Skip to content

החל מיום ו': ההתנחלויות מחוץ להסכמים עם האיחוד האירופי

האיחוד האירופי הפיץ לפני שבועיים הנחיה מחייבת, לפיה כל הסכם עתידי שייחתם עם ישראל חייב לכלול סעיף שקובע כי ההתנחלויות אינן חלק ממדינת ישראל הריבונית ולכן אינן חלק מההסכם. על דבר ההגבלות חסרות התקדים, שייכנסו לתוקף ביום שישי, פורסם לראשונה ב"מגפון" כבר לפני כשבעה חודשים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האיחוד האירופי הפיץ בסוף החודש שעבר הנחייה מחייבת האוסרת מימון, מתן מלגות, שיתוף פעולה, מענקי מחקר ופרסים לגורמים הנמצאים מעבר לקו הירוק – כך מדווח "הארץ" הבוקר. על פי ההנחיה, כל הסכם עתידי שייחתם עם ישראל חייב לכלול סעיף המבהיר כי ההתנחלויות אינן חלק מהמדינה הריבונית, ולכן אינן נכללות בהסכם.

על ההגבלות חסרות התקדים, שמטיל האיחוד האירופי, פורסם לראשונה ב"מגפון" עוד ב-19 בדצמבר 2012. בפרסום ב"מגפון" נאמר, בין השאר, כי "כל ההסכמים העתידיים, שייחתמו עם האיחוד האירופי, יכללו בתוכם הגבלה מפורשת שלפיה הם לא יחולו על האזורים שבשליטת ישראל, מעבר לקו הירוק. גורמים כלכליים בכירים חוששים כי החרגה מפורשת זו של השטחים, שמעבר לקו הירוק, מהסכמי הסחר, המדע ושאר ההסכמים עם מדינות האיחוד – תגרום לישראל נזקים כלכליים כבדים".

הכותרת במגפון ב-19 בדצמבר
הכותרת במגפון ב-19 בדצמבר

בהודעה רשמית שפרסמה בצהרים, משלחת האיחוד האירופי בישראל, נאמר: "ב-30 ביוני אימצה הנציבות האירופית הודעה ובה קווים מנחים בדבר זכאותן של ישויות ישראליות ופעילויותיהן בשטחים הכבושים על ידי ישראל מאז יוני 1967 למענקים, פרסים ומכשירים פיננסיים שימומנו על ידי האיחוד האירופי משנת 2014 ואילך. הקווים המנחים הללו קובעים את המגבלות הטריטוריאליות שעל פיהן תעניק הנציבות תמיכה של האיחוד האירופי לישויות ישראליות.

"הקווים המנחים הללו הוכנו בהמשך להחלטה הפוליטית שקיבלו שרי החוץ של המדינות החברות באיחוד האירופי במועצת השרים לענייני חוץ של האיחוד האירופי מן ה-10 בדצמבר 2012", נאמר בהודעה. "בהחלטה נאמר כי 'כל הסכם בין מדינת ישראל לאיחוד האירופי חייב לציין באופן חד-משמעי ומפורש כי הוא אינו חל על השטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-1967'".

הודעת האיחוד האירופי מדגישה: "הקווים המנחים עולים גם בקנה אחד עם עמדתו רבת-השנים של האיחוד האירופי לפיה ההתנחלויות הישראליות אינן חוקיות על-פי המשפט הבינלאומי וכן עם אי-הכרתו של האיחוד האירופי בריבונותה של ישראל על השטחים הכבושים, ללא קשר למעמדם המשפטי על-פי החוק הישראלי.

"כיום, נהנות ישויות ישראליות מתמיכה כספית ושיתוף פעולה עם האיחוד האירופי, והקווים המנחים האמורים נועדו להבטיח כי מצב זה יימשך. בה בעת, הועלה חשש באירופה שישויות ישראליות בשטחים הכבושים עשויות ליהנות מתמיכה של האיחוד האירופי. מטרת הקווים המנחים הללו היא לערוך הבחנה בין מדינת ישראל והשטחים הכבושים ככל שהדבר נוגע לתמיכת האיחוד האירופי".

בהודעה נמסר עוד כי שירות החוץ האירופי עדכן את משלחת הישראלית לאיחוד האירופי בדבר ההודעה לפני פרסומה והזמין את הצד הישראלי לשיחות על ההסכמים, הנמצאים בימים אלה בשלבי הכנה.

"רעידת אדמה"

עפ"י הפרסום הבוקר ב"הארץ" האיחוד האירופי הפיץ ב-30 ביוני הנחיה מחייבת לכל 28 המדינות החברות שאוסרת כל מימון, שיתוף פעולה, מתן מלגות, מענקי מחקר ופרסים לגורמים שנמצאים בהתנחלויות היהודיות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. בנוסף קובעת ההנחיה כי כל הסכם עתידי שייחתם עם ישראל חייב לכלול סעיף שקובע כי ההתנחלויות אינן חלק ממדינת ישראל הריבונית ולכן אינן חלק מההסכם.

ההנחיה החדשה, שהפיצה הנציבות האירופית – הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי – קובעת את הפרמטרים לשיתוף פעולה בין האיחוד האירופי והמדינות החברות בו לבין גורמים ישראלים, ממשלתיים ופרטיים, לשנים 2020-2014. היא צפויה להיכנס לתוקף ביום שישי הקרוב – 18 ביולי.

"הארץ" מצטט פקיד בכיר בירושלים שביקש לשמור על עילום שם ציין שההנחיה החדשה דרמטית וכי היא בבחינת "רעידת אדמה". החלק המשמעותי ביותר בהנחיה הוא "סעיף טריטוריאלי" שמופיע בפעם הראשונה ככלל מחייב בהסכמים בין ישראל לאיחוד האירופי. הסעיף החדש קובע אילו אזורים בישראל זכאים לשיתוף פעולה מצד האיחוד האירופי ואילו אינם זכאים לכך. הסעיף קובע כי ההסכם יחול רק בתוך גבולות ישראל שמוכרים על־ידי האיחוד האירופי, קרי קווי 4 ביוני 1967.

"זו הפעם הראשונה שבה מופצת הנחיה רשמית ומפורשת כזו מטעם מוסדות האיחוד האירופי", אמר הפקיד הבכיר ל"הארץ". "עד היום היו הבנות והיתה הסכמה בשתיקה שהאיחוד האירופי לא עובד מעבר לקו הירוק ועכשיו הם הופכים את הדבר הזה לאיסור רשמי ומחייב". הפקיד הבכיר ציין שמשמעות המהלך היא גם מעשית אבל בעיקר מדינית. לדבריו, אם ממשלת ישראל תרצה לחתום על הסכמים עם האיחוד האירופי או עם אחת מחברותיו היא תיאלץ להסכים שהנוסח יכלול הכרה ישראלית כתובה בכך שההתנחלויות אינן חלק מהמדינה.

העיר אריאל. מעתה, לפי האירופים, לא חלק מישראל (צילום: ויקיפדיה)
העיר אריאל. מעתה, לפי האירופים, לא חלק מישראל (צילום: ויקיפדיה)

"הארץ" מספר עוד כי בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ יש לחץ רב ואף חרדה מההנחיות החדשות והשלכותיהן על יחסי ישראל עם האיחוד האירופי. ניסיונות מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן שר החוץ זאב אלקין וגורמים נוספים למנוע את המהלך נכשלו. בכירים באיחוד האירופי ציינו כי הם מעוניינים לקיים דיאלוג עם ישראל בנושא, אולם לאור העובדה שההנחיה תיכנס לתוקף עד סוף השבוע קיים סיכוי קלוש שתשתנה.

[related-posts]

3 Comments

  1. שרה
    16 ביולי 2013 @ 15:27

    לטמטום של האירופים אין גבול. הם דוחפים אותנו להיות בדלנים. כעת תהיה הצדקה לא להעסיק פלסטינים, תהיה הצדקה להתקרב יותר למזרח הרחוק ולארה"ב. ראו מה יצא להם מדחיית טורקיה. ישראל תסתדר טוב מאד בלי ההתערבות שלהם בכל צעד ושעל שלנו. מדובר בהסכמים בין מדינות, לא בין אינדיבידואלים וגופים פרטיים. הכל צביעות, והעיתונות שלנו מחכה מחזיקה אחריהם ומצדיקה אותם.

    • עמית מנדלזון
      16 ביולי 2013 @ 15:33

      מתי יבינו הישראלים שבלי העולם הם אינם יכולים לחיות, בדלנות? ישראל? הרי זה יחנוק אותנו, הגיע הזמן שנתחיל לקיים הסכמים ולחתור לשלום במקום להמשיך להתנחל. מה בדיוק את מצפה מהעיתונות ששמשיך להסתובב עם הלשון בישבן של ביבי ? לא ! כל אחד ואחד מאיתנו ודעתו הוא. ואם את חושבת שהעיתונות הישראלים מעניינת את האירופאים יש לך טעות חמורה. ישראל הפכה למדינת אפרטהייד מובהקת והחרם על ההתנחלויות הוא מהלך מוצדק מאין כמוהו להפסיק את המדיניות הלא חוקית הזו

  2. פנינה כץ
    16 ביולי 2013 @ 11:22

    אם ראש ממשלתנו עבור נסיעה מיותרת לסין מוכר עקרונות והתנהלות עם בת ברית ברור שאין על מי לבנות שהוא יוריד את ישראל מהעץ עליו היא טיפסה. ולכן הסמנים הימניים מובילים . סלוטה בניטו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן