, כפי שניתן לראות במאמר של עיתון טיים משנת 2010.

האג'נדה הצמחונית, המנסה להעמיס עוד אנשים על האוניה המפליגה לשקיעת צרכנות הבשר, תוך טענה של מסרים אקולוגיים, לוקה בהרבה טעויות. במצגת שהוצגה היום (15 ביולי) על ידי מיקי  חיימוביץ', נטען כי בעשור האחרון הגברנו את צריכת הבשר ב-20%, ייצור הבשר אחראי על 18% מפליטת גזי החממה ואף התירוץ ההזוי, כי 70% משטחי היערות שנכרתו באמזונאס משמשים לתעשיית גידול הבקר והצאן (עובדה זו בהחלט אינה נכונה, כיוון שהשטח כיום משמש לנדל"ן למטרות מגורים ולא לחוות גידול).

עוד 6 מיליארד אנשים פיות להאכיל, או עכוזים נופחים

אם נביט רגע אחד על המסרים האקולוגיים שמנסה התנועה של "יום שני ללא בשר" להעביר, נראה כי הפתרונות לבעיות המועלות הם הרבה יותר מאסיביים: מתחילת מלחמת העולם השנייה ועד היום, אוכלוסיית כדור הארץ כמעט הרביעה את עצמה: משני מיליארד תושבים לכמעט שמונה מיליארד. כלומר, צמיחה של 400% של אנשים הצורכים מזון, או במילים אחרות – עוד 6 מיליארד אנשים פיות להאכיל, או עכוזים הנופחים ופולטים פחמן דו חמצני לאטמוספרה. בנוסף, המדינות בעלות האוכלוסיות הגדולות בעולם – סין והודו – מראות על נתוני צמיחה והתחזקות של מעמד הביניים, וגם שם המעמדות הנמוכים ביותר זוכים לנגוס לראשונה בחייהם בבשר, ועל כן הצריכה עולה.

הזיהום הצטמצם. פרות באחו (צילום: federico stevanin / freedigitalphotos.net)

אילו חיימוביץ', שרק מתרגמת לעברית ומתאימה לישראל את המסרים של הקמפיין הבינלאומי של "יום שני ללא בשר", הייתה באמת מעוניינת להפחית את פליטת הפחמן דו חמצני מסיבות אקולוגיות, היא הייתה קוראת קודם כל להפחתת הילודה. במקום לצמצם את מספר הפרות והכבשים שפולטים גזים, מומלץ קודם כל לצמצם את הפיות שאוכלים בשר, והעכוזים האנושיים הפולטים גזים. זה הרבה יותר מאסיבי מאשר כלל הצאן והבקר אוכל או פולט יחדיו.

התנועה הישראלית לאי אכילת בשר ביום שני משתמשת במסרים שנויים במחלוקת: "אם רק יום אחד בשבוע לא תאכלו בשר, אזי תעשו את החלק שלכם בלהציל את כדור הארץ ותשפרו את הבריאות שלכם". המסר, כאמור, הוא אי אכילת בשר לעידוד הבריאות, והתנועה לא יוצאת בקריאה שצריך להזיע בחדר הכושר או לצאת להליכת בריאות. בשביל להציל את כדור הארץ, התנועה לא קוראת לנו לחסוך במים כי "כולנו מתייבשים" (משפחה ישראלית ממוצעת משתמשת ביותר מ-400 ליטרים של מים מידי יום). התנועה גם לא קוראת לנו למחזר את שני ק"ג האשפה שמייצר כל ישראלי מידי יום. מה שאתם צריכים לעשות כדי להציל את כדור הארץ זה לוותר על המבורגר, שווארמה או סטייק ביום אחד בשבוע.

עוד תירוץ של "יום שני ללא בשר": אם נפסיק לאכול בשר בארץ בימי שני, זה שווה ערך להורדת 500,000 מכוניות מהכביש לתמיד. אם המסר האקולוגי כה חשוב, אז תעודדו את פיתוח הרכבת התחתית, נסיעה ציבורית, או כפי שציינו – הגבלת ילודה, שתוביל לפחות כלי רכב ונוסעים על הכביש. המסר בו טוענת התנועה, שגידול של חיות בקר למאכל הוא בעצמו גורם מזהם סביבתי, גם אינו נכון. לפי כתב עת למדעי החיים, מאמר הנקרא "טביעת רגל סביבתית של בשר בקר", מוכיח שהזיהום הסביבתי הצטמצם ב-16% מאז 1977. הסיבות: מתן אפשרות לכל חוואי וחקלאי לנהל את המשאבים שלהם כמיטב יכולתם, ועל כן הם משתמשים ב-33% פחות קרקע, 12% פחות מים ו-9% פחות דלק, מאשר 36 שנה קודם לכן.

לבמבה יש פחות ערכים תזונתיים מאשר בשר, והיא מזהמת לא פחות

האם גידול בעלי חיים לייצור מזון משפיע על הסביבה? בהחלט כן. אבל גם גידול פירות וירקות. הרי  גידול של כל מזון על כדור הארץ דורש קרקע, מים ודלק. השאלה שאנחנו צריכים לשאול היא, האם המזון שאנחנו מייצרים שווה את זה. כדי לייצר במבה נדרשים קרקע, חשמל, מים ודלק. הבמבה עטופה בניילון, המשמש כמזהם סביבתי, וזו משווקת בכל הארץ ואף בחו"ל. באופן אישי, אין לי שום בעיה עם במבה. אבל לבמבה יש פחות ערכים תזונתיים מאשר בשר, והיא מזהמת לא פחות. אז אולי בכלל כדאי ליצור קמפיין של "יום שלישי בלי במבה". יש סיכוי גדול יותר שזה יציל את כדור הארץ ואת בריאות ילדינו, מאשר להפוך אותם לצמחונים.

התנועה כנראה הבינה לאורך השנים, שאם יראו לאינספור אנשים תמונות של פרות נשחטות, לולים עמוסים עד אינסוף בתרנגולות דחוסות, או אף יחסמו כבישים עם שלטים "בשר זה רצח", זה ירחיק אוהדים ואף ייצר תחושת אנטי כלפי הצמחונים, וכבר נשמעו מסרים שמדובר בכת מיסיונרית או שטבעונות היא מחלת נפש.

במקום זאת, החבר'ה בתנועה של "יום שני ללא בשר" בחרו לסובב על האצבע הקטנה את הציבור הישראלי, שנהנה מאוד לאכול בשר – בעיקר עוף ושניצל, וממנגל יותר בשר ביום העצמאות מאשר בכל ימי השני בשנה.

באופן אישי, "יום שני ללא בשר" הוא רעיון נפלא, אף כי מסיבות של ניקוי הגוף, פתיחת הציבור להכרת מאכלים צמחוניים חדשים ואולי אף אפילו מסיבות הומניטאריות – של מתן עוד יום חופש לפרות ולתרנגולות. אבל ניסיון השכנוע מסיבות אקולוגיות? נראה שמי שהגה את הרעיון שכח לקחת את כדור ה-B12 היומי שלו.

[related-posts title="מאמרים נוספים"]

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    19 ביולי 2013 @ 12:03

    די נמאס מכל אותם ארגונים הדואגים לחיות ממש הסתה מי שרוצה שיאכל בשר מי שרוצה שיאכל כל היום חסה מי יקבע מה אסור לאכול מה מותר די לכנס לנו לצלחת אחד נכנס לנו לכיס השני לנפש ועכשיו לצלחת הבעיה של כדור הארץ לא חיות הבעיה של כדור הארץ בני האדם שאוכלים אחד את השני………………

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן