Skip to content

מצרים: שבעה נהרגו וכ-300 פצועים ביממה האחרונה

בתעלת סואץ ובערי התעלה הוכרזה היום כוננות מרבית, לאחר שנודע על כוונת פעילי טרור לתקוף. בקהיר דורש הצבא מהאחים המוסלמים להתפזר ולהימנע מפגיעה בחפים מפשע. ברצועת עזה מחמיר המחסור בדלק ובסחורות עקב סגירת המנהרות ותפיסת מצבורי דלק לפני שהוברחו לעזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מצרים שוקעת בשפיכות דמים יומיומית. שבעה בני אדם נהרגו ביממה האחרונה במהלך עימותים בין האחים המוסלמים, תומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי, לבין כוחות המשטרה המצרית. כך נמסר היום (שלישי) על ידי חאלד חטיב, בכיר במשרד הבריאות המצרי. במהלך העימותים נפצעו כ-300 בני אדם כשהצבא המצרי משתמש באמצעים לפיזור הפגנות הכוללים גז ומים.

כרוזים שפוזרו הלילה על ידי הצבא קראו למפגינים להתפזר ולהימנע מפגיעה בחפים מפשע. תומכיו של מורסי, עוטי מסיכות בד כדי להימנע משאיפת גז, שבו ויידו אבנים בשוטרים ובחיילי הצבא והשליכו  בקבוקי תבערה לעבר נקודות המשטרה ולעבר קירות המתקן בו מוחזק הנשיא לשעבר.

הרוגים ופצועים בהפגנות בקהיר
הרוגים ופצועים בהפגנות בקהיר

מעל כיכר תחריר טסים כל העת מסוקים צבאיים והמפגינים מנסים לשבש את טיסתם על ידי פנסי לייזר ירוקים שנפוצים בהפגנות במצרים. הצבא הציב שריוניות וחיילי אבטחה בכניסה למשרדי ממשלה וארמון הנשיאות המצרי. ממול צועקים המפגינים ותובעים לשחרר את מורסי בקריאות "אללה הוא אכבר", "ג'יהאד" ופסוקים מהקוראן.

אתמול הורה התובע הכללי במצרים לעצור שבעה בכירים בתנועת "האחים המוסלמים" ובקרב האיסלאמיסטים. בין המבוקשים למעצר נמצאים מוחמד בלתגי, בכיר מפלגת החירות והצדק של האחים המוסלמים ועיסאם אל-עריאן, סגן יו"ר המפלגה.

כוננות גבוה בתעלת סואץ ובערי הנילוס

היום בשעות הצהריים הודיע מושלה צבאי של סואץ, מפקד הארמייה השלישית, מיג'ור ג'נרל (אלוף), אוסמה עסקר, על העלאת הכוננות בקרב כוחותיו.  הוא דרש מהמפקדים ומהחיילים להגביר ערנות ולנהוג במשנה זהירות לנוכח ידיעות מודיעיניות המצביעות על פיגועים מתוכננים בנקודות צבאיות וממלכתיות, של פעילי ג'יהאד וקבוצות נוספות.

מקור בטחוני, המוגדר כבכיר ביותר במערכת, מסר לסוכנות הידיעות הרשמית של מצרים כי הדרישה להגברת זהירות וערנות הועברה בדחיפות רבה לכל החיילים והקצינים במערכת הצבאית. לפי הפירסום, צוידו נקודות הביקורת ורכבי הסיור באמצעי בקרה והתראה מהטובים ביותר מסוגם. עוד נמסר, כי בידי כוחות הביטחון שמות של חלק מפעילי הטרור וכי צפויים מאסרים בקרוב.

סיני ורצועת עזה: סגירת מנהרות, תפיסת מצבורי דלק

שריון מצרי בסיני (צילום: סוכנות מען)
שריון מצרי בסיני (צילום: סוכנות מען)

על פי דיווחי הצבא המצרי, נחשפו אתמול (שני) שמונה מנהרות הברחה בין רפיח המצרית לרצועת עזה. מדובר ברצועה באורך 14 ק"מ, הגבול בין מצרים לרצועה, שכונתה בישראל ציר פילדלפי. לאורך הרצועה הזו נחפרו לפחות 200 מנהרות הברחה, שהן הציר הכלכלי של הרצועה. דרכן הוברח כל מה שאפשר להעביר דרך מנהרות, החל בבשמים וכלה בשקי קמח, דלק ונשק. נודע גם על כלות שהועברו ממצרים לעזה.

על פי דיווחי התקשורת הפלסטינית, כוחות הביטחון המצריים חשפו ותפסו 23 מחסנים שהכילו יותר מ-140 אלף ליטר של דלק. בעזה קיים מחסור חמור בדלק וחשיפת המחסנים תחמיר עד מאוד את שוק האנרגיה ברצועה. להבדיל משנים עברו, אז פעלו כוחות הביטחון מדי פעם ולעיתים קרובות למראית עין מול הדרישות הישראליות, הפעם מצהירים בצבא המצרי כי הם מתכוונים לבצע את המשימה. הצבא אוטם את מרבית המנהרות ומונע בכך זליגה של פעילי חמאס וג'יהאד לסיני.

שבטי בדואים וארגוני פשע וטרור, שהתרגלו לעשות בחצי האי כבתוך שלהם, מתנגדים לכך ומבצעים תקיפות ירי לעבר כלי רכב ביטחוניים ונקודות צבא ומשטרה. מדובר במלחמת קיום. אתמול אישרה ישראל למצרים להכניס עוד שני גדודי חי"ר לצפון סיני, והצבא המצרי בסיני מונה כיום 11 גדודי חי"ר וקומנדו המגובים בטנקים, שריוניות ומסוקי קרב מסוג אפאצ'י. הצבא המצרי מנהל עתה קרבות של ממש במרכז סיני ובצפון-מזרח חצי האי ומקיים מרדפים באזור ג'בל חלל, המאופיין בריבוי מערות  ומחילות, בהן מסתתרים לא מעט מהכנופיות האסלאמיות.

השבוע פרצו חילופי אש בין חמושים שניסו להטמין חומרי נפץ בעמדה צבאית סמוך לאל עריש.  מסוק אפצ'י זיהה רכב של החמושים עם ארבעה נוסעים בתוכו, בעת שניסו לחדור למוצב צבאי, ירה לעברם טיל והשמיד את הרכב על נוסעיו. על פי דיווחי התקשורת הפלסטינית, ירד היקף הסחר במנהרות ב- 90% לפחות, עובדה שמשתקת את היכולת הכלכלית של החמאס. הסחר במנהרות הניב לידי החמאס, באמצעות מסי מעבר, עשרות מיליוני שקלים מדי חודש. עתה קופתו מתרוקנת.

ישראל פתחה את מעברי כרם שלום וארז לתנועת סחורות כדי שלא ייווצר משבר הומניטארי שיזיק גם לישראל וגם למצרים. החשש במערכת הביטחון בישראל הוא שהמצוקה הגוברת ברצועה תוביל לירי רקטות לעבר ישראל. נתון נוסף שיש לקחת בחשבון הוא היקף המהומות במצרים – ככל שיגדל, יידרש הצבא המצרי להזרים עוד כוחות ובסופו של דבר יתכן שלא יוכל לפעול גם בחזית סיני באותה עוצמה ונחישות בה הוא פועל כיום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן